Cand vine vorba despre carbohidrati exista o confunzie generala. Poate si din cauza multelor diete (periculoase) care promoveaza o alimentatie fara carbohidrati si promit scaderi fantastice in greutate in timp scurt. Dr. Mihaela Bilic spunea intr-un interviu recent ca ii intra oameni in cabinet care ii spun ca ei nu mananca carbohidrati si ii intreaba daca stiu care sunt acestia. Multi dintre noi credem ca in aceasta categorie intra doar painea cu derivatele ei si dulciurile. In realitate insa exista carbohidrati buni si carbohidrati rai. Iar o alimentatie sanatoasa include carbohidratii buni, nicidecum excluderea tuturor, buni si rai deopotriva, din alimentatia de zi cu zi. Dar iata care sunt acestia si care este impactul lor asupra corpului nostru.

O vestea foarte buna despre carbohidrati!

Cum spuneam, s-a creat in jurul carbohidratilor o confuzie imensa. In primul rand, acestia nu sunt niste creaturi oribile din alimentatie. Copiii au nevoie de ei ca sa creasca, sa gandeasca, sa se joace! La fel ca benzina/motorina pentru masini, asa sunt carbohidratii pentru corp si creier – ne dau energie!

Carbohidratii sunt carburantul vietii!

De fapt, sunt principala sursa de energie a organismului; mai mult de 50% din nutrientii consumati zilnic trebuie sa fie adusi in corp de catre carbohidrati, atat la copii, cat si la adulti. Cam 55% zic medicii romani, vezi dr. Bilic.

Carbohidratii se mai numesc si glucide.

Ce sunt carbohidratii?

Carbohidratii sau glucidele sunt substante nutritive cu gustul dulce. Termenul vine de la carbo=carbon si hidrat=apa. Adica dioxidul de carbon se combina cu apa si formeaza carbohidratii. Acest fenomen are loc in plante, prin procesul de fotosinteza. Toate plantele (cereale, legume, fructe) contin carbohidrati – moleculele acestea extraordinare cu care functioneaza corpul nostru. (sursa: dr. Mihaela Bilic, ABC de nutritie).

Carnea, pestele, ouale, branza si grasimile nu au niciun gram din acestia. Atunci cand nu mancam carbohidrati, obligam corpul sa le fabrice din proteinele din carne sau din lipidele din grasime. Ceea ce e greu si nesanatos.

Deci atentie la dietele in care luati aceasta decizie – sa nu mancati carbohidrati o perioada lunga de timp! Consecintele pot fi foarte grave pentru sanatatea voastra!

Vestea mai putin buna despre carbohidrati

Cum spuneam, carbohidratii sunt de 2 feluri: rai (simpli) si buni (complecsi). Ce ii face pe cei rai sa difere de cei buni? Simplu: felul cum se poarta ei odata ajunsi in corp.

Carbohidratii buni fac corpul si creierul sa se simta bine si sa functioneze bine. Cei rai, dimpotriva.

Ce ii diferentiaza pe unii de ceilalti? Compania pe care o au. Carbohidratii buni sunt insotiti de proteine si/sau fibre si cateodata de grasimi sanatoase. Cei rai sunt…singuri, ca de aceea se numesc simpli.

Deci decizia cea mai inteleapta pe care e nevoie sa o luam daca ne dorim sa mancam cu adevarat sanatos, este aceea de a include in alimentatia noastra zilnica carbohidratii buni!

Dar care sunt acestia?

Carbohidratii buni sunt in:

  • fructele proaspete
  • legumele proaspete
  • produsele lactate
  • leguminoasele
  • pastele (cele mai sanatoase sunt cele din cereale integrale)
  • cartofii in coaja
  • cerealele integrale si painea din cereale integrale
  • cartofii dulci
  • orezul (brun sau salbatic).

Carbohidratii rai sunt in:

  • bomboane
  • torturi
  • prajuturi
  • sucuri
  • chipsuri
  • cerealele care au mai putin de 3 gr de proteine si fibre per portie
  • painea alba si pastele
  • etc – toate asa zisele alimente care contin zahar.

De ce sunt unii buni si unii rai?

Cum spuneam, si-au capatat aceasta reputatie dupa modul cum se poarta la noi in corp. Cei rai (simpli) ajung in corp si nu au nevoie sa fie digerati, pentru ca trec imediat in sange. Cei buni (complecsi) sunt mai lenti cand ajung in corp si se absorb treptat in sange. Prin urmare efectele pot fi de 2 feluri:

  • carbohidratii rai (simpli) ne ofera o energie brusca, un fel de injectie, cum spune dr. Bilic in cartea mai sus citata. Dar aceasta energie se si duce foarte repede, dureaza foarte putin, de regula cam 1 ora. Daca nu este consumata prin miscare, se va depune sub forma de grasime.
  • carbohidratii buni (complecsi) ne ofera o energie treptata, picatura cu picatura, ca intr-o perfuzie. Ei bine, ei ofera corpului si mintii carburant pentru mai mult timp: 2-3 ore. De aceea sunt si atat de buni!

In loc de concluzie:

Carbohidratii simpli sunt deci caloriile goale, pentru ca ei nu vin in corp cu alti nutrienti de care acesta are nevoie, precum proteine, fibre, vitamine sau minerale. Un exemplu este cel al sucurilor – care sunt doar apa indulcita. Acestia nu ofera senzatia de satietate, iar imediat dupa ce am terminat de baut/mancat, stomacul se simte din nou gol si transmite semnale, asa ca dupa consumul de carbohidrati simpli tentatia e sa ne intoarcem din nou la frigider si tot pentru acele alimente pe care le-am consumat deja. Mai tineti minte senzatia aceea pe care o aveti dupa ce consumati o prajitura ca desert? Vi se face din nou foame si ati lua-o de la capat cu felul 1 sau ati mai dori o portie de prajitura. Nu acelasi lucru se poate spune despre senzatia pe care o avem dupa ce mancam fructe, legume sau paine din cereale integrale. Despre acest lucru este vorba.

Carbohidratii buni satura!

Observati ca toti carbohidratii sanatosi au un mare lucru in comun: petrec putin timp sau deloc in fabrica. Ei vin direct din natura. Ei bine, da. Natura face greseli putine cand vine vorba de nutrienti. Exemplul cel mai simplu este diferenta dintre cerealele integrale si faina alba: cea din urma trece prin mai multe stadii de procesare fata de primele. Deci, cand facem alegeri, ne putem gandi asa: daca vine din natura este ok, daca este procesat in fabrica sa fim suspiciosi si sa limitam consumul, catre eliminare in totalitate, daca putem.

Sa ne fie de folos si pentru sanatate, ca e mai buna decat toate!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Surse documentare: Dr. Mihaela Bilic – ABC de nutritie si dr. William Sears – Family Nutrition Book.

Disclaimer: Acest material nu are intentia de a diagnostica, trata sau vindeca vreo afectiune. Toate problemele de sanatate pe care le aveti necesita indrumare medicala de specialitate. Materialul de fata este opinia mea personala, bazata pe experienta si pe documentarea mea. Am precizat mai sus sursele de informare. Pentru orice decizie pe care o luati in legatura cu sanatatea voastra, adresati-va medicului vostru!