apaLa mine in familie, nu se bea apa. Mi-i amintesc pe parintii mei ca beau apa dupa masa si atat. Un pahar mare, care stingea setea de dupa alimentele consistente consumate. Mai mult, se stia – nu aveam voie inainte de masa sa beau apa – taia pofta de mancare, si vorba aceea, cum sa mancam fara pofta?!! Iar in timpul mesei, de asemenea, exclus. Sa va zic si din folclorul cu apa bauta de dimineata? Prin urmare, mi-am insusit obiceurile familiei mele de baza, care, asa cum se vede – nu prea avea o relatie solida cu apa de baut.

O vedeta autohtona spunea deunazi la o emisiune de cancan ca nu bea apa, pentru ca apa e doar pentru spalat. 🙂 Ca de baut sunt sucurile, ceaiurile si mai ales alcoolul. Cine sunt eu sa o contrazic?!

Despre beneficiile hidratarii, s-a scris si s-a vorbit mult de-a lungul timpului. Norocosi sunt cei pentru care sticla de apa a devenit un accesoriu. Dar mai sunt cei carora pur si simplu nu le place sa bea apa. Ce facem cu acestia? Pentru ca se pare ca argumentele rationale nu ii ajuta foarte mult. Mai ales ca nu sunt dovezi stiintifice in sprijinul tuturor ideilor legate de hidratare si nici recomandari ferme pentru toata lumea – ex: cantitatea optima de apa bauta zilnic, tipul de apa cel mai indicat pentru consum etc.

Cum ziceam, cand am plecat de acasa, nici eu nu beam apa. Astazi insa beau vara in jur de 2 l, iar iarna 1,5 l. Nu stiu daca e bine sau rau, ceea ce pot sa spun insa este ca eu asa ma simt bine. Si am ajuns aici pentru ca m-am educat in acest sens. La inceput, nu a fost usor – pentru ca da, apa nu are cel mai bun gust din lume! Acum nu trec 10 min. fara sa iau o gura de apa. Dar iata cum am procedat eu:

Am introdus apa in obiceurile mele zilnice

  • Am inceput cu o cana pe birou. Mi-au placut mereu canile – diverse forme sau culori, le-am atribuit canilor cate o semnificatie pentru mine. Cana pentru apa a capatat treptat locul ei pe biroul meu. Pana in ziua in care am vazut ca e nevoie sa ma ridic de prea multe ori sa o re-umplu, asa ca am inlocuit-o cu o sticla superba pictata de 1 l si apoi cu 2 asemenea sticle. In fiecare dimineata, cele 2 sticle erau umplute cu apa rece si incepea lupta cu ele. In zilele de vara, le umpleam adesea din nou. Iarna, se intampla sa nu consum decat una dintre ele.
  • Dimineata, la cafea, cana de apa se afla alaturi de cana de cafea. Regula mea zice si acum ca beau dupa cafea cantitate dubla de apa.
  • Un bax mic de apa se afla in portbagaj in anotimpurile racoroase – vara nu ma incumet sa beau apa care a stat la temperaturi extreme. Se pare ca in recipientul de plastic se intampla niste procese nu tocmai sanatoase.
  • Posetele mele sunt de obicei generoase – ghiciti de ce? Sticla de apa ma insoteste mereu – la intalniri, seminarii, conferinte etc. Mi s-a intamplat pe la inceputuri sa presupun ca organizatorii ne vor trata macar cu apa, ceea ce evident nu se intampla mereu. De atunci, e mai sigur sa vin pregatita.
  • Am setat alarma – o data la o ora, aveam un reminder in telefon: ”Bea un pahar cu apa!”. Credeti-ma ca functioneaza! Cand esti absorbit de ceea ce faci in timpul zilei, ajung sa omiti lucruri marunte, dar importante!

Am asociat apa cu lucrurile placute din viata mea

  • Am schimbat gustul apei pe care o beam – am adaugat lamaie sau frunze de menta, am completat cu gheata! De fiecare data cand beam apa, parea ca sunt la o petrecere! Arata bine, mirosea imbietor, mai lipseau piscina si prosopul de plaja!
  • M-am recompensat dupa zilele in care reuseam sa beau apa disciplinat. Nu, nu cu dulciuri! Dar imi luam o carte de buzunar sau un accesoriu. M-a ajutat mult la inceput. Acum nu mai am nevoie de o astfel de motivatie.
  • In afara de apa, nu am mai baut alte bauturi o vreme indelungata – asa am ajuns sa apreciez cu adevarat gustul acesteia si felul cum ma simt dupa ce o consum.

Si mai ales

  • Nu am asteptat sa devin insetata niciodata!

La final, va recomand sa nu deveniti pentru entuziasti in ceea ce priveste consumul de apa – pentru ca puteti ajunge sa va intoxicati! Invatati sa va ascultati corpul si dupa o perioada veti intra in ritm – el cere si voi ii dati atat cat cere. O cantitatea prea mare de apa ingerata o data, iarasi nu pare a fi o idee prea buna, conform specialistilor. Informati-va si aflati din ce legume si fructe puteti sa va luati o cantitatite optima de apa zilnic – pentru ca da, nu doar din sticla ne hidratam! Nu omiteti nici alimentele sau bauturile care pot sa va deshidrateze – precum cafeaua in exces si alcoolul. Lista poate continua, mergeti la un nutritionist si el va va indruma! Daca aveti probleme de sanatate, nu ezitati sa consultati medicul. Ceea ce v-am povestit in acest articol este doar opinia mea, pe baza experientelor proprii si discutiilor personale cu medicii mei.

Insa daca va doriti cu adevarat sa dezvoltati o relatie cu apa, e bine sa va propuneti de la inceput o relatie onesta si deschisa, pe termen lung. In fapt, e vorba de un efort pe care il facem cu fiecare relatie din viata noastra! Sa fie cu folos!

 

Sursa infografic: http://365daysofselfcare.com/