Atenție gospodine și negospodine, treburile casnice ard calorii!

calorii treburi casnice

Ladies, am pregătit un articol pentru voi, care sunt sigură că o să vă placă. Gospodinele se vor bucura și negospodinele se vor apuca de treabă, când vor afla vestea cea bună! Dacă nu am reușit (încă) să vă conving cu sala, poate vă conving cu treburile casnice. Pam, pam, ce mai veste pentru voi: femeile active (și bărbații), care trebăluiesc prin casă, dar nu practică sporturi precum alergatul sau mersul pe bicicletă, consumă, în medie, mai multe calorii decât cei care merg la sală. De ce? Pentru că treaba în casă nu se termină niciodată. Ask me, numai de câte ori mut rufele, din dulap în dulap și de câte ori pun masa, în weekend. Așa că să nu mă mai întrebați de ce arăt așa bine, ok? 🙂

De ce ne bucură acest lucru

Pentru că nu trebuie să dăm bani să facem mișcare. Facem gratis. Nu ne trebuie echipament special, în pijamale e ok. Nu ne batem capul cu ce bascheți să alegem. În papuci de casă e foarte bine sau la tălpile goale, ne conectăm mai bine cu podeaua. Pentru că nu trebuie să ne deplasăm nicăieri. Deci nu dam bani pe transport și nici nu mai pierdem timp în trafic. Și mai suntem și în mediul nostru. Și, cel mai tare, e dublu beneficiu: calorii arse și casa curată și aranjată. Uau!

Teoretic, pierderea în greutate este destul de simplă: trebuie doar să ardem mai multe calorii decât consumăm.

Experții spun că oamenii harnici au mai multe șanse să se mențină supli. Așa că soțul de pe canapea, care zace în stare de semiconștiență (sper că nu, glumesc doar) are mai puține șanse să se mențină (nu mai zic să slăbească) decât soția cea fâșneață, căreia nu îi stă mopul toată seara. Nu, nu e un mesaj discriminatoriu, dar se știe ca la noi modelul tradițional este acesta.

Așa că, ladies, deși nu ne place (să recunoaștem), în loc să tot amânăm sarcinile zilnice (ca mine, nu știți ce teanc am la uscătorie), gândiți-vă ce bine va fi pentru sănătatea voastră să le atacați frontal. Și, nu oricum, în fiecare zi câte puțin. Ca să mai și râdem puțin, nu știu dacă am apucat să povestesc cum am șters eu praful de pe toate suprafețele, inclusiv ușile, în…..7 zile numărate. Adică de la prima ușă, până la ultima, au trecut 7 zile. Deja ar fi trebuit să o iau de la capăt, că se adunase serios un deget de praf pe prima!!

Totuși

Pun disclaimer-ul la început, ca să nu închideți articolul din prima. Zilele trecute, la radio era o știre despre timpul petrecut de femei pe activități gospodărești – cum a scăzut el din anii 70 încoace. Slavă Domnului! Am rămas șocată să aflu că pe vremea respectivă femeile petreceau cam 5-6 ore pe zi pentru gospodăreală. Și dacă stau să îmi amintesc bine, mamele noastre, care veneau acasă la 3 de la muncă, până seara se ocupau de acareturi și bucătăreală. O, doamne! Și nu se plângeau, pentru că….așa erau vremurile. Din fericire, numărul a scăzut și astăzi s-a redus cam la 1 oră, timp pe care, din fericire, îl împărțim cu bărbații – partenerii noștri de viață/soți și cum se mai numesc ei.

Nu știu voi, eu abia aștept să crească fetele, să le pun la treabă! 🙂 Deja la bucătărie sunt implicate, așa că, încă puțin și scot fierul de călcat!

Concret, cum e cu gospodăreala și caloriile

Fiecare persoană execută activitățile gospodărești în ritm propriu, prin urmare va arde un număr diferit de calorii. Acum vorbim despre niște estimări, care sunt la modul general, ca orice estimare. La fel, cât privește cifrele, ele sunt valabile pentru o persoană cu greutate medie de 70 kilograme, iar ratele de ”ardere” sunt estimate pentru 1h.

Încep așadar cu cele mai ușoare:

  • Gătitul: 170 – 350 calorii. Desigur, cu cât frământați și rulați mai mult, cu atât e mai bine pentru scopul acesta. Deci dacă depuneți un astfel de efort, puteți și să mâncați mai mult din tava de biscuiți sau din cozonac. Dacă nu, nu;
  • Curățenia în casă: cam 250 calorii – spălat cu mopul, măturat, dat cu aspiratorul. Toate acestea ard același număr de calorii. Deci în ziua în care faceți 1 oră de asemenea activități sportive vă puteți permite să mâncați ți 2 fursecuri cu ciocolată;
  • Spălatul geamurilor: 200 calorii – identic cu spălatul mașinii sau al covoarelor sau cu munca unui electician, spune dr. Șerban Damian. Obositor, mie nu îmi place deloc. Ultima oară mi-am tras niște var în ochi de pe geamuri;
  • Curățenia mai ușoară: 165 calorii – adică ștersul prafului, spălatul vaselor, schimbarea așternuturilor sau căratul diverselor lucruri prin casă. Dacă le cărăm pe scări, spune medicul, timp de o oră ajungem la 490 calorii consumate. Așadar, ne vedem pe scări data viitoare!
  • Călcatul rufelor (hate it): 150 calorii/oră. No comment!
  • Curățatul băilor: 260 calorii/oră. Neplăcută, dar necesită vigoare. Așa că putem mânca în ziua respectivă un hamburger (fără cartofi prăjiți, ok?).

Mama și soacra mutau și mobila prin casă. Ca acum să aflu că 30 de minute de activitate intensă precum aceasta consumă nu mai puțin de 233 de calorii. Ha! Ele mutau cu orele, veneau bărbații acasă și se întrebau dacă nu visează, dacă nu au greșit ușa.

Ok, dacă nu vă plac cele de mai sus (cui îi plac??!), se găsesc și alte activităţi care să vă ajute să ardeți surplusul de calorii. Cum ar fi să tai lemne sau să cureţi zăpadă. Într-o oră se pierd uşor 330 de calorii şi dacă speli maşina jumătate de oră şi faci şi grădinărit alte 30 de minute ai mai pierdut 270 de calorii. Sexul se pare că nu ne ajută prea mult. 10 minute de preludiu înseamnă doar 13 calorii pierdute, iar zece minute de sex efectiv, alte 38 de calorii. Nu știu să vă dau sursa, am citit mai multe articole pe net, vedeți și voi din experiența personală! 🙂

Și încă una bună, pe care sigur nu o știați: și dormitul ajută la slabit. De aia zic eu mereu că somnul e esențial, cele 8 ore de calitate de somn. În acest timp, organismul consumă energie. În funcție de greutatea persoanei și numărul de ore dormite,  între 360 de calorii și 500 pot fi arse. Pam, pam!

Și totuși, încă o dată

Dacă nu vă place trebăluiala, se poate ca efortul pe care îl depuneți să vi să pară mai mare decât este în realitate. De aceea, e posibil să aveți tendița să măncați mai mult decât în mod normal, supraestimând efortul depus gătind sau aspirând covorul.

Așadar, nu mereu apreciem corect consumul de energie pe care îl presupun treburile gospodăreşti. Suntem tentate să supraestimăm intensitatea şi durata acestor activităţi, precum și numărul de calorii cheltuite pentru a face aceste treburi. Așa că ajungem să mănâncăm prea mult, aportul de calorii depăşind astfel cheltuielile energetice. Dacă bănuiți că faceți parte din această categorie, mai bine includeți o varietate mai mare de activităţi fizice în programul zilnic (mers alert, plimbare, alergare). Sau dacă vreți să pierdeți în greutate. Eficienţa este mult mai mare în cazul exerciţiilor fizice de tip sportiv și, evident, cu planuri alimentare sănătoase alăturate.

Să nu ne amăgim, așadar

La sala unde merg eu, e și healthy bar. Cu tot felul de bunătăți. Și cu promisiunea că ne vor ajuta să ne refacem după antrenamente. Eu cât de cât, deși nu sunt (încă) expertă pe nutriția sportivă, știu câteva reguli generale. Prin urmare nu mă arunc pe batoanele proteice după antrenament și nici nu îmi iau fresh-uri înainte. În primul rând, eu sunt miss caserolă :), iar în al doilea, dacă la un antrenament ard 200 – 300 de calorii să zicem și apoi înfulec un baton de 500 calorii, ce-am făcut, neicusorule?! Nu mai bine mai stau eu nițel și apoi pap eu oul meu poșat sau fripturica mea cinstită de acasă, care să aibă aport caloric sub ceea ce am consumat în sală? Sau măcar la fel.

Ei, cam așa și cu slăbitul și treburile casnice. Dacă am trebăluit toată ziua și am ars 500 de calorii, iar seara ne facem paste carbonara, mâncăm un cheese cake și bem 2 pahare de vin, hello, hello și no surprise, în timp o să ne îngrășăm de-a binelea. Ca să știți, să nu avem vorbe că avem dezlegare de la Florina să trecem la mop că slăbim și noi ne-am îngrășat!

Așadar, drăguțelor, haideți afară, că a venit primăvara și ne trădează colăceii, nu mai avem scăpare! Haideți să adunăm și scamele imaginare de pe covor și frunzele inexistente din curtea blocului! Hai, generație sedentară, la treabă! Niciun abdomen sau fesier nu s-au făcut doar la volan sau pe scaunul de la birou! Iar munca în propria casă nu e deloc necinstită și nici degradantă, zău așa!

Cât despre mâncare, dacă aveți nevoie de ajutor pentru o inițiere sau (re)educare alimentară, poftiți la

  • Fit for Spring – aici detalii.
  • Spring Detox – mai sunt câteva locuri în program, aici detalii.

Sursa foto: aici

Related posts

Publică un comentariu