Risipești banii la sală? Jurnal de începător la sală, episodul 20

banii la sală

Pentru mersul la sală cheltuim mulți bani, fără măcar să ne dăm seama. Sunt multe capcane în care picăm ușor. Despre ele scriu azi, sper să vă ajute. Cred că multe dintre noi avem cel puțin 2-3 tentative eșuate de a ne apuca de sport în sală. Acest lucru înseamnă bani pentru abonamente, care sunt rapid uitate în portofel. Nu puțini. Programul de seară nu mai permite participarea la clase, a apărut plictiseala, rutina ori dezamăgirea că nu slăbim, deși frecventăm sala de ceva vreme. Sunt multe motive. Plus că într-un ritm de viață ca în carusel, să mai semnezi și condica zilnic la sală devine copleșitor pentru multe femei. Dar merită să dăm banii la sală, totuși?

Chiar așa, curând proiectul Jurnal de începător la sală împlinește 1 an. Odată cu mine au mai fost câteva dintre voi care și-au luat angajament că se vor ține de program. Cum mai sunteți? Ați continuat? Cum a fost anul acesta pentru voi?

Știți că oameni din lumea întreagă se înghesuie în ianuarie să plătească carduri de membru în săli de sport celebre și abonamente în avans, pentru ca nici măcar jumătate dintre ei să le și folosească? Vă dați seama câți bani sunt aruncați pe geam? 400-500 euro pe un card anual, ca să faceți ce cu el? De câte ori mergeți la piscină în anul respectiv și ce alte facilități folosiți într-un an? Folosiți acest cost ca să vă motivați? Credeam că v-ați dat seama că nu așa apare motivația. Și banii respectivi rămân un cost, nu o investiție. Investiție e dacă vă țineți de program și călcați măcar 5 zile din 7 pragul acelei săli de sport și în restul de 2 vă bucurați de alte facilități. Altminteri e ri-si-pă! Nu uitați că pe lângă banii de card veți plăti abonamentul la sală, adică 200 lei lunar, în medie. Deci alți bani. Pe care, de pildă, i-ați putea folosi să vă faceți un abonament la o clinică privată, unde să vă investigați starea de sănătate, de exemplu.

Aceasta e clar o greșeală de începător. Așa că haideți să vă explic cum stă treaba, de fapt.

Despre cum alegi sala de sport am scris deja aici, în episodul al 7-lea al proiectului Jurnal.

De ce faci risipă pe abonamente la sală?

Știți telefonul de 1.5000 euro pe care vi l-ați luat, dar pe care îl folosiți doar pentru Facebook sau WhatsApp? Risipă de bani. Orice device care are multe funcții pe care nu le folosim deloc se consideră bani risipiți. Fie că e telefon, mașină de splălat, mașină de vase ori cafetieră. Dacă ea are 100 de funcții și tu folosești 2, se cheamă că ai dat banii degeaba pe ea. Tu folosești basic, deci trebuia să plătești pentru basic. Așa e și cu sala.

Vă scriu acum, ca să vă rămână pentru decembrie – ianuarie informația: nu mai dați bani pe carduri de membru și pe abonamente full! Nu aveți nevoie de ele! Amintiți-vă că ați mai făcut probabil asta de 1-2 ori. Și fără să vă folosiți de ele. Ce vă face să credeți că de data asta va fi altfel? Nimic, experiența vă arată chiar invers.

Vreți să vă spun ceva? În decembrie 2018 nu eram convinsă că o să trec măcar 1 lună prin sală. Așa că nici măcar ECHIPAMENT nu mi-am luat. Știți câte luni am stat fără un echipament decent? 4! 4 luni eu nu am călcat prin vreun magazin ca să îmi cumpăr o altă bustieră, tricouri ori colanți sau pantofi sport. Da, am mers cu niște gioarse (mă scuzați) de pantofi, care erau de running, de fapt. Dar cam atât timp am fost eu nesigură pe mine! Timp de 4 luni nu am fost 100% convinsă că merită să cheltui un leu un plus față de abonamentul de personal training pe care îl plăteam și care a fost destul de costisitor.

Ca începător, ai nevoie de:

În primul rând, de o sală aproape de casă. Să poți merge chiar pe jos. Nu trebuie să fie fiță. Chiar nu ai nevoie să îi dai check in de la săli celebre, pentru care ești oricum doar un client prăpădit, iar ele merită banii tăi by default. Mai mult, o sală din celălat capăt al orașului va fi un motiv puternic să te facă să renunți la ea.

Până decizi sala, plimbă-te pe la mai multe! Vizitează-le dimineața și seara, vezi vestiarul, dușurile, oamenii de acolo. Recepția te va îndruma să vizitezi tot, sălile care vor clienți vor fi pline de solicitudine. Cine te trimite la plimbare nu merită să le calci pragul. Next!

Mai toate sălile ar trebui să aibă perioade de probă – adică să poți intra la clase sau în sală free, după ce semnezi un acord cu ei. Nimic complicat, doar să semnezi că nu ai diferite afecțiuni.

Dacă o sală îți place mult și totuși nu poți intra free să testezi serviciile (deși ar trebui să fie un punct în minus asta), plătește de test o clasă. Costul ei e în jur de 30 de lei.

Apoi poți continua o perioadă să plătești așa. Nu te teme că vei merge zilnic la multe clase, îți spun din experienăță că nu o vei face. Nu vei avea timp și nici chef. Probabil vei merge de 2 ori pe săptămână. Așa îți vei testa și voința/motivația oricum.

Dacă ai decis pentru o sală, fă-ți cel mai mic abonament. Cel de 2 intrări pe săptămână. Nu te teme că vei face mai multe, din nou. Ia-l pe acela și vezi ce bifezi într-o lună.

Dacă nu există opțiunea de 2 zile săptămânal, poți lua unul cu intrări nelimitate, dar monitorizează foarte bine frecvența cu care calci prin sală.

Atenție la extra costuri. Fiecare sală are câte un bar. Uiți apa, cumperi de acolo cu 5 lei minim, unele prosoape se închiriază, deci alt cost, parcă ți se pare că meriți un baton, pac 12 lei minim (greșit!). Recomandare: închide ochii când treci pe lângă bar! Nu ai nevoie de nimic, mai ales și dacă vrei să slăbești! Nici măcar de ape aromate și îmbogățite cu vitamine, poți să îți faci tu acasă propriile cocktailuri.

Și, mai ales, nu pierde cardul de acces, apar alte costuri și aici!

Nu ai nevoie de echipamente sofisticate și super outfit-uri, nu cumpăra decât 1 tricou și o pereche de pantaloni de trening, căci pur și simplu nu contează. Dacă vrei să mergi la sală cu scopul de a te iniția, ca să te simți mai bine și mai în formă, nu contează maimuțăreala asta. Pe Insta o să dai bine în fotografii oricum, cu câteva filtre. Dar nu acesta e scopul, nu-i așa? E  bine să ai pantofii de sport ok, ca să eviți accidentele. Aici nu aș face rabat. Dar nici nu aș exagera.

La fel, nu genți branduite, nu rucsacuri de firmă. Nu te uita la antrenori, pentru ei e altceva. Asta e lumea lor, lucrează în domeniul ăsta, trebuie să arate bine pe toate planurile, ca să îi inspire pe cei ca tine să se apuce de treabă. Și să lase bani la sală, evident. 🙂

Dacă vrei și ai buget, investește într-un antrenor personal. Pentru un începător e bine, îl învață mișcări corecte și îl evaluează din mai multe puncte de vedere (flexibilitate, rezistență, forță, mobilitate etc). Dar e și complicat, pentru că trebuie să rezonezi cu persoana respectivă 100%, ca să te simți motivat de ea, să ai încredere și să lucrezi cu drag. Caută și testează! Nu s-a terminat lumea la primul care iese în cale.

Trebuie să treacă peste jumătate de an de muncă așa încât să decizi că vrei să mai scoți bani din buzunar pentru un abonament next level sau alte device-uri (ceasuri, brățări ori alte accesorii), pe care să le și folosiți, evident, ca să monitorizați puls și alți indicatori.

Cel mai important

Știu multă lume dezamăgită că nu se vede pe ei că merg la sală. Depinde de obiectiv: dacă vreți să slăbiți, 80% din eforturile voastre trebuie să se îndrepte către alegeri alimentare sănătoase (mâncarea cea de zi cu zi). Sportul e important, dar 20%. Dar are și alte valențe, mai importante, dincolo de pierderea în greutate: ajută în plan al sănătății, schimbă compoziția corporală, scade riscurile pentru anumite afecțiuni, reduce din sindromul prementrual etc. Pentru femeile peste 40 de ani, de pildă, lucrul cu greutăți ajută la masa osoasă, deci scade riscul de osteoporoză. Vi se pare puțin lucru? Citiți aici toate cele 19 episoade din urmă ale proiectului Jurnal, pentru detalii.

Și, nu vă așteptați să vă placă din prima! Pofta vine mâncând, așa cum și dragostea se învață uneori.

Până una alta, luați-o încet! Ca bebelușii. Cu grijă la mișcări, să nu vă accidentați, cu încălzire și cool down.

Și nu mai risipiți banii la sală, ok? 🙂

La final, încă un îndemn: faceți din mișcare un principiu zilnic! Monitorizați numărul de pași și fiți cât mai activi, voi și familia voastră. Sala să fie parte integrantă din acest principiu. Nu uitați să vă faceți și un control înainte, ca să știți sigur că nu aveți contraidicații și apoi alternați tipurile de exerciții.

Articol realizat cu susținerea prietenilor de la Eisberg România, cei care pun pe piața românească salatele la pungă, proaspete și sub diferite forme și mixuri, de consumat în orice anotimp. 

Related posts

Comentarii ( 2 )

  • Cristiana

    Foarte utile sfaturile!
    Sunt uimita sa aflu ce preturi sunt la salile “de fite” de care zici, aici exista niste centre foarte bune, cu n clase si piscina si tot ce vrei, sustinute de primarie. Exista minim 1 in fiecare cartier. Dezavantajul e ca e cam aglomerat, avantajul e pretul care este foarte accesibil raportat la venituri, adica 44 euro pe luna. Iese tot cam cat zici tu, dar procentual nu e asa mult, raportat la salariul mediu.
    Ideea cu clasele libere e foarte buna, eu asa merg la yoga si e bine pentru mine.
    Invers, eu mi-am cumparat niste bluze cu mesaje motivationale si le rotesc, imi place sa le port. Investitia e minima, au fost foarte ieftine.
    Pe urma mi am luat si un smartwatch despre care chiar simt ca ma ajuta. Dar da, totul in timp si cu rabdare si pas cu pas.
    Pe mine m-a ajutat mult seria asta a ta de jurnal de sala, ma identific destul de tare – desi in ultima vreme, recunosc, am cam stat pe bara, dar accept si perioadele acestea.

    • Florina Badea

      Da, auzisem si eu ceva de primárii, sa știi. Doar că n-am investigat și de aia nici nu am scris. Le vine rândul, presimt. 🙂
      Ma bucur că te-a ajutat, căci începătorii au tendința să se păcălească singuri sau să se lase păcăliți de alții. 🙂

Publică un comentariu

programe de nutriție toamnă