Ce să mănânci ca să vezi mai bine

O colegă din online a povestit pe Facebook ce experiment a făcut într-un weekend, fiind singură acasă, fără copii și soț. A decis să nu gătească și să nu își facă griji de nimic, să lenevească pur și simplu. A stat doar la televizor, în canapea, a mâncat junk food, a băut sucuri și s-a delectat cu dulciuri din comerț. La finalul weekendului, i s-a confirmat ceea ce știa deja: era mult mai obosită decât vineri seara, o durea stomacul, vederea îi era în ceață, se simțea greoaie, nu se putea concentra și se simțea extrem de irascibilă și tristă. Ce a făcut a fost să experimenteze pe sine niște efecte pe care un astfel de stil de viață îl pot avea asupra copiilor – care sunt în creștere și al căror creier este în plină dezvoltare. Concluzia este una singură: ce mâncăm are efecte nu numai asupra corpului nostru (deloc de neglijat), ci, mai ales, asupra creierului și asupra stării de spirit. La copii și adulți, deopotrivă.

Dar care e legătura dintre ochi și ce mâncăm

Legătura este foarte simplă: alimentele din natură nu numai că sunt benefice întregului corp, dar conțin vitamine și antioxidanți care previn bolile degenerative și stimulează anumite organe. Sănătatea oculară este esențială pentru noi, indiferent că avem anumite probleme funcționale cu vederea, sau nu. Copiii, de pildă, au nevoie de ”ajutoare” din natură, mai ales că a venit toamna și au început școala, petrec mult timp în acest mediu, citesc și scriu, deci își solicită ochii mult mai mult cu aceste activități. Poate că, înainte de a ne gândi la medicație – ex: picături, e mai benefic pentru noi toți, să ne aplecăm serios asupra frigiderului și asupra listei de cumpărături.
Micile vase capilare care dau retinei și celorlalte componente ale ochilor oxigen și nutrienți, trebuie să fie sănătoase. Practic, cu ajutorul alimentației, de ele avem grijă întâi, ca să le aducem nutrienții necesari bunei funcționări: vitamina C, vitamina E, beta carotenul și zincul participă activ la prevenirea degenerării maculare și cataractei, acizii grași esențiali Omega-3, găsiți în special în uleiul de pește.

Lista de cumpărături care ne ajută pentru stimularea vederii

Haideți la piață sau în raionul de fructe și legume din supermarket! Acolo trebuie să fie primul drum, iar coșul de cumpărături să se umple, în proporție de trei sferturi cu legume și fructe cât mai colorate.

Toți știm că cel mai mare stimulent pentru vedere este morcovul, datorită beta caroten-ului, în principal. Dar nu este singurul aliment benefic pentru ochii noștri!

Ce alimente să alegem pentru o vedere bună:
Strugurii închiși la culoare – antioxidanții aflați în componența lor previn apariția degenerescenței maculare legate de vârstă și a cataractei. Rolul acestor fructe este cunoscut și în adaptarea la întuneric, creșterea capacității de efort vizual ai adaptarea la schimbările locale date de miopie. Vinul nu face nici el excepție. 🙂 Desigur, pentru a-și păstra efectele benefice, atenție la cantitate!
Legume cu frunze verzi: spanac, salată, kale, patrunjel, precum si broccoli sau ardeii grași contin luteină și zeaxantină (pigmenții maculari care protejează retina de acțiunea distrugătoare a luminii albastre și a radiațiilor ultraviolete). Mai conțin și vitamina C, precum și coenzima Q10, recomandată în glaucom, cataractă sau retinopatie diabetică.

Roșiile, citricele, morcovii sau dovleceii conțin, pe lângă vitaminele A, C, E, și carotenoizi, tot cu rol antioxidant.

Fructele și legumele galbene, portocalii sau roșii sunt adevărate protectoare ale retinei și sunt indicate pentru consum dacă aveți sindromul de ochi uscat sau în cataractă.

Nucile (fistic, migdale, nuci romanești), semințele (dovleac, floarea soarelui, in), avocado și uleiurile vegetale (măsline) sunt surse importante de acizi grași esențiali și trebuie consumate în fiecare zi, cu măsură.
Ouă – consumul lor previne formarea cataractei.
Peștele gras (ton, somon, macrou, anșoa) – persoanele care nu au peștele inclus în alimentație sunt predispuse mai mult la sindromul de ochi uscat și la tulburări de vedere. Eu sunt una dintre ele, pentru că am avut ani întregi când nu am mâncat pește în mod regulat. De câand mi-am schimbat alimentația mă simt mult mai bine din acest punct de vedere.

În loc de concluzie

Alegeți tot ce produce natura, în funcție de sezon, este darul ei pentru noi, oamenii! Nu vom da greș niciodată! Și chiar dacă mai exagerăm la unele fructe în ceea ce privește cantitățile, tot este în regulă, mult mai în regulă decât să alegem alimente mult mai procesate sau care provin din alte țări îndepărtate!

Ce mai puteți face, pentru relaxarea și starea de bine a ochilor

Pauze de câte 5-10 minute periodic, de la monitoare (PC, telefon etc), timp în care să priviți pe geam, în cât mai multe direcții.
Păstrați distanța de la ochi la monitoare – cca 50 cm!
Măriți caracterele textelor pe care le editați sau pe rezoluția monitorului de pe care citiți!
Masați tâmplele, ca să antrenați mușchii ochilor!

Întrebați opticienii despre lentilele care protejează de lumina albastră emisă de ecranele luminoase!

Pentru realizarea acestui material, mulțumesc medicului Roxana Cozubaș, medic specialist oftalmolog – consultant medical al blogului de viață sănătoasă.

Contact:

Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii
“Grigore Alexandrescu”
Calea Dorobanți, nr 58
Telefon programări: 021.211.28.04

Referitor la problemele de vedere ale copiilor, puteți citi în detaliu articolul acesta. 
Despre afecțiuni oculare cu care se pot naște copiii – aici.
Despre cele mai întâlnite afecțiuni oculare – acest articol.
Despre primul control al bebelușului de 1 an – aici.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viață sănătoasă, puteți da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Related posts

Publică un comentariu