Cele mai multe intrebari care vin de la parinti in legatura cu nutritia copilului au legatura cu legumele. Introducerea si mentinerea lor in alimentatie dau batai de cap parintilor. De obicei, la intrebarea ”Cum fac copilul sa manance legume?” raspund intai tot cu o intrebare: ”Dar voi mancati legume?”. De cele mai multe ori, raspunsul este negativ, iar parintii au o adevarata revelatie. Daca in casa lor nu exista bucuria mancatului de verzituri, nici copilul nu va lua aceasta cale, este clar. Raspunsul la intrebare este ”Da, puteti!”. Doar sa fiti suficient de hotarati si voi insiva convinsi ca legumele sunt importante in alimentatia copiilor. Sunt cateva trucuri mari la care puteti apela, ca sa incepeti imprietenirea lor cu legumele:

  • Lasati la vedere in bucatarie legume taiate haios; cand li se face foame copiilor, legumele sa fie prima lor alegere!
  • Cand copiilor le este foarte foame, atunci este momentul sa le serviti legume, mai degraba decat alte preparate nesanatoase. Studiile spun ca cei mici tind sa isi dezvolte preferinte pentru mancarea pe care o mananca atunci cand sunt extrem de infometati, deoarece acestea sunt percepute de ei ca fiind satisfacatoare;
  • Aveti grija sa nu duceti copiii infometati la petreceri! Nu stiti ce alimente vor fi servite acolo. Asadar hraniti copiii inainte de petreceri acasa, cu o salata sau cu o supa!
  • Oferiti copiilor legume la gustari – este mai usor decat la mesele principale, unde exista oferta bogata de mancare si copiii se pot indrepta si catre alte feluri de mancare;
  • Cand sunteti acasa, luati fiecare masa impreuna! Nu mancati diferit de copii!
  • Este adevarat ca unele legume pur si simple sunt fade! De aceea nu le mancati nici voi. Asa ca nu mancati legumele simple, ci adaugati-le dressing-uri (sosuri) sanatoase si simple, facute in casa, cu ulei de masline si otet sau lamaie. Vor fi mult mai gustoase!
  • Nu fortati copiii sa manance, vor capata repulsie fata de legume! Dar fiti insistenti, cu diplomatie. Reveniti cu aceeasi leguma peste cateva zile, insa sub alta forma si sub alt mod de preparare. Daca nu i-a placut morcovul fiert, reveniti cu el sote. Specialistii spun ca trebuie incercat de cate 10-20 de ori un acelasi aliment, pana il accepta copilul. De obicei, 85% dintre copii il accepta;
  • Faceti cumparaturi impreuna, lasati copiii sa aleaga. Luati copiii cu voi in supermarket si in piata! Este o ocazie minunata sa ii invatati cum sa aleaga legumele, pentru ca apoi sa ii lasati pe ei sa aleaga. Daca le vor cumpara ei si ulterior le veti gati impreuna, vor fi dornici sa guste din ”munca” lor;
  • Daca aveti loc, plantati legume, ingrijiti-le impreuna cu cei mici! Chiar si la bloc puteti face acest lucru, in bucatarie sau in balcon, in mici ghivece! Faptul ca le vor ingriji ei, le vor uda, le vor vorbi si ulterior le vor culege roadele pentru a le pune la mancare, va face minuni la masa!
  • Gatiti impreuna: supe de legume, pizza cu legume, omleta cu legume, lipii cu legume etc.
  • Vorbiti despre legume, minunati-va de gustul lor, spuneti-le copiilor despre ele ca sunt prieteni buni care ii ajuta sa creasca mari, voiosi, vigurosi si foarte destepti!
  • Congelati legume vara si toamna, pe care le alegeti impreuna cu ei. Vor fi curiosi iarna sa le afle gustul;
  • Nu le puneti voi in farfurie ce legume vreti voi sa manance: faceti un bar de legume si lasati-i sa aleaga! Ca la restaurant! Se vor simti importanti, ca pot lua ei decizii singuri;
  • Fiti actori buni – mancati in fata lor si minunati-va, fara sa le oferiti si lor. Vorbiti despre fiecare leguma, dati-i un nume amuzant sau de poveste: ex: Morcovito cel magic, Broccolino cel vanjos sau Conopida cretofolina.

Am scris despre acest subiect si pentru prietenii de la Itsy Bitsy aici.

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: arhiva personala