Hai la 1 la masă! Ia o pauză pentru sănătatea ta!

Hai la 1 la masă

Când am început primul job cu program de 8 ore, a fost momentul în care m-am împrietenit la cataramă cu ceașca de cafea. O doamnă simpatică meșterea un filtru mare în fiecare dimineață și ne servea pe toți. Nu pot să uit cum venea pe la fiecare să ne îmbie, la birou. Nici nu avea nevoie de argumente multe, că aroma cafelei proaspete o ajuta de la sine. La vremea prânzului, altcineva strângea bani și mergea lângă clădire să cumpere covrigi calzi și merdenele. Birourile se umpleau instant la ora 13 de arome specifice brutăriei. Preț de 5 – 10 minute, punguțele de hârtie foșneau și oamenii plescăiau fericiți deasupra tastaturii, cu ochii în monitoare. După care, zgomotele de taste reveneau ușor ușor. Aveam 20 și un pic de ani și tocmai primisem botezul cafelei și al covrigului la birou. 

Efectele lipsei mesei de prânz – extras din viața mea de demult

După ceva vreme, timp în care aveam program de birou, cu zero mișcare și cu meniul de prânz compus doar din covrig și merdenea, stropite din belșug cu mult prea multă cafea, au început să se vadă efectele: m-am îngrășat în timp record 5 kilograme, eram ursuză și oboseam repede. Răceam de câteva ori într-o lună și mereu îmi era somn, iar după fiecare ”masă” abia puteam să mă concentrez pe ce aveam de făcut. Lucram pe proiecte europene, aveam ședințe cu experți locali și internaționali, deplasări și multe ore de concentrare pe planuri și rapoarte. Deși îmi plăcea ce făceam, simțeam că trag de mine pentru fiecare pas. Pe vremea respectivă, nu mi-am dat seama de cauza lipsei mele de bine. Călătoria mea pe drumul stilului de viață sănătos avea să înceapă abia peste 2-3 ani, la distanță de o gastrită serioasă, probleme digestive, ceva probleme la coloană și la ochi și evident, kilograme în plus și celulită serioasă. Pe scurt de tot, nimic neobișnuit pentru noi toți cei care avem program de birou, nu-i așa?

Pauza de masă trebuie să fie pentru masă

E lesne de înțeles, la 20 de ani făceam ce vedeam la birou. Colegii cu experiență m-au ”educat” să sar peste pauză. Așadar, n-am avut șansa de a învăța de la început despre cât de bine e să scot ochii din monitor pentru 1 oră, să mă îndrept de șale și să ies la aer curat, să fac un număr de pași în afara climatizării și să mă bucur de mâncare adevărată. Cam acesta e rolul mesei de prânz în viața unui om angajat la birou. Ar mai fi și deconectarea de la monitor și de la taskuri și socializarea în grupul de colegi, în alt mediu decât cel de sub neon. Știți voi, hohote de râs și bună dispoziție, ca așa se încălzește inima omului la masă.

De ce nu covrig și merdenea, stropite cu o cană de cafea

Adevărul e că un covrig o dată la ceva vreme nu a omorât pe nimeni. Însă atunci când e transformat în masă devine o problemă: are multe calorii (când ne e foame, niciodată nu vom mânca doar 1 covrig, întotdeauna vor 2-3, cu siguranță), are zahăr și sare din belșug și nu are fibre deloc. Prin urmare, niciun nutrient, care să ne fie combustibil pentru creier peste zi. Merdeneaua, la fel. Mai mult decât covrigul, mai are și grăsimi care nu sunt tocmai bune pentru vasele noastre de sânge. Cât despre cafea, cu toate proprietățile ei antioxidante, servită în exces sau pe stomacul gol, nu e deloc ceea ce are nevoie un om care își câștigă pâinea din ceea ce produce zilnic creierul lui. Hrană pentru creier? Deloc. Doar carbohidrați simpli, care nu fac decât să ne dea un boost de energie pe moment, după care redevenim și mai înfometați și mai irascibili decât eram cu nici 1 oră în urmă.

Ce fac azi când vine vorba de prânz? 

Într-un final, am învățat că masa de prânz e sfântă și că nu mă încurcă deloc, dimpotrivă, e singura care mă ajută să devin și mai productivă în partea a 2-a a zilei. Am perioade când îmi pregătesc în avans prânzul pentru a 2-a zi, dar mare parte a timpului, servesc masa de prânz în oraș. Am mai povestit viziunea mea despre nutriție aici și despre viață sănătoasă aici. Pe scurt, promovez echilibrul și moderația, fără ca să fiu vegetariană sau vegană. Cu toate acestea, susțin existența zilnică a legumelor și fructelor în meniul adulților și al copiilor – cele 5 porții recomandate (3 de legume și 2 de fructe). 

Ce vă recomand și vouă

  1. Mâncați sare cu moderație! Dacă nu aveți indicații medicale, nu o excludeți de tot. Atenție la sarea ascunsă – majoritatea preparatelor, de la pâine până la somon o conțin deja. 
  2. Beți apă zilnic, proporțional cu greutatea voastră! Ca idee, faceți un calcul așa: 35 ml*nr. vostru de kilograme. Atât este totalul lichidelor de care aveți nevoie într-o zi. La categoria lichide intră apa, supele/ciorbele și ceaiurile. Nu alcoolul și cafeaua, căci acestea deshidratează. Nu sucuri, atenție și la fresh-uri – preferați fructele, au fibre și vă ajută la digestie.
  3. Renunțați la zahăr, nu vă e de niciun folos! Chiar și în cafea, puteți să îl înlocuiți cu mirodenii precum scorțișoară și vanilie, de exemplu. Citiți etichetele tuturor produselor, pentru că există zahăr în fiecare aliment, de la pâine până la mezeluri.
  4. Desertul se consumă ocazional. Adică de Paști, de Crăciun și de ziua voastră. Nu cu fiecare ocazie! 🙂
  5. Atenție la porții! Dacă preferați 2 feluri de mâncare la masă, reduceți cantitatea pentru fiecare. Adică în loc de o ciorbă de 400 ml, alegeți una de 250 ml, ca să puteți mânca și felul 2. 
  6. Reduceți cantitatea de grasimi si preferați uleiurile vegetale: ex: măsline, rapiță.
  7. Reduceți consumul de pâine și alegeți varianta integrală! 
  8. Optați pentru zile/mese fără carne în meniu! În rest, alegeți carne albă și pește, preponderent. 
  9. Cereți ospătarilor sau bucătarilor să vă spună exact cum e preparată mâncarea – abur, coacere, grill etc și evitați variantele prăjite, indiferent că sunt de carne sau legume!
  10. Alegeți o salată sau o porție de legume, chiar și atunci când mâncați pizza sau alte preparate considerate mai puțin sănătoase. 

Și, evident:

  1. Alocați timp mesei de pranz, de preferat în afara biroului!

Dincolo de toate acestea, nu uitați că 30 de minute de mișcare zilnic vă ajută pentru tonus, digestie, stare de spirit și vă pot adăuga ani la viață! 

Hai la 1 la masă! Sau cum arată o pauză de masă pentru mine

O zi de toamnă însorită. E păcat să nu iei masa în afara biroului. Am ales Rawdia, pentru că am lucrat în zonă săptămâna respectivă. Și pentru că voiam să testez și altceva decât meniuri clasice. 

Hai la 1 la masă

Hai la 1 la masă

Aș fi mâncat afară, dacă nu bătea vântul. Un prilej minunat să îmi odihnesc ochii și să inspir – expir, în afara biroului. 

A fost greu să aleg din preparatele delicioase de la Rawdia, din ingrediente proaspete și fără aditivi. Aici vorbeam cu gazda, care îmi povestea despre bruschete și icrele de amaranth. 

Hai la 1 la masă

Acesta a fost prânzul nostru: 

  • Platoul Rawdia (năut, quinoa, spanac, sfeclă roșie, vlăstari, sare, ulei măsline, suc lămâie, tahini, ardei, morcov, ceapă, turmeric, pătrunjel, migdale, semințe floarea soarelui, semințe dovleac, fulgi drojdie inactivă, boia dulce, avocado, usturoi, ghimbir) și bruschetele (paine seminte, turmeric, pate legume, branzica de caju, germeni, vlastari) au fost pentru 2 persoane;
  • Chifteluțele de migdale au fost alegerea mea pentru fel principal, dar am gustat și din alegerea partenerului de masă;
  • Lafa de năut și vlăstari (in, ardei gras, dovlecei, roșii, psyllium, sare, năut, chimen, tahini, usturoi, suc lămâie, ulei măsline, vlăstari) a fost o simfonie pe ale cărei acorduri au dansat papilele mele gustative. :). 

Hai la 1 la masă

Hai la 1 la masă

Hai la 1 la masă

Hai la 1 la masă

Salata a fost prezentă în meniu. Am băut ceai de ghimbir și apă. 

Am plecat cu energie de acolo, de care am profitat până după ora 17,00, așa cum se cade unui om cu program de birou. 

”Hai la 1 la masă! Ia o pauză pentru sănătate” este o campanie din cel mai amplu program european de promovare a obiceiurilor nutriționale sănătoase în timpul zilei de lucru: FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), inițiată în România de cei de la Edenred, în parteneriat cu Institutul Național de Sănătate Publică. Misiunea programului FOOD este să ne facă pe toți să înțelegem cât de importantă este masa de prânz în timpul săpămânii, ca ritual zilnic de care fiecare dintre noi are nevoie și pe care îl merităm.

Hai la 1 la masă

”Hai la 1 la masă!” este un program amplu, care ne implică pe toți: pe angajatorii noștri, pe noi, restaurantele în care putem servi masa în oraș. Companiile sunt responsabile să ne motiveze pentru a ne lua pauza de prânz, restaurantele să diversifice oferta meniurilor în așa fel încât să avem opțiuni cât mai sănătoase, iar noi să ne luăm pauza de masă în afara biroului și să învățăm ce ne face bine să mâncăm, așa încât după masă să ne simțim mai energici și să fim mai productivi. 

Așadar, hai la 1 la masă! Mai multe despre program, pe site-ul www.edenred.ro și aici.

Restaurantele partenere vor fi marcate cu stickerul:

Hai la 1 la masă

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: arhiva personală, proiect ”Hai la 1 la masă! Ia o pauză pentru sănătate”

Related posts

Publică un comentariu

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

programe de nutriție toamnă