Voua cat de usor va este sa ii duceti la culcare pe cei mici? Asa-i ca nu e simplu si ca de multe ori ajungeti sa va culcati tarziu in noapte cu totii, pentru ca programul de seara se prelungeste si copiii nu se lasa convinsi sa intre in lumea viselor? 🙂 Cand am intalnit-o pe Gabriela Maalouf stiam deja de la prietenii ei ca e mama care isi culca copiii de la ora 6, 30. Uau! Asa ca am intrat direct in vorba cu ea despre acest subiect si nu cred ca nu exista intalnire a noastra la care sa nu vorbim despre somn. Asa ca m-am gandit sa o rog sa si scrie despre cum a ajuns la aceasta performanta, ca sa ne inspire si pe noi. Gabriela e mama a 2 copii si expert in parenting. O puteti citi pe blogul ei www.gabrielamaalouf.ro.

” Si..cum doarme noapte? Se trezeste des?”  cred ca sunt cele mai frecvente intrebari pe care le pun oamenii proaspetilor parinti. Am aflat si eu grija asta a multora dupa ce am devenit mama, dar sincera sa fiu somnul copilului meu a fost ultima grija pe care am avut-o in timpul sarcinii. Cred ca nu mi-a spus nimeni ca bebelusii se trezesc des, ca plang cateodata noaptea, iar impresia mea generala ramasese bine impamantenita in zicala populara: ” Doarme ca un prunc.”, adica bine, nu?

Aveam sa aflu ca bebelusii se trezesc noaptea de 2-3 ori sa manance, dar cam atat. Trebuie sa spun cu mana pe inima ca nu am trecut prin mai mult de atat, nu am aprins lumina noaptea, nu am avut etape de plans noaptea. Mie mi-era simplu si credeam ca asa e normal sau mai bine spus…din doi somnorosi..cum ar fi putut sa iasa doua pasari de noapte?

Ulterior, am descoperit ca ceea ce faceam eu instinctiv putea face parte dintr-o tehnica avansata de ” cum sa ne ajutam copiii sa doarma mai bine, mai repede, fara suparare”.

Ca sa nu lungim povestea, ce am facut mai exact:

  • Nu am culcat niciodata copiii intr-un loc, ca mai apoi sa ii mut in patul lor. Mi-am inchipuit cat de infiorator ar putea parea daca eu m-as culca in dormitor si m-as trezi in sufragerie. Am stat langa ei in patul sau langa patul lor pana adormeau, mangaindu-i, cantandu-le sau soptindu-le cuvinte dragastoase.
  • Intotdeauna am respectat ritualul de culcare. Ulterior, dupa formarea in programare neurolingivstica, am descoperit ca ritualul sau parti din ritual au un efect benefic prin mesajele pe care le transmitem. In ce consta ritualul:
  • Scaderea ritmului casei cu 30 de minute inainte de culcare: lumina este mult mai scazuta, activitatile mai lejere, nu jocuri agitate ( puzzle, sah, etc) – noi preferam sa incepem ritualul dupa baie de seara, pentru ca de obicei baia e o activitate foarte activa.
  • Citim povesti, dar pe ton lent si somnoros, presarate de multe cascaturi (lasam cititul pe voci si teatru pentru timpul zilei).
  • Jucam jocuri imaginare prin care ne impartim iubirea ca sa ne tina de cald noaptea.
  • In timp ce suntem in pat, intotdeauna le spun cat de bine ma simt intinsa in pat alaturi de ei, cat de odihnitor este sa dormi, povestim despre momente in care ne-am bagat in pat si ne-a fost bine, de genul: ”Iti mai amintesti cand am fost la bunica si patura era un pic rece, dar ne-am cuibarit unii in bratele celorlalti? Mai tii minte ce bine era?” Am descoperit, dupa formarea in NLP, ca aceasta poate fi o strategie utila in a-i ajuta pe copii sa doarma. Am fost intrebata de cateva ori daca este vorba de hipnoza. Nu, nu este hipnoza, este vorba de mesajele pe care le transmitem noi creierelor noastre. Mesajele de care vorbeam sunt doar menite sa aminteasca creierului ca a mai dormit, ca a fost in siguranta, ca s-a trezit, ca a fost relaxant. E tot ce au nevoie copiii sa stie, fara a le tine prelegeri despre cat de important este sa dormi, doar prin joc!
  • Muzica este si ea un instrument util, indiferent de cat de talentat esti! Eu cant teribil. Cu toate acestea, in fiecare seara le-am cantat aceeasi melodie pana adormeau. Ei ii spun ” lulu” si sunt tare atasati de ea, nu doar la somn, ci si atunci cand sunt tristi ma roaga sa le-o cant sa se linisteasca.
  • Cred ca cel mai important lucru pe care l-am facut a fost sa uit tot ce mi-au spus altii (vecini, bunici, prieteni), sa nu mai fac comparatii, sa elimin practic orice convingere limitatoare. Doamne cate am auzit: ”Daca ii dai mai mult de mancare doarme mai bine, daca il infesi, daca il imbraci mai gros, daca il imbraci mai subtire”. E foarte important sa dam la o parte parerile neavizate. In primul rand ca ciclul de somn variaza de la 30 de minute la bebelusi pana la 90 de minute la adulti, ceea ce inseamna ca e normal sa se trezeasca noaptea. Si noi adultii ne trezim noaptea, doar ca timpul fiind scurt nu ne amintim.

Cred ca cel mai putin stresant moment din viata mea de parinte a fost somnul copiilor. Daca ati intreba-o pe bunica mea v-ar spune ca eu si gainile ei din ograda le adormeam, asta era hobby-ul meu – sa adorm animalutele de prin curte. 🙂 Dar nu e asa! Le adormeam cand ma apuca pe mine somnul! De fapt, asta era si este cheia, starea pe care o ai tu ca parinte atunci cand duci micutul la culcare. Daca esti agitat, nervos, dornic sa scapi mai repede, cu atat mai greu va fi. Acum e foarte posibil ca micutul sa nu aiba nevoie de cat somn credem noi. Secretul sta in a-ti cunoaste bine copilul, sa stii cand e cu adevarat obosit, sa il ajuti si pe el sa realizeze ce se intampla cu el, ca atunci cand simte oboseala e in regula sa doarma. Incet, incet, copiii incep sa recunoasca starea de oboseala si stiu care este si solutia, somnul. Ca gluma de final, as putea spune ca va astept peste ceva ani sa cititi articolul meu despre cum trezim adolescentii!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: arhiva personala Gabriela Maalouf