Categorii
Blog Travel, Sports & Fun

Am fost 2 zile la Oslo – ce am făcut și cum a fost

De câțiva ani încoace, vizitez în luna mai câte o capitală din nord. Am fost prima oară în Stockholm în 2011 și m-am îndrăgostit iremediabil de Scandinavia. De atunci, am mai vizitat de 2 ori acest oraș. Aș merge, să zic drept, de cel puțin 2 ori pe an acolo. Una din prietenele mele bune locuiește de ceva vreme în Stockholm, așa că e de înțeles. Între timp, tot cu ea, am vizitat Copenhaga și Helsinki. Anul acesta am fost împreună la Oslo. Din păcate, călătoria noastră a fost de weekend. Mai mult de 2 zile nu am petrecut în Oslo, restul de timp a fost între avioane. Povestesc imediat.

Lucruri pe care trebuie să le știți despre Oslo

• Așa după cum i s-a dus vestea, Oslo este un oraș foarte scump. E un fel de fine dining al orașelor. Așa că, dacă banii nu vă dau afară din casă, mai mult de 4-5 zile nu cred că rezistați. Asta ca să nu vă întoarceți cu un credit consistent la bancă, pe care să îl plătiți următoarele luni. Eu am stat doar 2 zile, insuficient, din păcate, pentru a poposi mai mult în unele zone care mi-au plăcut mult.
  • Vă descurcați pentru plăți doar cu cardul.
  • Luna mai e una dintre cele mai bune pentru a călători acolo. Ca vreme, ar trebui să fie în jur de 17-18 grade. Din păcate, anul acesta a plouat abundent. Pentru că nu am vrut să îmi iau bagaj mare și lucruri incomode, m-a salvat pelerina de ploaie de la un eveniment Zurli. Au fost 12 grade vineri, iar duminică, la plecare, cele 8 grade m-au pătruns până la oase. I-am mulțumit soțului pentru ideea de a-mi lua polarul la mine. E drept, mi-ar fi prins bine unul care să mă protejeze și de vânt. Data viitoare sper să mă organizez mai bine.
  • Limba engleză e vorbită de tineri și vârstnici, e foarte intuitiv să te miști prin oraș, te ajută toată lumea.
  • Vara se întunecă târziu, dacă aveți energie pentru plimbări, puteți face asta până târziu în noapte. Ca să vă faceți o idee, afară era încă lumină la ora 23.30. Draperiile de la hotel m-au salvat, că altfel nu puteam pune geană pe geană.
  • Înainte de a alege zborul, vă recomand să căutați cu atenție cazarea. E posibil să găsiți un bilet de avion ieftin și o cazare obscen de scumpă.

Transport

Către Oslo sunt mai multe companii aeriene care zboară. În decembrie, anul trecut, când am vrut să cumpăr biletul la Blue Air, orarul de zbor nu era deloc ok pentru mine. Într-un final, am cumpărat bilet în februarie, cu 650 lei, la Austrian Airlines. Din păcate, zborul a fost cu escală la Viena. Și, la scurt timp după ce am luat bilet, compania a modificat orarul de zbor. Acum, când mă uit în urmă, îmi dau seama că mai bine zburam cu prima opțiune, nu mai petreceam atât timp prin aeroporturi. Cu Austrian am aterizat pe aeroportul Gardermoen, care se află cam la 50 km de oraș.

Din aeroport către centru, trenul e cea mai ieftină opțiune, dar și aici sunt 2 variante. Cea expres – Flytoget este dublă la preț față de trenul normal, care circulă din 15 în 15 minute și care vă lasă în centru, la National Theatre. Preț per călătorie 105 coroane, care înseamnă cam 50 lei. Recomandarea mea e să verificați cursele pentru întoarcere, e posibil să nu circule mereu varianta standard.

În oraș nu am circulat cu autobuzul, pentru că am locuit în centru. Am fost doar un drum cu barca, echivalentul a 30 lei. Practic a fost transport pe apă, din portul de la lângă Muzeul Satului, către centru.

Birourile de informații din aeroport oferă toate informațiile. Peste tot sunt și automate de bilete, simplu de folosit, în engleză.

Orașul îl puteți vizita la pas, există croaziere de diferite durate și cu mese incluse, tururi cu autocarul sau hop on hop off, puteți închiria biciclete sau trotinete electrice.

Cazare

Unul dintre principiile pe care le aplic atunci când călătoresc este acela de a alege cazarea în chiar centrul orașului. Ca să fiu aproape de cele mai apropiate obiective și să nu îmi fac griji dacă vin seara târziu la hotel. Mai mult, îmi place să merg doar pe jos. Ca să vă faceți o idee, vineri am mers preț de 25.000 de pași pe jos, iar sâmbătă 27.000.

În ultimii ani, am ales cazări la Radisson în toate călătoriile din Europa. Locuri ok, cu mic dejun inclus și variat, mâncare, nu snackuri sau exclusiv dulciuri. Din păcate, în Oslo nu am putut să rezerv la acest hotel, mi s-a părut extrem extrem de scump. Dar am găsit un hotelaș la 200 metri de port, în zona de promenadă. Perfect pentru toate traseele. Locul se numește Hotel Verdandi. Pentru 2 nopți am plătit 800 lei, în cameră dublă. Micul dejun a fost inclus în acest preț, fapt minunat, având în vedere că mâncarea e mega extra scumpă la Oslo. Am luat prima masă a zilei la restaurantul Foodie, de vizavi. Cred că deservea mai multe hoteluri, pentru că era destul de aglomerat. Cu toate acestea, atmosfera a fost foarte plăcută, iar mâncarea excelentă.

Hotelul e de 3 stele, dar foarte curat. Camera foarte mică însă. Cred că e specific pentru centrul orașului. În schimb, hotelul ne-a mai oferit cafea și ceai din partea casei, în lounge-ul de la parter. All in all, prețul a fost unul corect.

Trebuie să știți însă că veți plăti pentru periuță și pastă de dinți, dacă le uitați acasă. Nu puțin. Sunt foarte scumpe și în supermarket. Planificați-vă bine bagajul, altminteri veți plăti pentru orice!

Mâncarea

Mi-am făcut research-ul bine înainte de plecare, așa că m-am aprovizionat de la supermarket înainte de plecare cu batoane de fructe uscate, smochine și curmale, un sendviș pentru drum și alte câteva semințe și niște crackers. Nu îmi place deloc să cumpăr din aeroport mâncare, mi se pare că nu e deloc de calitate. Iau doar apă și cafea, că e musai.

Campania aeriană a oferit băuturi standard, inclusiv alcoolice, pentru cine a poftit. Pentru prima tură de zbor o brioșă, pentru a 2-a la alegere – dulce sau sărat. Eu nu am mâncat, nu mi-a plăcut nimic.

În Oslo am mâncat în fiecare zi la prânz în același loc – la Olivia (specific italian), în zona de promenadă din port, cea mai pricopsită: Aker Brygge. În prima zi am comandată salată – eu de somon, prietena mea de curcan și suncă. Foarte sățioase și ok. La preț, echivalentul a 90 de lei. Da, m-am oripilat și eu, dar na, doar nu mâncam non stop. Am preferat să nu mă mai gândesc, plecasem să mă relaxez, nu să mă enervez.

A doua zi, pizza ne-a făcut cu ochiul, însoțită de legume și verdețuri. Era foarte aglomerat peste tot și pur și simplu nu am vrut să mai experimentăm, mai ales că ne plăcuse mult acolo cu o zi în urmă.

În rest, am mai luat un snack de pe la un muzeu și cam atât. Eu oricum nu prea mai mănânc între mese și dulce deloc.

Am luat un pahar de prosseco, a fost cam 40 de lei parcă. Am mai cumpărat nectarine și pentru că nu știam limba, am crezut că e 8 coroane kg, când colo a fost bucata. Do not ask!

la Oslo

Mai puteți mânca de la food truck-uri sau de la fast food-uri, mai ieftin. Dar evident că nu recomand, că doar nu bateți drumul până acolo să nu testați ceva de calitate.

Zonele principale de luat masa sunt: Aker Brygge, Vulkan, Mathallen. Sigur că mai sunt cafenele din muzee, unde puteți găsi și mâncare caldă și rece – noi la Muzeul Satului puteam mânca inclusiv supă. Nu am luat însă, căci eram imediat după micul dejun.

Cafeaua

Sunt 2 locuri de unde am băut cafea, unul dintre ele am văzut apoi că e un lanț local: Kaffe Brenneri. Ne-a fost recomandat de către recepționera de la hotelul nostru. Cealaltă cafenea a fost descoperită de noi în ghidurile turistice. Într-adevăr, foarte bună a fost cafeaua aici: Stockfleths.

Prețul unei cafele e ca în România, în jur de 16-18 lei. Oricum, mai ieftină decâț pe Otopeni, dacă vă imaginați așa ceva.

La ei însă există conceptul de tap water, care ne-a scutit de a da 15-20 lei pe o stică de 0.5 litri. Perfect, dacă mă gândesc la litri de apă pe care îi beau eu zilnic.

Ce am vizitat în Oslo în 2 zile

În Oslo sunt multe muzee pe care le puteți vizita, timp să fie. Noi a trebuit să alegem. Nu îmi place să stau 2 – 3 zile undeva și să alerg cu sufletul în gât ca să bifez liste interminabile. Așa că, de data aceasta, pentru că timpul a fost foarte scurt, am făcut de acasă un plan pe 2 zile așa:

Vineri:

• Fortăreața Akerhus;
  • Aker Brygge – cartierul cosmopolit cu magazine și restaurante, unde am luat și masa;
  • Palatul Regal.

Le-am ales pe toate să fie în aceeași zonă și am luat în calcul inclusiv masa de prânz. Din păcate, nu poți planifica tot, mereu trebuie să lași loc pentru neprevăzut. Fortăreața a fost închisă în ambele zile, aveau loc repetiții pentru un festival local. Așa că am văzut-o doar pe dinafară. Ploaia nu ne-a lăsat să ne bucurăm în tihnă de grădinile din jurul Palatului Regal, a trebuit să grăbim pasul.

Sâmbătă

• Mathallen – de vizitat hala cu restaurante, un fel de Boqueria din Barcelona, dar mai mică;
  • Peninsula Bygdoy – cu Norsk Folkemuseum (Muzeul satului norvegian). Peninsula e destul de mare și găzduiește multe muzee: Muzeul Corabiilor Vikinge cu cele 3 corabii Oseberg, Gokstad si Tune, păstrate aproape intacte timp de peste 1000 ani, Muzeul Fram care expune corabia Fram cu care exploratorii Fridtjof Nansen si Roald Amundsen au explorat Arctica și Antarctica, Muzeul Kon-Tiki cu ambarcațiunile folosite de faimosul Thor Heyerdahl în expedițiile sale și Muzeul Maritim. Dacă ar fi să mă întorc, aici aș vrea să petrec cel mai mult timp în Oslo.

Din păcate, ploaia ne-a luat prin surprindere și la Muzeul Satului. Mi-a plăcut mult, mi-a amintit de Skansen din Stockholm, era totul atât de verde. Am mers pe jos din port până aici. Muzeul prezintă viața urbană și rurală din Norvegia, de-a lungul timpului, cât de autentic pot ei. Am mâncat o lipie tradițioală, ceva de speriat de bună!

Dar în Oslo sunt multe parcuri, Grădina Botanică sau ZOO, foarte multe locuri de explorat, dacă aveți timp. Pe visitoslo.com găsiți multe detalii.

În loc de concluzie

A fost un weekend plin, dar obositor. Insă plimbarea cu prietena mea e mereu binevenită și asta e cel mai important, de fapt. Orașul ar fi meritat mai mult din timpul meu, ca să pot să îmi conturez o părere obiectivă. Mi-ar fi plăcut să intru prin magazine locale, prin mai multe piețe, poate prin piețe de vechituri, să văd muzeele din peninsulă. Altfel, am plecat de aoclo cu ideea următoare: în topul preferințelor mele rămâne Stockholm, urmat de Copenhaga, apoi de Helsinki și abia la final Oslo. Cel din urmă mi-a suflat un aer mai nemțesc decât primele. Poate din cauza ploii sau poate din cauza timpului insuficient pe care i l-am acordat. Poate revin aici, mi-ar plăcea, totuși. 🙂

Vă las în compania altor cadre pe care le-am suprins în cele 2 zile.

Despre călătoria la Helsinki – aici

Despre călătoria în Copenhaga – aici

Urmăriți rubrica Travel, sports and fun, că mai urmează multe idei de călătorii cu copii, în cuplu sau pur și simplu cu prietene. 🙂

Sursa foto: arhiva personală, cu iPhone XS max