”Sa guste si el, ca i se face pofta!” sau ”E bine sa fie obisnuit copilul cu toate gusturile, ca peste tot se mananca dulce!” sau ”Ce bine ca mananca la gradinita si el ceva dulce, sa capete energie!”. De cate ori nu auzim in jurul nostru bunici sau bone sau chiar parinti cu o astfel de abordare asupra consumului de zahar la copii? Despre toate aceste idei am vorbit la radio Itsy Bitsy cu Simona Dragomir. Inregistrarea emisiunii poate fi accesata mai jos, in material.

Ca sa fie clar pentru toata lumea, copiilor nu li se face pofta de alimente pe care nu le cunosc. Doar daca au fost expusi constant la anumite alimente incepe aceasta discutie, care de obicei are legatura cu produse din categoria dulciurilor, pentru ca rar am auzit copii carora sa li se faca pofta de legume. Cat despre obisnuinta cu toate gusturile, sunt de acord, dar eu exclud gustul de dulce artificial. Ne nastem cu dorul de gust dulce, pentru ca laptele mamei este dulce. E normal sa avem in noi aceasta dorinta. Dar cei care ne cresc ne pot indruma si ne pot oferi alternative sanatoase, care sa ne ofere o energie reala, nu una falsa. Pentru ca, dragii mei si dragile mele, energia pe care copiii si-o iau din dulciuri este o energie falsa, de scurta durata, care nu se compara cu cea pe care si-ar lua-o din fructe sau legume dulci.

Cat despre acele mame dintre noi, care se bucura de faptul ca piticii lor mananca lapticul de seara sau iaurtul indulcite cu zahar sau cu miere, uh, dar bine ca il mananca, sau cele care le dau sucuri zilnic copiilor, imbuteliate sau sub forma de fresh, nu pot decat sa le spun ca se afla intr-o grava eroare. Din pacate. Si sa ma ierte pentru faptul ca o spun atat de direct, dar o sa va explic mai jos care este motivul pentru care e bine sa evitam zaharul.

De ce sa evitam zaharul

Mare parte dintre alimentele ambalate pe care le gasim pe raft, in supermarket, contin zahar sub o forma oarecare. In felul acesta si noi si copiii nostri consumam cantitati mari de zahar in fiecare zi, fara sa ne dam seama, dincolo de cel din dulciuri. Este motivul pentru care copiii sunt atat de expusi de fapt, mai ales daca mananca multe alimente procesate, preferandu-le pe acestea din urma sau neavand alternative gatite acasa. (Am scris despre motivele pentru care chiar e bine sa incepem sa gatim acasa, daca nu o facem deja: aici.)

Studiile coreleaza consumul in exces de zahar cu motivul pentru care vedem atat de multi adulti si copii cu obezitate si diabet. Mai mult, am citit ca un consum constat de zahar incepe sa ne afecteze creierul! Totul tine de moderatie. Cantitatile mici de zahar pe care le inghitim din cand in cand, cu atentie, din surse diferite, probabil nu vor afecta un copil sanatos cu o alimentatie echilibrata.

Dar daca cei mici consuma prea multe alimente procesate, atunci mai mult ca sigur ajung sa manance si prea mult zahar. Mai ales daca ei consuma si bauturi carbogazoase, dar si daca si-au facut un obicei sa bea zilnic sau de mai multe ori pe zi sucuri facute in casa.

Atentie la sucuri, chiar si la cele preparate in casa!

Bauturile indulcite – precum bauturile carbogazoase, bauturile energizante si chiar sucurile de fructe – contin o cantitate foarte mare de zahar. Fiind lichide, foarte greu se pastreaza controlul asupra cantitatilor si foarte usor se ajunge la consum exagerat. Parintii pot fi surprinsi ca sucul de fructe este pe aceasta lista, deoarece multi dintre noi au crescut cu ideea ca sucul de fructe este sanatos. Insa totul depinde de cantitate. 1 litru de fresh de portocale consumat o data la masa nu este o alternativa sanatoasa. Un pahar mic (100 ml) de suc de portocale proaspat stoarse poate fi o sursa grozava de vitamina C, de fibre si un mod placut de a incepe ziua din cand in cand. Insa, daca cei mici beau suc la fiecare masa sau ca sa le treaca setea in cursul zilei, atunci zaharul incepe sa se acumuleze. Daca invatam copiii sa priveasca bauturile dulci ca pe o tratatie ocazionala si nu ca pe ceva de consumat zilnic la fiecare masa, ne poate ajuta la limitarea consumului de zahar. Mai ales ca este mult mai benefic pentru organismul copiilor sa consume fructe, decat sa bea suc de fructe.

Zaharul natural din fructe si legume este ponderat in corp de catre fibrele, vitaminele, enzimele si alte proprietati ale fructelelor si legumelor, care incetinesc digestia acestuia si ajuta corpul sa il gestioneze mai usor. Zaharul procesat insa nu ofera niciunul din aceste beneficii, insa are un efect daunator in corp. Un suc de fructe, chiar si facut in casa, are acelasi efect in corp ca o bomboana! Nu va mai amagiti!

Ce efecte daunatoare are zaharul asupra corpului
  • Pune presiune pe ficat
  • Creste colesterolul rau si gliceridele (sursa)
  • Poate contribui la rezistenta la leptina (de aici cresterea in greutate, poftele, probleme cu somnul etc) (sursa)
  • Creeaza dependenta de zahar in creier (sursa)
  • Nu ne satura, ba mai mult ne incurajeaza sa mancam mai mult!
  • Ne modifica starea de spirit, devenim mai irascibili sau prea zgomotosi, pentru ca apoi sa fim veseli si exuberanti pentru o perioada si tot asa
  • Contribuie la scaderea capacitatii de concentrare
  • Contribuie la formarea cariilor dentare si afecteaza smaltul dintilor.

Am scris in acest material despre alternative la zahar si despre cum putem sa reducem consumul de zahar din alimentatia zilnica. Poate fi greu, insa nu imposibil!

Mai jos este un material audio, din emisiunea ”Traieste sanatos, cu Simona”, de la radio Itsy Bisty. Este discutia dintre mine si Simona, pe aceasta tema. Dureaza 6 minute si este edificatoare pentru toate mamele.

https://www.youtube.com/watch?v=OMjn8h0-5bg

Voi ati observat la copii modificari de comportament dupa zile in care consuma zahar, sub diferite forme?

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici