somon cu pastePrietenii mei vor zice ca gata, acus’ ingheata iadul daca eu vorbesc despre gatit acasa, mai ales ca nu au mancat o sarma in viata lor facuta de mine! 🙂 Dar nu despre sarmale vreau sa va vorbesc acum, ci despre cat de sanatos este sa gatesti acasa versus sa iei masa zilnic in oras.

In toti anii de munca la birou, am trecut si eu ca toata lumea prin toate stadiile – de la mancat covringi si pateuri la pranz (oribil!), mancat la impinge tava, catering adus in birou, fast food sau iesit la pranz la restaurantul de vizavi. Intotdeauna, la final, imi dadeam seama ca ceva nu este in regula, pentru ca: ori mi se facea rau, ori aveam senzatii dure de balonare sau de sete si edem vizibil. Pana in ziua in care am tinut prima dieta adevarata de la nutritionist si am inceput sa aflu despre proprietatile nutrititonale ale produselor, despre ce produse congelate putem manca fara probleme si de care dintre ele sa ma feresc, oricat de foame mi-ar fi. Atunci am aflat si ca trebuie sa citesc etichetele, chiar daca ma grabesc, si care sunt diferentele dintre margarina si unt. A fost momentul in care  mi-am dat seama ca, oricat de mult mi-ar displacea sa gatesc, mancarea pregatita acasa e cea mai sanatoasa – pentru simplul fapt ca ai controlul asupra ceea ce ai pus in farfurie – calitatea alimentelor si a condimentelor.

Alegem mancare semipreparata sau din restaurant, de cele mai multe ori pentru ca n-am avea timp, chipurile. Dar costul pe care il platim este mai mare decat cel din nota de plata. E vorba de costul sanatatii noastre. Sarea pe care o inghitim din alimentele din comert este de cele mai multe ori peste cantitatea pe care ar trebui sa o ingurgitam zilnic. E valabil si pentru copiii nostri, daca ii hranim cu aceleasi alimente. Sunt preparate care au continut de 70% sare!! Va imaginati ce inseamna acest lucru? De cele mai multe ori, tensiune arteriala marita. Rapoartele Ministerului Sanatatii arata ca romanii mananca de doua mai multa sare decat recomanda medicii. Nu e de mirare, daca mancam frecvent preparate din comert. Sarea in exces vine de regula din produsele cumparate, unde se foloseste ca potentator de gust si conservant.

Dimineata vad oameni care mananca covrigi si copii care rontaie sticks-uri sau chips-uri!!! Ni se pare oare atat de obositor sa ne trezim mai devreme si sa pregatim micul dejun pentru familie si pachetel pentru scoala si birou? Intrebati un medic nutritionist care este diferenta dintre covrigul pe care il inhatam pe strada si un sendvis cu salata si branza mozarella, intr-o bagheta cu paine integrala, pregatit acasa. Primul ne da calorii, celalalt ne ofera nutrienti, e parerea mea. La fel seara, preferam sa comandam pizza sau sa luam ceva de la food court de la mall, decat sa mancam o supa de legume hranitoare. Cate lucruri se pot spune despre supa – unul dintre cele mai complexe si sanatoase feluri de mancare! Nu o evitati, invatati sa o preparati acasa si va veti simti mult mai bine – si hraniti si hidratati! Plus ca se prepara aproape singura!

E nevoie doar de putina organizare – o lista de cumparaturi la final de saptamana, o vizita la piata si un meniu, din cateva feluri de mancare – pentru varietate. Asa incat, de luni pana vineri, mesele sa nu va prinda nepregatiti. Cea mai mare investitie trebuie facuta in legume – care pot fi gatite in felurite moduri – pe tava, in cuptor, pe grill, fierte, crude etc. In supe, ciorbe sau mancaruri. In salate. O, salatele, dragele de ele! Primavara inchin ode intregi salatei verde si toamna e randul salatei de varza, celei de andive sau salatei chinezesti. Asa ca seara, cand ma bantuie foamea, salata e salvarea mea! Incercati, de la atata mestecat de frunze, se duce repede foamea! 🙂

Asa ca, desi nu m-am dat in vant dupa gatitul traditional, pe care il practica mamele noastre, la noi in familie am ajuns sa mancam sanatos, mancaruri simple, cu ingrediente si condimente naturale. Dar am facut-o in primul rand de dragul copilului nostru, apoi de dragul sanatatii noastre si de placerea gustului unor mancaruri pe care doar la noi acasa le mancam. Mai mult, am creat timp de petrecut in familie, care nu e timp pierdut, ci e timp investit, pentru conectare, nu numai pentru hranit si sanatate.

La final, va spun si voua ultimele noastre descoperiri, cu care am uimit-o chiar si pe soacra mea: cartofi chips, la cuptor, pe folie de hartie, chiftelute la cuptor si sunca de casa. Da, da, geniale! Neprajite, dar savuroase!

Evitati excesul de sare, zahar si grasimi si multe probleme de sanatate, daca gatiti acasa! Sa ne fie de folos!

Sursa foto: Pinterest