Cand copilul implineste 1 an parca ne apuca graba sa ii schimbam obiceiurile. Nu mai sterilizam biberoane, nu il mai tinem in brate, vrem sa scapam de lapte – ori sa nu il mai alaptam, ori sa renuntam la cel formula. Il vedem deja mare, gata, trebuie sa isi intre in ritm! Care ritm, bre?! Ho, ca nu si-a facut buletin si acu’ musai trebuie sa se pregateasca de permis de conducere. Zau ca e tot bebelus, chiar daca i-ati luat motul sau i-ati rupta turta. Lasati copilul in pace, e o perioada oricum importanta pentru el, in timpul careia are nevoie de parintii lui, sa fie acolo, langa el.

Cea mai mare dilema a mamelor este cea legata de lapte. Daca sa ii mai ofere lapte copilului si daca da, ce fel de lapte. Am raspuns la aceasta dilema astazi de la 2 medici: Dr. Mihaela Oros, Medic Primar Pediatru si Dr. Andreea Manda, Medic Primar Pediatru.

Raspunsul la aceasta intrebare trebuie privit in context mai amplu, anume acela legat de alegerile nutritionale recomandate parintilor cu copii care au implinit deja varsta de 1 an.

IMPORTANT!

OMS recomanda alaptarea exclusiva pana la 6 luni si inceperea diversificarii dupa aceasta varsta, in paralel cu alaptarea.

Alimentatia copilului din primii 3 ani influenteaza sanatatea lui pentru toata viata, iar momentul diversificarii alimentatiei este deosebit de important in cresterea optima si dezvoltarea sanatoasa a acestuia.

Despre echilibrul energetic al copiilor dupa varsta de 1 an:

Copiii au nevoie atat de macronutrienti (carbohidrati, lipide si proteine – nutrienti consumati zilnic in cantitate mare), cat si de micronutrienti (vitamine si minerale – nutrienti consumati in cantitati mai mici), pentru o dezvoltare armonioasa.

Principala sursa de micro si macronutrienti o reprezinta alimentele pe care parintii aleg sa le ofere micutilor, iar gasirea echilibrului energetic nu este atat de dificil de atins precum pare. Dr. Mihaela Oros spune ca „nu este nevoie sa cantarim tot ce mancam sau sa calculam caloriile. Echilibrul in dieta zilnica înseamna prezenta celor 3 grupe de nutrienti, alaturi de vitamine si minerale”.

Este important ca parintii sa stie ca intre varsta de 1 si 3 ani, copiii au nevoi nutritionale mult mai mari decat adultii, pentru ca au un ritm de crestere accelerat. Astfel, ei au nevoie „de 2 ori mai mult Vitamina D, de 4 ori mai mult Fier, de 5 ori mai multa Vitamina A, de 5 ori mai multa Vitamina C, de 5  ori mai mult Calciu si de 5 ori mai mult Iod”, spune Dr. Mihaela Oros.

Mai mult, desi cadem adesea in capacana de a-i trata ca pe niste mici adulti, acestia au nevoi nutritionale specifice varstei si nu pot consuma aceleasi alimente ca si adultii.

”Laptele matern este standardul de aur, iar dupa varsta de 1 an laptele trebuie sa ramana în continuare un aliment de baza in hrana zilnica a copilului mic (500 ml/zi). Daca alaptarea nu mai este posibila, dupa aceasta varsta o alternativa este laptele formula, un lapte pentru copii de varsta mica, deoarece raspunde nevoilor nutritionale ale micutului si îi ofera acestuia o hrana completa si echilibrata.” – dr. Mihaela Oros.

Prin urmare:

Si dupa varsta de 1 an laptele ramane un aliment de baza in hrana zilnica a copilului mic.

Se recomanda 400 – 500 ml de lapte zilnic, in alimentatia copiilor de peste 1 an.

Parintii trebuie sa cantareasca bine atunci cand aleg laptele pentru copii si, mai ales atunci cand sunt tentati sa ii ofere copilului lapte de vaca, incepand cu varsta de 1 an. Iata mai jos de ce.

Cele mai frecvente probleme nutritionale la copiii mici din Europa

Printre acestea se numara carenta de fier (40,5% dintre copiii cu varsta de 2 ani din Romania sufera de carenta de fier), deficitul de vitamina D (în 2011, 1,62% dintre copiii din Romania sufereau de rahitism), deficitul de Iod (30% din populatie are un aport insuficient de iod), deficitul de acizi grasi esentiali. – dr. Andreea Manda.

Pe de alta parte, in cazul copiilor care primesc lapte de vaca „exista un exces de proteine. Aportul de proteine la copilul cu varsta între 1-3 ani în Europa depaseste de 3-4 ori necesarul recomandat, cu 60% proteine de origine animala, majoritatea provenite din lapte si produse lactate”, a adaugat dr. Manda.

Proteinele sunt nutrienti de baza pentru cresterea micutilor, iar aceste proteine sunt de fapt alcatuite din aminoacizi. Unii dintre acestia nu pot fi produsi de catre organism, dar sunt absolut necesari pentru o crestere si o dezvoltare normala. Acestia se numesc aminoacizi esentiali, iar calitatea proteinelor este data de prezenta lor si de proportia in care se regasesc ei. Cercetarile au aratat ca atat calitatea, cat si cantitatea proteinelor sunt importante pentru cresterea si dezvoltarea normala a copiilor, ele fiind materialul de constructie al organismului. De aceea, proteinele mai sunt denumite si „caramizile vietii”. Asadar, proteinele trebuie sa se regaseasca în alimentatia copilului într-o cantitate adecvata si sa fie de o calitate superioara.

In loc de concluzie

Cea mai buna solutie ramane laptele matern, care nu este doar un aliment, ci are si calitati terapeutice cu rol de supravietuire si programare. Insa, dupa ce alaptarea nu mai este posibila, calitatile nutritionale ale laptelui pentru copiii de varsta mica asigura nutrientii enumerati mai sus si totodata o nutritie echilibrata, eliminand astfel si excesul de proteine mentionat de dr. Andreea Manda, ce apare adesea in urma consumului de lapte de origine animala.

E bine ca parintii sa se informeze si sa studieze etichetele si ambalajele pe care le cumpara pentru a se asigura ca fac alegerea cea mai potrivita pentru micuti (ex: continutul de proteine, prezenta acizilor grasi – LC PUFA, DHA, ARA, continutul de micronutrienti etc) din laptele pe care il aleg pentru copiii lor.

Am aflat aceste informatii la seminarul cu tema „Ce lapte alegem pentru cel mic dupa varsta de 1 an”, organizat de Social Moms, cu scopul de a raspunde intrebarilor parintilor legate de cea mai buna alegere nutritionala atunci cand vine vorba despre laptele pe care copiii de varsta mica îl consuma. Evenimentul a reunit 140 de parinti în sala si aproape 19.000 de parinti conectati online.

Nu uitati, alegeti informat, pentru binele si sanatatea copiilor vostri!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici