Cel mai bun lucru făcut în 2019, pentru care mă felicit

cel mai bun lucru 2019

Am făcut multe lucruri bune în 2019 și evident, câteva mai puțin bune. În ”economia jocului” e important ca cele bune să fie mai multe decât celelalte. Am stat ceva timp să mă gândesc care a fost cel mai bun lucru din 2019. A fost dificil să îl aleg. Dar odată ce mi-am dat seama de impactul lui asupra multor felii din viața mea, am votat pentru el.

E drept, am ajuns la el în a 2-a jumătate a anului. Dar sunt sigură că poartă imaginea întregului an. Știți de ce e cel mai bun lucru din 2019? Pentru că ține sub control aspecte importante din familia noastră. Că e ca o oglindă. Că e eliberator, deși ne ține în frâu. Că mă ajută pe una dintre valorile mele cele mai importante: libertatea. Că m-a ajutat să fiu mai cumpătată. Că acum nu mai am nicio scuză legată de locurile unde pot să îmbunătățesc.

Cel mai bun lucru făcut de mine în 2019

Ați ghicit bine, e vorba de excelul de venituri și cheltuieli. 🙂 Mi-am luat inima în dinți și am făcut un format propriu, care să mă ajute și care să fie ușor de completat. Găsiți pe net tot felul de modele, important însă e să le adaptați pentru propria situație. Adăugați sau completați, dacă sunteți o familie ori sunteți single, dacă aveți copii ori nu, dacă sunteți doar angajat sau aveți și alte activități independente.

Încă din 2002 țin socoteala veniturilor, cheltuielilor și economiilor. Dar nu am făcut-o niciodată în format electronic. Anul acesta am decis că e momentul să trec la next steps. Mai ales că după ce ne-am mutat în noua casă ți lucrurile păreau că scăpaseră de sub control. Și nu din cauza casei, am aflat după 7 luni de monitorizare. Cheltuielile casei nu sunt cele care înghit la noi cele mai mari bugete.

Jurnalul financiar e ca jurnalul alimentar

Adică notați zilnic tot ce consumați. Și ce câștigați, cu frecvența cu care o faceți – zilnic, bilunar, lunar, trimestrial etc. Ce bine ar fi să mâncăm bilunar, nu-i așa? 🙂 Ideea e că imediat ce am început să înregistrez, iar formulele să îmi arate comportamentul, am început să trag de hățuri. Dacă jurnalul alimentar te ajută să slăbești, jurnalul financiar te ajută să îți mai rămână bani în buzunar. E de bine, așa-i?

Notam și mă certam. Și tot așa. După ce am văzut ce înghițea cei mai mulți bani, a trebuit să lucrez la decizii. Am renunțat la unii furnizori, am ales alții. Am optimizat bugetul. Adevărul e că e ușor să iei decizii când te plimbi cu mouse-ul peste coloane și îți arată clar unde greșești. Și care e diferența dintre nevoie și dorință.

Jurnalul financiar – cel mai bun lucru din 2019

Modelul meu are 3 sheet-uri: cheltuieli, venituri, economii.

La cheltuieli, am așa:

  • Casa (cablu, gunoi, tv și internet, telefon, gaz, apă);
  • Mașină (benzină, spălat, asigurări, parcări, vignetă, reparații, anvelope);
  • Copii (transport, cărți, rechizite, grădiniță, meditații, haine, activătăți extrașcolare);
  • Cheltuieli financiare (rată casă, conturi copii, asigurări, alte asigurări, cont sănătate);
  • Îngrijire personală (îmbrăcăminte, coafor&cosmetică, tratamente cosmetice, medicamente, sport, consultații medicale);
  • Mâncare (în oraș, acasă);
  • Vacanțe;
  • Diverse (cu casa, taxe, amenai, cărți, cursuri, cadouri);
  • Distracție (ieșiri în oraș – teatru, film, ieșiri cu/la prieteni, plecări în weekend).

Am încercat să le țin cât mai grupate și să nu fie prea complicate. Dacă mai apare ceva, pun la ”diverse„.

Sheet-ul 2 e de venituri. Aici introduceți voi, după realitatea voastră, un model e cel de mai jos:

  • Salarii;
  • DDA;
  • Chirii;
  • Burse;
  • Dividende;
  • Bonusuri;
  • Alocații.

Sheet-ul 3 e de economii. Formula: venituri – cheltuieli. Simplu.

Noutatea acestui an e că am făcut un cont pentru ”Sănătate”. Virăm acolo lunar câteva sute de lei și eu și soțul. Eu mi-am pus pentru el un direct debit. Nici nu mă mai gândesc la el, cum îmi intră bani, cum se duce suma stabilită într-acolo. Am decis acest lucru în defavoarea unei asigurări, după mai multe analize.

Contul de economii ar trebui să fie în procent de 20-25% din veniturile anuale.

Ce ar mai fi bine de făcut:

  • Cont de urgențe – pentru acele țevi sparte ori inundații ori mașina de spălat vase care se poate strica peste noapte. Specialiștii spun că ar trebui să aibă vreo 2 – 3.000 lei.
  • Cont de siguranță – acel cont care să asigure supraviețuirea timp de 6 luni, dacă cineva își pierde jobul sau apare o problemă de sănătate care necesită o recuperare mai îndelungată. Aici calculați așa: suma lunară care vă trebuie să trăiți*6.

Ce e interesant

Partea de monitorizare e cum e, deși și aici trebuie să fii disciplinat. Să înregistrezi tot în excel, să ai grijă să salvezi, să fie pe drive ca să îl poți accesa de oriunde. Dar partea de interpretare e…cumva. Să vezi felia de îngrijire personală mai mare decât cea de mâncare, de exemplu, e semn bun sau rău? Nu știu să vă zic, ține de valorile și obiceiurile fiecăruia. Și poate fi cu multe ”aha”-uri, chiar și pentru propria persoană.

În acest articol am mai multe idei și informații care vă pot ajuta în noul an să ajungeți mai aproape de independența financiară. Salvați-l și citiți-l cu atenție și sunt sigură că vă va fi de folos!

Pentru educație financiară vă recomand

Dincolo de cărțile care vă pot schimba realmente viața, mai sunt cursurile și mentoratul oamenilor de specialitate. Unul dintre ei e Anamaria Ciuhuța, de la Financial Parenting. Vă recomand să îi scrieți pentru înscrierea la cursurile lunii ianuarie, nu sunt nici scumpe și oricum se consideră investiție un asemenea curs, nu un cost. Veți învăța multe despre voi și bani, despre relația cu banii, despre profilul vostru de consumator, despre alegeri și motivații și despre cum să ajungeți la independență financiară.

Așadar, acesta a fost cel mai bun lucru al anului 2019 pentru mine. Al vostru care a fost? 

Related posts

Comments ( 7 )

  • nimeni

    incep sa te iubesc

    • Florina Badea

      Chiar mă bucur când primesc astfel de energii. 🙂
      Gânduri bune și ție!

  • Elena Minculescu

    Mi se pare foarte migalos si trebuie sa tii permanent legatura cu partenerul, sa-si aminteasca si el tot ce a cumparat intr-o zi. Am mai cunoscut o singura persoana care facea asta, la inceput de casnicie, acum 20 de ani, in creion. Eu, personal, am lista doar cu cheltuielile pentru casa. Voi incerca de luna viitoare. Cred ca atunci cand stii ca va aparea scris intr-un tabel, negru pe alb, ajungi sa te gândesti de doua ori cand cheltuiești ceva, nu? P.S. Cel mai bun lucru in 2019? M-am rugat mult. Si am devenit mult mai disciplinată.

    • Florina Badea

      Grozav la tine în 2019!
      Da, e migălos, dar se rezolvă. Share la doc pe google drive și preluați responsabilitatea amândoi! Și chiar nu durează decât 3 minute zilnic.
      Și da, ai imaginea clară a locurilor unde se duc banii când se duc. 🙂

  • Adriana

    Buna, Floriana!
    Si pentru mine monitorizarea cheltuielilor si veniturilor, a fost cel mai bun lucru pe care l-am facut in 2019, desi am facut asta in ultimele doua luni ale anului. Asta mi-a schimbat radical perceptia despre cheltuirea banilor si implicit transformarea mea intr-o persoana cumpatata, organizata si echilibrata.
    Felicitari pentru blog si sunt foarte recunoscatoare pentru ca te-am descoperit !

    • Florina Badea

      Mă bucur și eu mult de tine și cuvintele tale! Da, uneori e suficientă o lună ca să ne dăm seama de tiparele noastre. 🙂
      Și, de acum sper că treci la acțiune! 🙂

      • Adriana

        Da, deja am trecut la treaba din prima luna, cu pasi mici dar perseverenti, si acum sunt foarte mandra de progresele facute!
        Multumesc si spor la inspiratie pentru toate proiectele tale frumoase!

Leave a Comment