De ce e vitamina D importantă pentru adulți și pentru copii

vitamina D

Dacă intrați pe grupurile din social media, e urgie. Toate recomandarile medicale din cabinete sunt tocate și demontate de mame care știu mai bine. Mă îngrozesc gândindu-mă la consecințele trăite de mamele care iau decizii bazate pe sfaturile altor mame. Cineva se întreba într-o zi dacă doza prescrisă de un medic pediatru pentru un medicament nu e cumva prea mare pentru bebele ei. Altcineva i-a confirmat că da și i-a zis să ia mai puțin. Bietul bebeluș! 🙁 Vitamina D și administrarea ei sunt alt subiect de controversă la mămici. Dar cum stau lucrurile, de fapt? Am studiat subiectul și scriu pentru a vă ajuta și pe voi.

Vitamina D este necesară pentru construirea și menținerea oaselor sănătoase. Acest lucru se datorează calciului, componenta primară a oaselor, care poate fi absorbit de corp numai atunci când vitamina D este prezentă. Corpul nostru produce vitamina D în prezența directă a luminii soarelui. Vitamina D nu se găsește în multe alimente, dar se poate obține din lapte, cereale și peștele gras, cum ar fi somonul, macroul sau sardinele.

Cantitatea de vitamina D pe care o produce pielea depinde de mulți factori, inclusiv timpul zilei, sezonul, latitudinea și pigmentarea pielii. În funcție de locul în care trăim și de modul de viață, producția de vitamina D poate scădea sau poate fi complet absentă în timpul lunilor de iarnă. Protecția solară, deși importantă, poate, de asemenea, să scadă producția de vitamina D.

Mulți adulți mai în vârstă nu primesc expunere regulată la lumina soarelui și au probleme cu absorbția vitaminei D, luând astfel un complex de multi-vitamine care are în componență și vitamina D care ajută la îmbunătățirea sănătății oaselor. Valoarea zilnică recomandată a vitaminei D este de 400 de unități internaționale (UI) pentru copiii cu vârsta de până la 12 luni, 600 UI cu vârsta cuprinsă între 1 și 70 de ani și 800 UI pentru persoanele de peste 70 de ani.

Fără vitamina D, oasele pot deveni moi, subțiri și fragile. Insuficiența vitaminei D este, de asemenea, legată de osteoporoză și unele tipuri de cancer. Dacă nu obținem suficientă vitamina D prin lumina soarelui sau prin dietă, este posibil să avem nevoie de suplimente de vitamina D.

Simptomele lipsei vitaminei Dar putea fi clasificate în ușoare – diaree, migrene, dureri ușoare sau greață, dar și severe – dureri acute, dureri articulare, osoare și musculare.

Deficitul sever de vitamina D conduce la insuficienţa mineralizării osteoidului, având drept consecinţă dezvoltarea rahitismului la copil. Vigantolul sau colecalciferolul (vitamina D3) se administreaza copiilor pentru a preveni rahitismul, pentru absorbtia calciului si ca adjuvant in inchiderea fontanelei şi a osteomalaciei la adult.

Ce spun studiile despre relația dintre vitaminei D și unele boli

  • Cancer. Cercetările sugerează că vitamina D, mai ales atunci când este administrată cu calciu, ar putea ajuta la prevenirea anumitor forme de cancer;
  • Sănătate mentală. Cercetările timpurii sugerează că vitamina D ar putea juca un rol în sănătatea cognitivă. Într-un studiu mic de adulți în vârstă de 60 de ani și care au fost tratați pentru demență, cercetătorii au descoperit că administrarea unui supliment de vitamina D a contribuit la îmbunătățirea funcției cognitive.
  • Tulburări moștenite. Suplimentele de vitamina D pot fi utilizate pentru a ajuta la tratarea tulburărilor moștenite care rezultă din incapacitatea de a absorbi sau procesa vitamina D, cum ar fi hipofosfatemia familială.
  • Scleroza multiplă. Cercetările sugerează că suplimentarea pe termen lung cu vitamina D reduce riscul de scleroză multiplă.
  • Osteomalacia. Suplimentele de vitamina D sunt folosite pentru a trata adulții cu deficiență severă de vitamină D, având ca rezultat pierderea conținutului de minerale osoase, durerea osoasă, slăbiciunea musculară și oasele moi (osteomalacia).
  • Osteoporoza. Studiile sugerează că persoanele care obțin suficientă vitamină D și calciu în dieta lor pot încetini pierderea mineralelor osoase, pot preveni osteoporoza și pot reduce fracturile osoase.
  • Psoriazis. Aplicarea vitaminei D sau a unui preparat care conține un compus de vitamina D numit calcipotrien pe piele poate trata psoriazisul la unii oameni.
  • Rahitism. Această afecțiune rară se dezvoltă la copiii cu deficit de vitamină D. Suplimentarea cu vitamina D poate preveni și trata problema. In rahitismul cauzat de deficitul de vitamina D pot fi întâlnite concentraţii scăzute, normale sau chiar crescute de calcitriol.

Vitamina D la copii

Un copil născut la termen și doar alăptat este protejat împotriva anemiei până la 5-6 luni, însă după această vârstă, bebelușul este expus riscurilor dacă alăptarea nu este suplimentată cu mâncare: carne de pui/vită, legume verzi, gălbenuș de ou.

Consecințe ale lipsei vitamiei D la copii (semne ușoare): modificări ale cutiei craniene și a celei toracice, modificări ale membrelor, ale coloanei vertebrale și bazinului, ale dentiției.

De unde putem obține vitamina D

  • Expunere solară;
  • Alimente care conțin vitamina D;
  • Suplimente.

Aportul de vitamina D este, în general, destul de scăzut, deoarece foarte puține alimente conțin cantități semnificative. Alimentele care conțin vitamina D includ pește gras cum ar fi somonul, precum și uleiuri din ficat de pește. Gălbenușurile de ou conțin, de asemenea, cantități mici, iar în unele țări laptele și cerealele sunt îmbogățite cu vitamina D. Cu toate acestea, suplimentele sunt, de asemenea, disponibile pe scară largă și sunt atât sigure, cât și eficiente.

Expunerea la soarele de vară este cea mai bună modalitate de a obține suficientă vitamină D. Cu toate acestea, cantitatea de lumină solară necesară variază. Persoanele în vârstă și persoanele cu piele închisă la culoare produc mai puțină vitamină D în piele. Poziția geografică și sezonul sunt foarte importante, deoarece vitamina D nu poate fi produsă pe tot parcursul anului în țări care sunt departe de Ecuator. Chiar dacă soarele poate străluci, nu este neapărat suficient de puternic pentru a produce vitamina D.

Producerea de vitamina D la soare

În cele peste 70 de țări aflate la nord de 35 ° N, nu se produce vitamina D în lunile de iarnă. La nord, în țări precum Norvegia, nu se produce vitamina D din octombrie până în martie. Factori cum ar fi îmbrăcămintea, vremea, poluarea, utilizarea de protecție solară, greutatea și genetica pot, de asemenea, să afecteze capacitatea organismului de a produce vitamina D.

La soare puternic, expunerea mâinilor și a picioarelor timp de 5-30 minute între orele 10:00 și 15:00 este de obicei suficientă pentru a satisface cerințele zilnice ale celor mai mulți oameni cu piele deschisă la culoare. Persoanele cu pielea închisă pot avea nevoie de puțin timp.

Deficiențe legate de vitamina D

Un deficit de vitamina D poate apărea atunci când aportul obișnuit este mai mic decât nivelurile recomandate în timp, expunerea la lumina soarelui este limitată sau absorbția vitaminei D din tractul digestiv este inadecvată. Dietele cu deficit de vitamina D sunt asociate cu alergia la lapte, intoleranță la lactoză, ovo-vegetarianism și veganism.

Rahitismul și osteomalacia sunt bolile clasice deficitului de vitamina D. La copii, deficitul de vitamina D provoacă rahitism, o boală caracterizată printr-un eșec al țesutului osos de a mineraliza în mod corespunzător, rezultând oasele moi și deformările scheletice. 

La adulți, deficitul de vitamina D poate duce la osteomalacie, ducând la oase sensibile. Simptomele durerii osoase și ale slăbiciunii musculare pot indica niveluri inadecvate ale vitaminei D, dar aceste simptome pot fi subtile și pot fi nedetectate în stadiile inițiale.

Toxicitatea cu vitamina D poate determina simptome nespecifice, cum ar fi anorexia, scăderea în greutate și aritmii cardiace. În mod mai serios, poate crește nivelul de calciu din sânge, ceea ce duce la calcificarea vasculară și a țesutului, cu afectarea ulterioară a inimii, a vaselor de sânge și a rinichilor. Utilizarea suplimentelor de calciu (1000 mg / zi) și vitamina D (400 UI) de către femeile aflate în postmenopauză a fost asociată cu o creștere cu 17% a riscului de pietre la rinichi de peste 7 ani, în Women’s Health Initiative. Expunerea excesivă la soare nu are ca rezultat toxicitatea vitaminei D, deoarece căldura susținută pe piele este considerată a provoca fotodegradarea previtaminei D3 și a vitaminei D3 în forma sa. În plus, activarea termică a previtaminei D3 în piele dă naștere unor forme non-vitamine D care limitează formarea vitaminei D3 în sine. Unele vitamine D3 sunt de asemenea transformate în forme inactive. Aporturile de vitamina D din alimente care sunt suficient de mari pentru a provoca toxicitate sunt foarte puțin probabile. Toxicitatea este mult mai probabil să apară din consumul ridicat de suplimente alimentare care conțin vitamina D.

Rinichii nu pot transforma vitamina D în forma sa activă. Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, rinichii lor sunt mai puțin capabili să transforme vitamina D în forma sa activă, crescând astfel riscul de deficit de vitamină D.

Dacă ești obez, vitamina D este extrasă din sânge de celulele grase, modificând eliberarea în circulație. Persoanele cu un indice de masă corporală de 30 sau mai mult au adesea niveluri scăzute ale vitaminei D din sânge.

Povestea unei mame

Vă invit să citiți AICI povestea Laurei Frunză, mamă blogger, despre decizia pe care a luat-o când fiica ei era foarte mică și după ce a citit pe internet că Vigantolul nu este bun pentru copii. Și ce consecințe a avut decizia ei pentru copil, din păcate.

Surse:

https://www.webmd.com/diet/guide/vitamin-d-deficiency#2

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

https://www.healthline.com/nutrition/how-much-vitamin-d-to-take

https://insmc.ro/uploads/files/Protocol_anemie_si_rahitism_carential_la_copil.pdf

Synevo

Mayo Clinic

Dacă doriți să aflați informații care vă pot ajuta pentru starea voastră de bine, urmăriți rubrica SĂNĂTATE ȘI WELLBEING de pe blog.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Related posts

Publică un comentariu

programe de nutriție toamnă