De cate ori nu ati iesit la plimbare si ati vazut copii mici mici in carucioare, care molfaie la un covrig si par tare bucurosi? La fel si mamele, care rasufla usurate ca cei mici se bucura de o gustare, fara sa se opuna lor prea mult. Basca, stau si linisiti o perioada, ocupati cu un covrigel aparent inofensiv. De cealalta parte, adultii lungesc cozile in fata covrigariilor, dimineata, la pranz si seara. Atrasi de miros si aflati in graba in drumul lor catre sau de la birou, isi cumpara 2-3 covrigi si isi potolesc foamea. Pentru putin timp, caci peste o ora sunt apti din nou de o masa copioasa. In timp ce banalul covrig nu a facut decat sa umple pe moment burtica, a mai facut ceva: a adus calorii goale in corpul omului sau al copilului.

In capul nostru covrigii nu pot fi ceva periculos. Un aluat facut din faina, drojdie, sara si apa. Dupa care sunt fierti nitel intr-o apa (de cele mai multe ori cu zahar), dati prin sare/mac/susan sau alte bazaconii (la fel de inofensive, zicem noi) si introdusi la cuptor, ca sa se coaca si sa prinda acea crusta crocanta care stimuleaza receptorii placerii cand se produce zgomotul de contact cu dintii nostri.

De ce mancam covrigi?

Pentru ca ne place gustul.

Pentru ca ne atrage mirosul.

Pentru ca ne apar in cale covrigarii la tot pasul.

Pentru ca e usor sa cumperi un covrig in drum.

Se mananca repede, ne saturam repede.

Consideram ca un covrig nu are ce rau sa ne faca.

Ne-a fost lene sa pregatim micul dejun, ne-am trezit tarziu etc.

Toate birourile sunt pline de covrigi luati de colegi in drumul lor catre metrou.

Toata lumea mananca, deci nu e asa grav.

Dar de ce nu sunt asa sanatosi covrigii?
Valoare nutritiva ZERO

Mancam de placere, dar si pentru a trai. Ca sa traim si sa ne simtim bine, avem nevoie de nutrientii pe care ii gasim in fiecare aliment si de care sa se bucure cu adevarat corpul nostru.

Din covrigi corpul nostru nu isi extrage nimic, pentru ca nu exista nici vitamine, nici fibre, deloc proteine si tot asa.

Covrigul ofera DOAR senzatia de satietate, pentru moment. 

Ingrediente nesanatoase

Covrigii nu contin doar faina, apa, sare si drojdie, sa fim seriosi. Pe langa aceste ingrediente principale, ei pot contine ulei, margarina, alti aditivi – afanatori, amelioratori, potentatori de gust.  Sau mai pot contine crenvursti, dulceata, sunca, cascaval, ciocolata. Apoi toate acestea sunt preparate termic. Combinatii nesanatoase, cu efecte nocive pe termen lung asupra corpului, atat la copii, cat si la adulti.

Mai mult, faina alba e faina fara fibre, deci nu ne ajuta cu nimic.

Cu fiecare imbucatura de covrig, copiii inghit toate chimicalele din compozitia covrigului.

Sare foarte multa

Atentie, mai ales la copii! 150 de grame de covrigi pot avea chiar si 3.000 de miligrame de cloruri de sodiu pe zi. Adica enorm! Hipertensiunea arteriala e cel mai mare risc, dar si problemele cu rinichii pot aparea in timp.

Calorii foarte multe, deci ingrasa

Un covrig poate avea si 300 de calorii. Adica un mic dejun copios sau un pranz mai usurel. De ce sa mancati un covrig in 2 minute sau mai putin, care sa nu va aduca decat satisfactie pe moment, in loc sa va bucurati de o masa cu valoare nutritiva, cu un gust variat si formata din ingrediente proaspete? E valabil si pentru copii. Sa nu va mirati ca nu mai doresc sa manance nimic dupa ce ii serviti cu un covrig, plin de sare si care le-a umplut burtica de carbohidrati simpli. Adica un indice glicemic ridicat, riscant pe termen lung, pentru ca poate duce la obezitate.

Consumul pe termen lung ne poate afecta sanatatea

Medicii spun ca primul afectat este chiar pancreasul, apoi intestinul gros, din cauza ingredientelor nesanatoase, apoi diabetul, din cauza indicelui glicemic ridicat de care vorbeam, hipertensiunea arteriala din cauza aportului enorm de sare, colesterol ridicat si bolile de inima. In general, rontaiala si in cazul de fata indicele glicemic ridicat al covrigilor solicita pancreasul si il epuizeaza, pentru ca nivelul zaharului din sange creste si scade foarte repede. Este periculoasa aceasta fluctuatie tocmai pentru ca poate creste rezistenta la insulina, care poate duce la diabet.

In ultimii ani a crescut consumul de produse fainoase si de patiserie. Studiile spun ca aceasta este un motiv, pe langa altele, care sta la baza cresterii incidentei obezitatii la adulti si copii!

Evitati rontaiala continua la copii

Iesitul in parc cu cei mici nu inseamna neaparat si masa. Incercati sa luati masa in casa, pe cat se poate. Parcul si locurile de joaca nu sunt pentru mancare sau rontaiala, din mai multe motive: copilul va asocia plimbarile cu mancatul, ceea ce pe termen lung are efecte negative in plan al relatiei copilului cu mancarea.

Nu oferiti copilului sa rontaie ceva, daca nu cere! Altminteri, va asocia mancatul cu plictiseala. Si nu, mancatul nu trebuie sa combata nici plictiseala, nici tristetea si nici furia sau alte emotii negative!

Mai mult, mancatul in astfel de locuri nu este neaparat igienic – este mult praf, nu puteti spala copilul pe maini corespunzator.

Poate fi si periculos: copilul alearga si mananca in acelasi timp! Se poate impiedica, se poate ineca etc.

In parc se intalnesc copii cu obiceiuri alimentare diferite, nu este tocmai un moment sa moderam discutii intre mame si sa negociem cu cei mici pe tema alimentatiei!

Un covrig mancat o data pe an nu va face rau, decat daca aveti probleme de sanatate! Doar ca un covrig nu va fi mancat niciodata singur, el va deschide pofta pentru un alt covrig sau pateu sau alte alimente de fast food, care combinate cu sucuri, pot provoca atat pe loc probleme de digestie si pot deschide pe viitor ferestre pentru alte probleme de sanatate. 

Cu ce putem inlocui covrigii la gustari

Desigur ca orice mama pleaca pregatita de acasa cu ceva gustari pentru cei mici – e posibil sa intarzie mai mult pe afara, e posibil ca cel mic sa ceara ceva de rontait sau poate vrea chiar ea sa serveasca ceva.

Alternative sanatoase:

  • fructe – uscate sau proaspete;
  • seminte oleaginoase (nuci, alune, fistic, caju etc) – nesarate si neprajite;
  • biscuiti sau fursecuri facute in casa (controlam noi ingredientele, sarea si zaharul).

Am scris aici mai multe idei de gustari sanatoase.

Prin urmare, lasati covrigii, parerea mea! Par ieftini, facili si buni! Pe termen lung insa, costul indirect este mult mai mare decat costul direct! Vizitele la medic pot fi evitate daca avem grija la alimentatia noastra!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici