Deja simt aroma bunatatilor de la masa de Pasti, voi nu? Mmm, ma imbie pasca si cozonacul, drobul facut de mama mea, precum si alte fripturi diverse si salate, pe care, desi le mananc de obicei, in ziua de Pasti au cu totul alt gust. Si pe fundalul asta, cand eu visez de mama focului si simt deja in nari aromele, imi apare cate un articol in fata in care cineva imi spune cum sa mananc! Pai sa nu ma apuce nervii?!! Pariez ca nici voi nu aveti sentimente mai pozitive cand va pica sub ochi astfel de materiale. La unul am raspuns si eu, va aparea zilele acestea. Si am spus acolo ceea ce vreau sa va spun si voua acum.

Mancati, oameni buni, ca doar nu veti sta sa salvati acasa, la masa plina de bucatele preparate de neveste cu atata truda, sa faceti pe simandicosii, sa numarati calorii si sa separati grupe alimentare! La fel la rude sau la prieteni. Doar ca, mancati cu masura! Ca sa puteti bucura de tot, doar gustati din fiecare fel, nu va saturati cu unul singur.

E greu si e ingrat sa te prinda cura de slabire de Pasti sau de Craciun. Va zic din experienta personala. Dar nu e imposibil sa treceti cu bine peste. Mancati inteligent, asta e cheia! Mai jos o sa va zic si cum.

Daca va stiti cu probleme de sanatate, musai sa cereti medicului care va supravegheaza sfatul, insotit de medicatia specifica, pe care sa le respectati cu sfintenie! NU va abateti, nu e de joaca!

Tineti minte ca mancare mai gasiti si in alte zile, nu numai de Pasti! Adica, slava Domnului, aveti ce pune pe masa in fiecare zi a anului!

Optati pentru calitate, nu pentru cantitate! Altfel spus, mancati putin, dar preparate facute in casa, din surse sigure.

Atentie la ce ati cumparat, la termen de garantie, la aditivii din preparatele din comert – de la dulciuri, pana la oua si drob! Ele sunt facute cu mult timp in urma, ca sa reziste la raft, deci nu vor fi nici pe departe la fel de sanatoase precum ceea ce reusiti sa faceti in casa.

Pastile nu sunt doar despre mancare! Poate credeti sau nu in Invierea lui Iisus. Daca nu credeti, veti petrece oricum zilele printre oameni care cred. Sunt familia sau prietenii vostri. Zilele acestea sunt despre bunatate, despre bucurie, despre lumina din suflete. Bucurati-va de ele, lasati mancarea pe locul al doilea!

Adevarul este ca nu stim cum va fi la anul, nimeni nu are de unde sti. Sa ne bucuram astazi si sa traim constient in prezent, multumind pentru tot ce avem! Inchinati nu un pahar, ci un gand de recunostinta celui in care credeti si datorita caruia aveti astazi ce sa puneti pe masa! Nu risipiti nimic, cumpatarea e semn de respect pentru voi, dar si de empatie cu multi oameni care astazi fac foamea….

De ce sa beti sucuri, doar pentru ca sunt la masa?! Pastrati-va, in zile de sarbatoare, obiceiurile zilnice. In afara de apa, toate lichidele au calorii. Ca sa va zic drept, eu mai bine mananc mancare, decat sa beau suc sau alcool, de la care se aduna calorii, iar creierul meu oricum nu le contorizeaza, in timp ce corpul la pune clar la numar.

Mai usor cu alcoolul, nu puteti sa va bucurati si fara stimulente? Am zis ca nu recomand numaratul de calorii, dar trebuie sa stiti, ca regula generala, ca alcoolul chiar are mai multe calorii pe gram decat dulciurile.

Sa mancam deci, dar cu masura! Niciun aliment consumat cu moderatie nu ne va face rau. Decat daca avem contraindicatii medicale! Deci atentie la portii. In zile de mare belsug, precum cele de Pasti, se gusta din fiecare fel, nu se umple farfuria pana la refuz!

Combinati cat mai putin! Beleaua mare sunt combinatiile de glucide cu lipide. Cu alte cuvinte, combinatiile de carbohidrati (cozonac, pasca, paine, dulciuri) cu grasimi (mare parte animale, de Pasti), presarate din abundenta cu alcool.

Atentie la carne – pica greu! Asezonati orice bucata de friptura cu o salata mareeee! Mielul, din pacate, e greu digerabil, asa ca mancati cu masura din acest tip de carne.

Mancati ce va place, nu ce e la moda sau pe masa. Mie, de pilda, nu imi place mielul. Asa ca nu ma ating niciodata de el, desi mereu e pe masa.

Dulciurile si alcoolul nu fac decat sa ne provoace foame si mai mare. Alcoolul chiar ne deshidrateaza.

Salata, legume, neaparat sa fie din belsug pe masa. Umplu bine burtica si dau satietate imediat, pe termen lung.

Renuntati la iepurasii de ciocolata, nu sunt deloc ok din punct de vedere calitativ. Nu incurajati copiii sa il consume, puneti-le la dispozitie salata de fructe, sau fructe trase in ciocolata de casa sau tort de mere sau cheesecake.

Atentie la numarul de oua consumate la masa, un ou e suficient. Nu va puneti mintea cu tot cosul, mai sunt zile in care pot fi consumate.

Asa ca aveti in minte, cum ziceam mai sus, sa mancati inteligent. Cum adica? Sa va zic cum procedam noi:

  1. Faceti planul zilelor – cand mancati acasa, unde mergeti in vizita si in ce moment al zilei/mesei va aflati acolo.
  2. In mare, cam toate familiile, pregatesc acelasi lucru. Asa ca planificati mesele deja. 🙂
  3. Acasa mancati micul dejun cu ou, pasca si eventual un pic de drob. Pranzul de la parinti sa fie clasic cu un pic de ciorba (desi in mod normal ciorba se serveste ca unic fel de mancare) si felul 2 – o friptura cu o salata simpla. Chiar daca ciocniti oua, rezistati tentatiei de a le manca. Seara, la bunici sau prieteni, mancati un pic de peste cu lamaie din belsug si ceva salata simpla.
  4. Luati la pachet salata de bouef, sa mancati intr-o dimineata viitoare.
  5. Pasca si cozonacul sa le serviti drept gustare, intre mese.

Dati-va jos de la masa dupa pranz, faceti nitica miscare! Ca sa facilitam digestia si sa ardem nitele calorii. Plus, sa ne bucuram de ziua frumoasa de afara!

Asa ca nu e nevoie sa numarati caloriile, daca respectati aceste cateva idei. Nu e fizica atomica si nici chimie nucleara. E doar un pic de grija pentru propria persoana.

Sa aveti o Saptamana cu adevarat Mare si sa va bucurati de 3 zile luminate de Pasti!

Va astept pe blog zilele acestea, sa vorbim despre casa, copii, job si cum reusim sa ne organizam in aceste zile aglomerate, ca sa nu ne pierdem mintile si sa ne ramana energie si pentru Noaptea de Inviere si restul zilelor.

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici