foto sparanghelTraim intr-o societate a supranutritiei, cu probleme de obezitate din ce in ce mai mari, cauzate de portiile pe care le ingeram zilnic sau de stilul de viata nesanatos pe care l-am imbratisat, fara sa ne dam seama. Din pacate, mancarea a capatat un rol prea important in viata noastra, la care e bine sa incepem sa reflectam, pentru a rezolva cauza problemelor pe care le avem.

Grasimea a ajuns sa fie una din principalele noastre probleme. Hipocrate spunea demult ca ”hranindu-ne, ne hranim si bolile”. Un corp greoi solicita articulatiile si coloana vertebrala, iar excesele perturbeaza sistemele care regleaza nivelurile de zahar si grasime din organism. Specialistii spun ca daca vom scapa de grasime, vom scapa si de migrene, oboseala, apatie, dureri lombare si nu numai. Din pacate, a ne ingrasa inseamna a muri un pic cate un pic, pentru ca ne pierdem din suplete, gratie, eleganta, ni se schimba fizionomia, se ingreuneaza corpul. O alimentatie prea bogata cere eforturi mari din partea organismului pentru a digera si asimila. E posibil ca toxinele neeliminate sa fie cauza multor boli, de la raceli banale pana la boli grave.

Pentru a ramane supli, adevarul este ca trebuie sa mancam frugal. Relatia cu mancarea e bine sa ramana una superficiala, din punct de vedere al cantitatii. In timp ce o alimentatie nepotrivita ne rapeste toata energia, mesele usoare ne prelungesc viata. Asa ca regula de aur este sa mancam putin.

Specialistii ne recomanda sa mancam incet si intr-o ambianta placuta. Cand mediul este unul foarte placut, nu portiile mari ne satura, ci aceasta ambianta si cateva guri de mancare. Calitatea satura intotdeauna. Servitul mesei intr-un loc dezagreabil ne determina sa umplem cu un exces de hrana nevoia de frumusete. Prin umare, a manca cat mai estetic cu putinta ne ajuta la ingerarea unor cantitati cat mai mici de mancare. De asemenea, tacamurile si vesela folosite au un rol in servirea mesei intr-un mod cat mai estetic – idealul este fara plastic si hartie.

Satietatea nu depinde deci de cantitate, ci de calitate – a hranei, a mediului si mintii noastre. Mancatul bine inseamna mancatul incet, cu inghitituri mici. Noi plecam de la ideea de a numara calorii, de a ne priva, sau ne administra tot felul de alimente renumite cu proprietati de a ne slabi. In fapt, a manca corect si bine, inseamna a controla felul in care mancam, starea de bine si buna dispozitie.

Ideal ar fi sa ajungem sa mancam alimentele care ne satisfac corpul, nu poftele. Oamenii mananca de anxietate si de plictiseala, iar obezitatea apare din dificultatea de a depasi problemele vietii. De cele mai multe ori foamea vine din minte, nu din stomac.

Felurile de mancare trebuie sa fie bune si simple. Trebuie sa respectam 3 reguli simple: sa mancam cand ne e foame, sa savuram fiecare inghititura si sa ne oprim atunci cand am simtit zorii satietatii.

Ar fi bine sa nu asteptam niciodata pana la suferinta de foame si ideal e sa mancam putin, odata la 3 sau 4 ore. Sa invatam deci sa mancam atunci cand ne e foame, si nu atunci cand ne plictisim in bucatarie, de oboseala, de stres sau de suparare. Ne-ar folosi sa invatam senzatiile – de foame si de satitate. Sa facem diferenta intre ce simte nevoia corpul sa manance si ce ne dicteaza poftele, de fapt. Avem libertatea de a manca atunci cand simtim nevoia si de a refuza mancarea atunci nu ne este foame. De multe ori, ceea ce consideram noi senzatie de foame este doar o dorinta de alinare, de iubire sau de confort, pentru a atenua stresul, oboseala, tristetea sau plictiseala. Daca ne dam seama de acest lucru, evitam sa mancam si ne rezolvam in alt mod problemele.

Nu uitati ca dimensiunea reala a stomacului este echivalenta cu volumul de hrana care poate incapea in el pana la satietate. Asa ca, intr-un fel, dimensiunea stomacului nostru depinde de noi!

La final, cateva reguli simple de respectat, care ne-ar putea ajuta, daca am putea cultiva dorinta de a privi mancarea din alta perspectiva:

  • Mancati doar alimente integrale si proaspete
  • Mancati rar deserturi
  • Consumati feluri de mancare si bauturi la temperatura camerei, nu scoase imediat din frigider
  • Fara rontaieli intre mese
  • Mancati hrana imediat dupa preparare – resturile isi pierd valoarea nutritiva
  • Feriti-va de sare si zahar
  • Gatiti la abur sau la cuptor, inabusit.

Sa ne fie cu folos!

Foto: Pinterest