Cand m-am uitat in oglinda dupa ce am nascut, parca nici nu nascusem, asa aratam. ­čÖü Norocul meu, daca ii pot spune asa, a fost ca ma simteam asa de rau dupa cezariana incat chiar nu mai conta nimic. Ma interesa doar bebelusa si felul cum se simtea ea, sa o vad, sa o imbratisez si sa o hranesc, sa avem timpul nostru impreuna si cu tatal ei. Asa ca infatisarea era ultima preocupare. Dar am venit acasa, am inceput treptat sa ma refac, asa ca a inceput curand sa fiu preocupata si de modul cum arat, cu ce ma pot imbraca si daca ma incap hainele. Pentru ca asta e, la un moment dat mai trebuie sa iesim si din casa sau chiar sa mergem in locuri in care avem nevoie de o tinuta mai…festiva (vezi botezul copilului). Si ce facem, plangem in fata dulapului, pitite dupa usi? Personal, am mai trecut o data prin aceasta perioada, asa ca am in gand planul de acum 8 ani, imbogatit cu perspectivele noi din cursurile urmate in ultimii ani. Asa ca iata ce cred eu si ce mi-am propus pentru a ma recupera dupa sarcina.┬á

In primul rand, nu are rost sa plangem pitite dupa usile dulapului. Nu vom slabi, ne va ajuta doar sa ne descarcam nervos. Ceea ce e bine, dar nu serveste scopului – adica nu vom incapea mai repede in haine.

Sa nu uitam abia am nascut. Realist, mai devreme de 9 luni, in medie, e posibil sa nu ne recuperam. Vorbesc de pierderea de kilograme, ca sa ajungem la infatisarea de dinainte de sarcina. Spun din proprie experienta, de la prima sarcina, e bine insa ca fiecare sa aiba o discutie cu medicul de familie/nutrionist/ginecolog. Daca vreti ca la 2-3 luni dupa nastere sa arati la fel ca in urma cu 1 an, e posibil sa fie nitel nerealist. Doar daca aveti un metabolism foarte bun si ati facut miscare in timpul sarcinii sau nu ati acumulat prea multe kilograme in ultimele 9 luni.

Mesajul meu principal este: aveti rabdare!! Felul cum aratam ne da incredere in noi, insa graba in perioada de dupa nastere nu este buna si nici sanatoasa. Scopul principal este sa ne simtim bine pe toate planurile: emotional, fizic, relational – cu partenerul si bebelusul, separat si impreuna. Este un tot pe care e bine sa il aveti in vedere, nu sa va concentrati in graba pe aspect fizic si numar de kilograme.

Slabitul nu trebuie sa fie preocuparea principala a unei proaspete mame! Ci bebelusul si nevoile lui, cu prioritate. Plus ca, daca puteti si ati ales sa alaptati, aveti nevoie de grasimi bune in alimentatie, pentru sustinerea lactatiei, ceea ce inseamna calorii in plus, nu in minus. In laptele matern se regasesc grasimi, Omega 3, proteine, vitamine, minerale, fier, asa ca alimentatia mamei trebuie sa incurajeze existenta acestora in lapte. Iar daca alaptati, in timp, veti slabi de la sine, fara eforturi planificate sau facut foamea (nu faceti asa ceva!!).

Acordati atentie miscarii, imediat dupa nastere, cu acordul si la indicatiile medicului. Prietenele si familia va vor indruma dupa experientele si stiinta lor, insa doar medicul care v-a supravegheat sarcina va poate spune ce si cum sa procedati, cat timp si de cand sa incepeti, in functie de tipul de nastere prin care ati trecut.

O proaspata mama trebuie sa fie in forma, din toate punctele de vedere. In forma nu inseamna skinny, cu orice pret. Skinny nu inseamna healthy (sanatos). In loc de a urmari acest lucru, urmariti sa va inconjurati de oameni veseli si pozitivi, care au acelasi stil de viata ca si voi, copii si aceleasi preocupari. O stare de spirit buna ne ajuta mai mult in viata de zi cu zi cu provocarile ei.

Nu faceti in mancare si calorii o obsesie! E periculos si pierdere mare de vreme! Mancati alimente corecte, pline de nutrienti: fructe, legume, grasimi sanatoase, carbohidrati sanatosi. Evitati mancarea de tip fast food sau bauturile acidulate si indulcite.

Beti apa! Multa! Mai ales daca alaptati! Va face bine la productia de lapte, la starea de spirit, la digestie (previne sau amelioreaza constipatia), la aspectul tenului si al parului, iar lista beneficiilor poate continua.

Nu e rau sa reduceti consumul de dulciuri, mai ales cele din comert. Daca cineva din familie sau o prietena gateste o prajitura de casa, ar fi minunat si infinit mai sigur pentru voi.

Mancati ce gatiti acasa, nu refuzati ajutorul mamei sau al soacrei, mancarea de casa este mai sigura si mai sanatoasa decat cea de la restaurant, care poate sa nu fie proaspata, sa aiba sare si alti conservanti care va retin apa in corp si va provoaca balonari sau arsuri de stomac.

Dormiti cat puteti si cand puteti! A adormit copilul, lasati orice si dormiti alaturi de el. Lipsa somnului este cea care produce cel mai mult stres in viata unei proaspete mame si e partial responsabila de luarea in greutate dupa nastere.

Si, mai ales:

Nu uitati sa mancati! Dati corpului cele 3 mese pe zi si gustari sanatoase si energizante. Veti slabi mancand, mestecand bine si bucurandu-va de mancare, nu pe fuga si facand foamea.

In loc de concluzie, principiul de baza este: in perioada de dupa nastere, cand trecem prin schimbari hormonale si de adaptare la noua noastra viata impreuna cu bebelusul, echilibrul este cuvantul de aur. Putem castiga acest echilibru daca aratam grija pentru:

  • stilul de viata – modul cum alegem sa ne impartim timpul intre bebelus, casa, partener, familie si prieteni, dar si alegerile pe care le facem privind alcoolul, fumatul sau medicamentele.
  • miscare – ne ajuta atat in plan fizic, dar si psihic;
  • atitudine – modul cum ne raportam la perioada aceasta, care nu este simpla si pentru care avem nevoie de rabdare, sa ne putem acomoda la noul rol de mama;
  • nutritie – alegerile pe care le facem in ceea ce priveste alimentele pe care le consumam, carora le spunem DA si pe care le respingem din start, intrucat nu au nicio valoare nutritiva, ne obosesc si ne dau stari de spirit fluctuante, de care nu avem nevoie.

Da, in felul acesta slabim fara efort, doar ca nu peste noapte. Este un proces de durata, dar cu efecte pe termen lung. Orice alta decizie veti lua pentru a obtine forma fizica e posibil sa fie doar un miraj si o mare capcana, care sa va faca mai mult rau decat bine. Cautati intotdeauna un stil de viata sanatos si corect, nu miracole! Vorbiti cu medicul vostru si fiti cu mare bagare de seama la semnalele pe care corpul vi le da!

Sa va fie recuperarea usoara si sa va bucurati de clipe minunate impreuna cu bebelusul si cu familia voastra! Si, mai presus de toate, nu uitati ca ceea ce ati facut recent a fost SA DATI VIATA!

Later edit: Am omis sa trec una dintre cele mai importante recomandari pentru o astfel de perioada din viata voastra: nu cititi reviste glossy, unde aveti ocazia sa vedeti modele care mai de care mai skinny! Lumea lor e diferita de lumea in care traim noi. Regulile lor sunt diferite, ele trebuie sa traiasca din felul in care arata si pentru acest lucru fac sacrificii enorme, cu pretul sanatatii lor! 

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici