Ce înseamnă o porție corectă de mâncare

Mulți dintre noi vrem să mâncăm corect, mai ales că în ultima vreme tot auzim despre un stil echilibrat de alimentație. Însă ne raportăm la ce știm noi de prin familia de bază sau ne lăsăm educați de restaurante, care și-au construit reputația pe cantitatea mâncării, nu pe calitate. Desigur, unele dintre ele. Dar totuși, ce înseamnă o porție corectă de mâncare? Așa încât să îi dăm stomacului cantitatea potrivită de mâncare, fără să îl suprasolicităm, dar nici să nu îl privăm. Să nu uităm rolul mâncării în viața noastră: energie pentru tot ce facem într-o zi! Am selectate pentru voi cele mai întâlnite feluri de mâncare și am arătat ce înseamnă o porție corectă, raportându-mă la mai multe unități de măsură. Să fie cu folos!

Cantitatea unei porții de mâncare gătită

Câteva exemple, din cele mai întâlnite preparate de pe la noi:

salată orientală – 200 gr.

ardei umpluți – 200 gr.

musaca cu cartofi – 200 gr.

salată de boeuf – 150 gr.

sarmale cu mămăligă – 200 gr.

tocăniță de văcuță/carne de pui – 250 gr.

mâncare de conopidă/vinete cu carne – 250 gr.

supă cu tăiței – 200 ml

cremă de legume – 250 ml

ciorbă țărănească – 200 ml

Cantitatea unei porții de desert

Câteva exemple:

compot de fructe – 200 gr.

salată de fructe cu frișcă – 200 gr

orez cu lapte – 150 gr.

tartă cu fructe – 80 gr.

budincă macaroane cu brânză – 150 gr.

plăcintă cu mere – 130 gr.

Ce înseamnă o porție de carne gătită – dimensiuni

La carne e mai ușor să ne raportăm la dimensiuni. Cu toate acestea, nu uitați că gramajul unei fripturi nu ar trebui să depășească 200 gr. net.  Tot ce găsiți peste această cantitate în meniurile restaurantelor, mai bine împărțiți cu prietenii! 🙂

  • Carnea albă și roșie gătită: pui/curcan/iepure și vită/porc/miel – o porție are dimensiunea podului palmei sau a unui pachet de cărți de joc;
  • Pește gătit – o porție are dimensiunea palmei, dar include și degetele.

Porțiile de salată și de legume

  • Salate – cantitatea cuprinsă în ambele palme deschise, cam 150 – 200 gr.;
  • Legume coapte – cantitatea cuprinsă într-un pumn;
  • Legume fierte – 3-4 linguri.

Porțiile de cereale

  • Cereale integrale gătite: paste, orez, quinoa, mei, hrișcă – cantitatea care încape într-un pumn deschis;
  • Cereale pentru mic dejun– fulgi integrali de ovăz, mei, orz – 3-4 linguri;

Porțiile de fructe

  • Fructe de dimensiuni mici – 2 sau mai multe fructe mici (prune, kiwi, caise, 7 căpşune sau 14-15 cireşe);
  • Fructe de dimensiuni mijlocii – 1 buc. măr, banană, pară, portocală, nectarină;
  • Fructe de dimensiuni mari – 1/2 grapefruit, 1 felie de fruct de papaya, 1 felie de pepene galben (5 cm), 1 felie mare de ananas sau 2 felii de mango (5 cm).
  • Fructe uscate – cca 30g; ex: cca 1 lingură stafide/coacaze/merișoare,  2 smochine/curmale, 3 prune.

Despre sucuri

Un pahar de suc natural de fructe/legume care cam 150 ml și poate fi considerat o porție. Mai mult de 1 porție pe zi și aș zice că nu în fiecare zi, nu este recomandat să consumăm, nici noi și nici copiii. Aceasta deoarece prin procesare mecanică se eliberează o cantitate mai mare de zaharuri simple, iar acestea pot favoriza apariția cariilor dentare. Mai mult, la copii e bine să încurajăm consumul de bucăți de fructe și legume, pentru aportul de fibre și pentru masticație, dezvoltarea mușchilor implicați în acest proces.

Mai există varianta smoothie = fructul întreg mărunțit și amestecat. 1 porție are cam 80 de grame și putem servi 2 porții pe zi, atât pentru fructe, cât și pentru legume.

Leguminoase

  • Fasole, linte, năut fierte – cantitatea care încape într-o ceașcă.

Brâzeturi și lactate

  • Brânzeturi – 1/2 ceașcă;
  • Iaurt – 100 gr.;
  • Pahar cu lapte – 200 ml.

Uleiul și semințele oleaginoase

  • Ulei – 1 lingură;
  • Semințe crude – 1 lingură;
  • Nuci, migdale etc, crude – cantitatea cuprinsă în pumnul închis.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Related posts

Comentarii ( 4 )

  • Denisa

    La mine cu uleiul de masline era problema. Aveam impresia ca torn fooarte putin peste salata, dar cand am inceput sa folosesc lingura ca si unitate de masura am realizat ca inainte puneam mai mult fara sa imi dau seama. De atunci ramane lingura pentru masurat. Un articol foarte util, mi se pare important atat ce mancam, dar si cat mancam.

    • Florina Badea

      Exact, da. Super, mă bucur că îți este util!

  • Rosu Eleonor

    Foarte util articolul dar in dietele de slabit cel mai important factor ca sa reusesti este vointa. Degeaba tii o dieta sau iei pastile de slabit daca nu te poti abtine de la mancare. Sincer am apa in gura de cand am vazut prima fotografie si nu m-as oprii doar la o portie, deci, adio dieta 🙂

    • Florina Badea

      Poate fi adevarat ce zici, doar ca eu nu vorbesc de dieta in articol.

Publică un comentariu