”Ghidul antreprenorului începător” – cartea care m-ar fi ajutat acum 5 ani

Ghidul antreprenorului începător

Am fost deunăzi la evenimentul de lansare a cărții ”Ghidul antreprenorului începător”. Comandasem cartea înainte și reușisem să citesc câteva pagini. Le-am spus autoarelor cum m-au trecut instant 2 gânduri: că ar fi fost o mină de aur să o am la îndemână acum 5 ani și că cel mai probabil m-aș fi speriat de moarte și aș fi fugit de antreprenoriat mâncând asfaltul. Ca începător, când vezi toate detaliile, te sperii. După ce te trec toate apele, alegi un avocat și un contabil și îți mai trece. În carte sunt numiți ”îngerii păzitori” și pot confirma asta. Pentru că și în viața antreprenorială ai nevoie de îngeri păzitori. Altfel spus, de oameni care să lucreze pentru tine și afacerea ta (contractual, evident). Fapt care să te ajute la păstrarea unei afaceri sănătoase.

Am citit dintr-o suflare ghidul, care m-a prins chiar la 5 ani după ce am ieșit de pe statul de plată al unei companii. A fost relaxant să o citesc acum. Și a fost bine că am făcut-o. Am citit Ghidul antreprenorului începător cu un creion în mână. Și, deși nu mai sunt începător, sunt câteva lucruri pe care le-am subliniat și pe care simt nevoia să le clarific. Cu îngerii păzitori, desigur. 🙂

Cartea are 2 părți: administrarea afacerii și comunicarea afacerii. Prima parte e scrisă de Valentina Saygo, economist. Partea a doua de către Liviana Țane, fost jurnalist. Tonul în care e scris tot materialul mi-a plăcut pentru umor și zveltețe. Dar și pentru cât de concise au fost prezentate toate informațiile. Nu cred că e ușor ca o carte să fie scrisă de 2 autori, atât de diferiți ca background. Însă cred că ea devine un tot unitar dacă cele 2 persoane sunt unite prin ceva comun: la ele cred că e vorba de etica profesională și ceva valori comune – libertarea și călătoriile. Pe mine asta m-a inspirat și mi-a dat încredere.

Mi-a plăcut mult să regăsesc printre rânduri ideea cum că oamenii lucrează cu oameni și brandurile pentru oameni. Și că empatia și comunicarea sunt ceea ce contează mult, dar și ceea ce poate rezolva multe dileme înainte de a se transforma în probleme. Îmi place cum Valentina ne îndeamnă să ne construim afaceri pentru viitor și ne păstrăm umanitatea și etica, făcând exact ceea ce pretindem de la ceilalți (etică, transparență, profesionalism, scopuri clar definite etc). În fapt, totul e foarte simplu, dacă rămânem în comunicare permanentă cu îngerii păzitori, le urmăm sfaturile, ne plătim taxele și ne întindem atât cât putem duce din toate punctele de vedere. Iar Valentina ne spune pas cu pas ce să facem în acest sens. Plus că studiile de caz sunt relevante, ca să înțelegem și mai bine importanța unor lucruri pentru o afacere, oricât de mică/mare ar fi.

”Să întocmești hârtiile după realitate, nu realitatea după hârtii!”, spune Valentina de mai multe ori pe parcursul cărții.

La fel, oricât ar fi de mici, afacerile sunt afaceri, nu sunt bunuri personale. Adică gestiunea banilor unor afaceri e diferită de cea a finanțelor personale și implică și mai multă responsabilite. Toți termenii sunt explicați de la micro la SRL și PFA, TVA ori bilanț sau balanță. Cine ce trebuie să își asume și la ce să fim foarte atenți, ce cheltuieli sunt deductibile și ce nu, ce poate însemna un control. Mină de aur, pentru că e greu să afli de undeva atât de simplu toate aceste detalii.

Voi știți ce să îi cereți unui contabil și ce să nu îi cereți? Aici aveți câteva idei de la Valentina, pe care le veți găsi și în carte, în detaliu.

Sumarul cărții, pe cele 2 capitole mari, pentru că am văzut oameni interesați de conținutul cărții:

Ghidul antreprenorului începător

Ghidul antreprenorului începător

În anexa cărții aveți modele de procese verbale, decizii (de numerotare a facturilor), cum se inventariază patrimoniul.

Cât despre capitolul de comunicare, mie mi-a fost ușor să citesc, că sunt de specialitate, cum s-ar zice. Cu toate acestea, îmi este utilă și mie, mai ales când e vorba de mine/brandul personal, căci pentru clienți e mult mai ușor. 🙂 E foarte util capitolul și voi recomanda cartea mai ales acelor proprietari de business-uri la început de drum, care îmi scriu că au lansat în România un produs/un serviciu și că nu au bani de promovare. Cărora le răspund mereu că e grozav să ai un produs bun, dar dacă nu faci o promovare seriosă, nu va afla nimeni de el. Încurajez mereu afacerile la început de drum să aloce bugete pentru comunicare, ca orice alt buget pentru afacerea lor. Să fie acolo, în excel. Și să nu fie tăiat la primele probleme, că e mare greșeală. Nu, un comunicat de presă nu înseamnă comunicare. Și un comunicat de presă nu înseamnă strategie de comunicare. Dar asta știu oamenii de comunicare foarte buni și care își consiliază bine clienții, nu cei cărora le e frică să nu piardă câteva sute de euro și fac ei ce le spun ”patronii”, experți în alt domeniu. Liv vorbește în cartea ei despre instrumentele de comunicare și eficiența lor, cu bune și mai puțin bune. Inclusiv despre partea de influenceri și cum să îi abordați.

Prin urmare, ”Ghidul antreprenorului începător” e cel mai util instrument pentru orice persoană care dorește să apuce pe calea antreprenoriatului/soloprenoriatului/freelancingului. Recomand, va fi cea mai bine investită sumă (mică, de altfel), în educația voastră! O puteți comanda de aici, vine în 2 zile fix la voi acasă.

Despre The Writing Journey am scris AICI, este un proiect al Livianei. De altfel, vă învit la ea pe site să citiți mai multe despre toate proiectele ei.

Recomand acest articol al Valentinei scris în ianuarie 2020 despre modificări legislative din acest an.

Așadar, dragii mei, spor la afaceri sănătoase tuturor!

Related posts

Comentarii ( 2 )

  • Liliana

    Eu m-am înscris la cursul Livianei și al Valentinei din 29 ianuarie și abia aștept să le cunosc și să le ascult.

    • Florina Badea

      Ce tare!
      Bravo!

Publică un comentariu