Imediat cum auzim vreo discutie despre stil de viata sanatos, unii dintre noi ne panicam teribil. Ne si vedem tragand toata ziua de o fruza de rucola ca vedetele de pe la TV si ne ia panica. Pe noi, femeile, poate mai putin, ca doar am incercat de toate, de la supa de varza pana la dieta cu pepene sau cu seminte&tarate care mai de care mai necunoscute sau greu de pronuntat in limba romana. Totusi, ca sa traim sanatos nu e chiar atat de greu, iar schimbarile de obiceiuri nu sunt atat de mari, mai ales daca o luam incet, pas cu pas. Lasati-i in pace pe cei care va spun sa nu mai mancati deloc paine si deloc desert. De ce sa facem acest lucru, sa il imbratisam pe ”deloc”? Traiul sanatos nu e despre restrictii si tristeti, ca sa ne chinuim corpul si mintea si sa le punem pe modul de alarma. E despre schimbari in doze mici si treptate, despre echilibru si armonie interioara si cu cei din jur, despre calitatea mancarii si nu despre cantitate, despre miscare si o atitudine relaxata fata de toata acestea. Iata ce schimbari mici puteti face in alimentatie, care va vor asigura mari schimbari de metabolism si starea de spirit! 

Iata deci lista alimentelor sanatoase cu care putem inlocui anumite preferinte alimentare care au inceput demult sa fie discutabile in lumea medicala. Pe unele dintre ele noi le-am asimilat de ceva vreme, cu altele suntem inca in tatonari. Dar nu ne lasam, este timp, important e sa vrem si sa constientizam pentru ce o facem.

Prin urmare, iata ce schimbari putem face:

Painea alba – trebuie sa fie inlocuita cu paine din cereale integrale. Aportul nutritional este crescut si nu mai ingeram calorii goale. (Voi vorbi pe larg despre paine, intr-un material viitor.)

Orezul alb – de inlocuit cu orez brun, orez salbatic sau quinoa.

Smantana poate avea cu succes un inlocuitor precum iaurtul grecesc simplu.

Sucurile carbogazoase se pot inlocui simplu si creativ cu apa minerala la care se adauga lamaie/menta/fresh de portocale/bucati de fructe/suc de rosii proaspat stors, in cantitati mici, cat sa dea aroma.

Dressingul/sosurile pentru salate se pot inlocui cu variantele de casa in care sa combinam ulei de masline cu otet balsamic, otet de mere sau de suc de lamaie la alegere cu diferite tipuri de verdeturi uscate si condimente.

Cartofii prajiti sau chipsurile pot fi inlocuiti cu cei dulci, asa zisi sweet potatoes. Minunati in diferite feluri de preparare – feliati la cuptor, in steamer, copti intregi etc. Daca insa nu va place gustul lor, puteti opta pentru primii, insa in variante mai sanatoase de preparare precum copti sau fierti.

Pastele clasice le putem inlocui cu paste din faina integrala, cumparate sau facute in casa. Sau cu paste din legume, facute in casa.

Ciocolata cu lapte poate fi inlocuita cu ciocolata neagra.

Inghetata poate fi inlocuita cu banane sau alte fructe stoarse si puse la congelator in recipiente vesele.

Iaurtul cu fructe trebuie sa fie inlocuit cu iaurt simplu grecesc sau orice alt tip, dar nu degresat, la care sa adaugam bucati de fructe proaspete dupa gust si placere.

Crutoanele din salate sa le inlocuim cu nuci si/sau alune.

Bomboanele isi pot gasi un inlocuitor haios in boabele de strugure inghetate.

Fasolea conservata poate fi inlocuita cu fasolea uscata fiarta, din cauza conservantilor.

Miezul de paine – puteti uita de el cu ajutorul fulgilor de ovaz sau nuci zdrobite.

Fructele din conserva cu mult sirop de zahar pot fi inlocuite cu fructe conservate in apa sau propriul suc.

Zaharul este un subiect care poate fi tratat pe larg si la care multi dintre noi suntem reticenti, pentru ca vedem zaharul doar din dulciuri, fara sa ne gandim ca el sta ascuns in multe din alimentele consumate: paine, peste, conserve etc. Daca ne temem ca nu va avea cafeaua gust fara adaos de zahar, putem intensifica gustul adaugand vanilie, scortisoara sau nucsoara. Sau putem incerca alte variante de indulcitori, precum: stevie, curmale sau suc de mar neindulcit. Dar nu zaharina!! Insa daca stiti ca sunteti echilibrati in consum, verificati ce spun medicii legat de cantitatea maxima admisa pe zi.

Carnea tocata de vita sau porc e bine sa fie inlocuita in mancaruri cu cea slaba de vita, pui sau piept de curcan.

Margarina se poate inlocui cu untul. Atentie insa la cantitati, pentru ca untul intra la categoria grasimi saturate, care pot contribui la aparitia bolilor cardio vasculare.

Alimentele marinate in ulei au o varianta mai sanatoasa in cele marinate in vin, otet balsamic, otet de mere, suc de fructe, lamaie sau bulion.

Uleiurile de porumb, seminte de bumbac si de palmier, partial hidrogenate, de floarea soarelui, sofranas, soia pot fi inlocuite cu variante de ulei de masline, cocos, seminte de in.

Salata aisberg are variante mai sanatoase in laptuca, spanac, varza sau rucola.

Sarea cu aroma de usturoi sau ceapa poate inlocuita chiar cu variante de usturoi sau ceapa praf, din cauza adaosurilor artificiale.

Si ultimul, dar nu cel din urma, inlocuiti prajitul in tigaie cu coptul sau prepararea saute sau la aburi. 

Vi se pare asa dificil?

Nu e nevoie sa incepeti cu toate de astazi.

Puteti printa aceasta lista si sa o puneti pe frigider. In fiecare saptamana sau luna sa incercati cate o schimbare, din cele de mai sus. M-as bucura sa imi si scrieti, cu vesti.

Nu e nevoie sa tineti diete si nici sa luati medicamente, daca alegeti sa schimbati unele obiceiuri! Se va vedea in timp. Nu doar pe cantar, ci si:

in analizele medicale,

in starea de spirit,

in postura,

in privire,

pe fata/ten,

parul va arata diferit.

veti fi mai veseli si agili!

De ce sa faceti toate aceste schimbari, in afara de motivele de mai sus:

  • ca sa scapati de caloriile goale pe care le mancati zilnic si sa atrageti nutrienti;
  • sa incurajati colesterolul bun;
  • sa echilibrati raportul grasimi saturate – grasimi nesaturate si sa le eliminati de tot pe cele trans;
  • sa reduceti alimentele cu un continut glicemic mare;
  • sa lasati deoparte zaharul si sa aduceti in corp fructoza, naturala si mult mai sanatoasa;
  • sa va aduceti energie in corp in carbohidratii buni, cei prieteni cu fibrele si cu proteinele.

Sunt doar cateva dintre argumente, lista poate continua. Sursa de inspiratie a intregului material: aici.

Voi ce schimbari ati mai facut in stilul de viata in ultima vreme, asa incat sa va simtiti mai bine fara sa luati suplimente? Va astept pe blog cu idei si va multumesc deja pentru ele!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Disclaimer: Acest material nu are intentia de a diagnostica, trata sau vindeca vreo afectiune. Toate problemele de sanatate pe care le aveti necesita indrumare medicala de specialitate. Materialul de fata este opinia mea personala, bazata pe experienta si pe documentarea mea. Am precizat mai sus sursa de informare. Pentru orice decizie pe care o luati in legatura cu sanatatea voastra, adresati-va medicului!