6 strategii de sărbători, ca să vă priască mâncarea

În reclame și în povești luna decembrie e despre Moș Nicolae, Moș Crăciun, tradiții, cadouri și oameni dragi, curcan/porc aburind și tradiții cu totul și cu totul speciale. În viața reală, sărbătorile pot fi motive de stres și anxietate. Nu toate familiile sunt fericite ca-n povești și nu toată lumea poate face față ieșirii din rutina de zi cu zi. Mai mult, puțină lume se gândește la strategii de sărbători. Toate acestea pot cauza stres și anxietate. Finalul de an poate fi sabotat din punct de vedere sănătate digestivă, pot apărea ușor kilograme în plus și, în general, ne poate scoate în afara rutinei de mișcare și mâncat sănătos, de care unii dintre s-au ținut tot anul sau abia sunt pe cale să o creeze.

Vestea bună e că nu trebuie să fie așa! Sunt câteva idei simple și practice care vă vor ajuta să nu vă autosabotați de aceste sărbători. Pentru că cea mai mare greșeală de sărbători ar fi să apăsați butonul ”pauză de la sănătate”. În ciuda anului greu care se încheie curând, sănătatea, forma fizică și mentală bună, mâncarea sănătoasă și mișcarea trebuie să rămână prioritățile noastre. Anul 2020 ne-a arătat din plin cât de prețioasă e sănătatea și cât de ușor putem să o pierdem. 

Viața e uneori frumoasă și tihnită, dar alteori haosul se arată în toată splendoarea. Cu 2-3 copii în casă, pare că 20-30 de persoane aruncă zilnic în aer jucării și ambalaje, cărți și caiete, resturi de la proiecte pentru școală, cutii pentru decorațiuni. Nu mai punem la socoteală pungile de cumpărături, rufele de spălat, meniul de organizat, băițele de seară și mersul la culcare, cea mai mare provocare a lui decembrie – să îi desprinzi pe copii de brad și luminițe. Chiar așa, ar trebui să vedeți cum arată casele noastre. Eu fac zilnic ordine și curat, dar seara arată de parcă am stat la spa toată ziua și nici n-am fost pe-acasă vreo clipă.

Vacanța și sărbătorile nu trebuie să devină o scuză pentru a renunța la bunele obiceiuri construite în timp legate de mișcare și mâncare. Sau să ne dăm peste cap cu totul, că oricum de la 1 ianuarie ne vom biciui cu diete stricte, care își dovedesc inutilitatea. Deci NU, NU mâncați în decembrie tot frigiderul vostru, al părinților și al prietenilor, în speranța că din ianuarie vă veți repune pe traseu! Aceasta nu este o strategie, e ca și cum v-ați da foc la mașină în mijlocul autostradei, când începe să se înece și să se lovească de gropi. Faceți așa ceva? Sigur că nu. O redresați sau o reparați acolo, pe loc, nu o abandonați în mijlocul autostrăzii, ca să vă întoarceți după ea anul viitor.

Cu cele 6 strategii de sărbători pe care le-am pregătit pentru voi, veți putea avea în control poftele și apetitul. Adevărul e că și de data aceasta PLANIFICAREA trebuie să fie mantra voastră, ca să faceți față avalanșei de cadouri, mâncare și, mai ales, emoții. Căci, vorba aceea, dacă nu fă faceți niciun plan, plănuiți un dezastru! 

Planul vă va face puternice, încrezătoate și vă veți simți în control odată cu aplicarea lor zilnică, indiferent de frenezia zilelor pe care le trăiți. 

De fapt, nu acest lucru ne dorim cu toții? 

Aplicați deci cu încredere cele 6 strategii de sărbători, ca să vă priască mâncarea.

Strategia 1: Mâncați cât mai conștient, lent și cu toate simțurile!

E cea mai eficientă strategie de sărbători, deși pare simplă și poate insignifiantă. Și deși de cele mai multe ori nu o băgați în seamă. Mâncați încet! Opriți-vă des, puneți jos tacâmurile de mai multe ori în timpul mesei. Mestecați de zeci de ori aceeași îmbucătură. 

Această strategie vă ajută să evitați supraconsumul, din mai multe motive. Durează cam 15-20 minute ca să ajungă informația la creier din intestin, că v-ați săturat. Mâncând încet vă permite să vă opriți înainte de a vă supraalimenta. Când încetiniți ritmul, vă concentrați pe aromele mâncării, pe texturi și tot ce înseamnă o mâncare bună. Pe moment, vă veți simți mulțumite cu mult mai puțină cantitate. Acest lucru înseamnă că veți mânca mai puțin, dar vă veți bucura mai mult de ceea ce ați mâncat. 

Să vă spun un secret: când mâncați încet și conștient, nu numai că vă veți sătura mai repede, dar veți putea să gustați din toate bunătățile pregătite de mama sau bunica.

Strategia nr. 2: Plănuiți ce mâncați la fiecare masă!

Când știți ce meniu aveți – ce pregătiți voi, ce aduce mama și ce cumpărați, e mai ușor să faceți o planificare a meselor. Nu e nevoie să mâncați toate felurile la aceeași masă. Dimineața e momentul răciturilor cu legume sau murături, prânzul poate fi pentru sarmale pentru mămăligă și seara ori o ciorbă caldă ori o friptură cu salată sau legume gătite. Atât de simplu și puteți mânca din toate. Dacă părinții stau mai mult la voi sau voi la ei, înseamnă că aveți timp și de salate de boeuf și de piftii și de alte feluri de mâncare tradiționale din zona voastră. Ideea e însă să nu combinați mai multe feluri la aceeași masă. Și să faceți pauze între mese – 3 sau 4 ore, să fie timp de digestie. Intre timp, să faceți alte activități. Nu uitați, nu vă obligă nimeni să stați legate de scaunul de la masă și nici nu vă introduce nimeni mâncarea cu forța în gură. Limitele sunt stabilite de voi! Stabiliți limitele acestea în avans și țineți-vă de ele. 

Strategia nr. 3: Schimbați tradiția de sărbători: anul acesta faceți mișcare în aer liber!

Este unul dintre paternurile cele mai des întâlnite printre clientele cu care lucrez eu: femei care își doresc să fie în formă și se antrenează luni de zile cu acest scop, pentru ca de sărbători să renunțe de tot și să își saboteze toată munca de până atunci.

Adevărul e că mișcarea zilnică, pentru câteva minute zilnic, este cheia pentru a trece cu bine peste decembrie. Faceți din mișcare o prioritate! Vor și părinții voștri să se alături, minunat. Ieșiți împreună la plimbare, pentru 1-2 ore, între mese. Nu vor, la fel de minunat. Lăsați bunicii cu copiii și ieșiți voi cu soțul. Mereu există soluții, fiți flexibile și schimbați din mers planul. 

Strategia nr. 4: Nu uitați că cel mai frumos dar pe care vi-l puteți face vouă și copiilor voștri este sănătatea!

Chiar dacă e final de an și trebuie să încheiați la birou situațiile, aveți încă multe taskuri și trebuie să participați la tot felul de ședințe, nu abdicați de la principiile voastre. 

Când sunteți pe fugă, cel mai probabil vă simțiți ca și cum ați fi pe un câmp minat, în ceea ce privește mâncarea: numai dulciuri peste tot, creierul care vă îndeamnă constant că trebuie să mâncați orice, căci meritați după 1 an lung și urât, junk food în orice loc în care vă opriți, timp puțin ca să stați tihnit să vă mâncați legumele.

Nu, sănătatea noastră nu trebuie să ia pauză niciodată! Cum ar fi să spuneți stop inimii să mai bată într-o zi? Cam așa trebuie să vă păziți principiile sănătoase, ca pe cel mai prețios organ al vostru. 

Să continuăm deci cu toate aceste strategii de sărbători:

Strategia nr. 5: Mâncați fibre la fiecare masă!

Una dintre cele mai bune strategii ca să evitați kilogramele în plus și depunerea de grăsime pe timpul vacanței e să includeți legume verzi la fiecare masă. Mâncați o mulțime! Niciodată nu va fi prea mult! La mesele principale, la gustări, alături de friptură, alături de mămăligă, la micul dejun ori seara. Nu vă sfiiți să puneți pe masă legume verzi. 

Legumele verzi vă hidratează, au calorii puține, dar au mulți nutrienți de care aveți nevoie ca să țineți pasul cu energia sărbătorilor de iarnă și starea de spirit din jur. Mai mult, sunt și pline de FIBRE, magicele fibre despre care v-am vorbit eu tot anul și fără de care nu ne putem bucura de o digestie bună, nu putem scăpa de balonare, flatulență sau constipație, atât de întâlnite în perioada sărbătorilor de iarnă.
Singura problemă e că multă lume nu agreează gustul legumelor verzi, mai ales prin comparație cu mâncarea de sărbători, plină de grăsimi și arome de tot felul. Mai mult, pare o masă săracă dacă are frunze pe ea, circulă vorba. 🙂 Doar că tocmai acum se potrivesc și mai bine, ca să fie o combinație delicioasă și sănătoasă, să facă digestia mai bună. Nu le evitați, dimpotrivă, e bine să le integrați cât mai mult, la fiecare masă. 

Dacă totuși nu aveți exercițiul legumelor verzi, pentru că sunteți abia la început cu educarea în acest sens, puteți apela și la OptiFibre, pe care să le puneți în orice lichid (apă, ceai, lapte, cafea) sau solide (iaurt, terci). OptiFibre® contine 100% fibre solubile, cu efect prebiotic, care ajuta la reglarea tranzitului intestinal. 

Nu uitați însă că zilnic ar trebui să consumați cam 500 gr. de legume, atât crude, cât și gătite. Așa că nu vă bazați doar pe OptiFibre (o măsură are cam 4,3 gr fibre, în timp ce consumul zilnic trebuie să fie între 25-30 gr.), regula rămâne în picioare: o alimentație cât mai variată, bogată în legume, în primul rând dar și în fructe.

Strategia nr 6: Amintiți-vă că sărbătorile sunt despre bucurie și recunoștință

Nu știu la voi cum a fost anul acesta, dar la noi copiii s-au bucurat de orice: de la o aniversare, cât de restrânsă, până la un Moș Nicolae care nu neapărat a turnat sacul în ghetuțe. S-au bucurat de idee, de brăduț, de luminițe și de beculețe. 

Vă doresc bucurie multă și să vă tihnească aceste sărbători! Și, nu uitați de cele 6 strategii de sărbători, ca să vă priască mâncarea cu adevărat!

AICI am scris despre Crăciunul fericit, care nu e Crăciunul perfect.

Related posts

Leave a comment