De ce îmbrățișați frigiderul înainte de menstruație și ce soluții sunt

înainte de menstruație

”Sunt înainte de menstruație, trebuie să mănânc ceva dulce!”. Ați auzit și voi replica asta, nu-i așa? La toate prietenele sau colegele voastre sau chiar la voi. Eu o aud mereu, la orice evaluare sau sesiune de coaching. Chiar și fără aplicația de ciclu menstrual, toate femeile își dau seama când se apropie menstruația. Totul e mai dramatic decât pare. Soțul care nu duce gunoiul exact în momentul în care vrem noi e dușmanul de moarte, cafeneau care nu are lapte fără lactoză și asalturile asupra frigiderului, pe care îl speriem cu apetitul nostru. Ce bucurie ar fi dacă absorbantele ar veni și cu o ciocolată la pachet, ce ziceți? All in all, simțiți tot universul împotriva voastră, fără să știți că există o explicație pentru care poftiți anumite alimente înainte de menstruație.

Vă propun să nu ne mai scuzăm pentru că vrem să ne înecăm în fântâna de ciocolată, cum zice o clientă de-a mea. Dar nici să mai pronunțăm acel ”trebuie”. Pentru că nu trebuie. E corect să spunem ”Simt nevoia să mănânc ceva dulce”, pentru că, de fapt, alta e ideea. Însă nevoia de carbohidrați e reală pe faza luteală și vă explic imediat de ce. Sunt motive legitime și dovedite științific pentru care noi și suratele noastre speriem frigiderul înainte de menstruație și ni se defectează receptorii de sațietate.

Ce se petrece, de fapt

Suratelor, sunteți perfect normale. NU e nicio problemă cu voi, e doar despre chimie. Adică, responsabili sunt hormonii, bată-i vina.

Știința spune că schimbările în ceea ce privește nivelurile de estrogen și progesteron cauzează pofte pentru alimente pline de carbohidrați și pofta de dulce de dinainte de menstruație.

Corpul nostru secretă serotonină atunci când mâncăm amidonoase și dulciuri. Serotonina este o substanță chimică (numită și hormonul fericirii) care crește sentimentul de bucurie, fericire. Ceea ce ne dorim mereu, nu-i așa? Și mai ales în perioada dificilă premenstruală, când suntem la pământ cu toate și parcă nimic nu ne iese cum trebuie.

Tot în perioada premenstruală apar episoade de mâncat compulsiv, care alături de poftele nemăsurate pot fi semnale de PMDD – sindromul premenstrual disforic. Iar dacă faceți parte și din categoria femeilor care au cicluri neregulate, sunteți cu atât mai predispuse la binge eating.

Cum influențează ciclul foamea noastră

Există deci o perioadă specifică a lunii când ne e mai foame ca niciodată. Și aceea nu este perioada menstruației, ci sunt primele zile după ovulație, cam la jumătatea ciclului, dacă acesta este de 28 de zile. Aceasta este faza luteală. Acestea sunt zilele în care scopul principal al corpului nostru este acela de a îngroșa și a fortifica mucoasa uterului, ca să o pregătească pentru o eventuală sarcină. Iar dacă sarcina nu se petrece, mucoasa aceasta se elimină în ultimă instanță la următoarea menstruație. Pentru procesul acesta de așa zisă ”căptușire” din uterul nostru este nevoie de suport pentru fertilizare și corpul are nevoie de mai multă energie. Natura e foarte deșteaptă, pe faza luteală cere ajutor, atunci când se pregătește de fertilizare.

Mai este un motiv pentru care suntem mai înfometate în această perioadă: rata metabolică din perioada de repaos crește, ceea ce înseamnă că noi ardem între 2-10% mai multe calorii decât în mod normal. Pe faza luteală, este o creștere drastică și o scădere a estrogenului și progesteronului, ceea ce poate contribui la această creștere a metabolismului. Așadar, dacă ardem mai multe calorii, normal că ne e mai foame. Uh, ne-am liniștit, da? Sigur că, la final de zi, dacă am ars mai multe calorii, dar am și mâncat mai multe, nu am făcut mare lucru. Dar măcar ne explicăm foamea, ceea ce zic eu că mai calmeză spiritele.

În medie, faza luteală durează între 12 și 14 zile. Însă nu ne simțim super înfometate pe toată această perioadă. Cel mai probabil vom simți imediat după ovulație, în primele zile. (Sper că știți când ovulați, da?). Și eventual către finalul fazei luteale, cu 2-3 zile înainte de apariția menstruației.

De ce totuși nu poftim la broccoli

Am auzit puține femei că și-ar dona un organ în faza luteală pentru conopidă sau pentru broccoli, către niciuna. Există bineînțeles un motiv științific și pentru această lipsă de interes. Pe scurt, carbohidrații și grăsimea ne fac fericiți, cel puțin pentru moment. Noi nu ne mai dăm seama că, de fapt, după puțin timp ne simțim și mai mizerabil. Și nu ne dăm seama pentru vom continua să mâncâm, ca să anesteziem tot ce simțim neplăcut în acea perioadă. Pentru că, desigur, apar și balonări și retenția de apă, anxietatea și alte emoții, toate ies atunci la suprafață. Iar noi continuăm să mâncăm, sperând că le putem face să tacă. Un combo de la fast – food, cel puțin, pentru moment, ne va da un boost de serotonina după care tânjim din groapa deznădejdii în care ne simțim. Well, dulcele cere dulce și noi devenim surde la orice altceva. Asta e clar.

Și, totuși, ochii văd, corpul cere, noi ce facem?

Dacă din când în când un baton de cioco nu va fi o tragedie, pe termen lung însă da. Devine. Pentru că, practic, jumătate de lună vom fi tentate să facem alegeri alimentare nesănătoase. Gândiți-vă la asta: lună de lună, pe toată perioadă voastră fertilă, mâncați 14 zile numai junk. Și nu e ca și când v-ați putea apoi reseta brusc pentru cealaltă jumătate de lună, că nu suntem roboți. Iar obiceiurile nu funcționează așa, pocnim din degete și trecem de pe unul pe altul.

Cele mai multe alimente pe care le poftim înainte de menstruație sunt pline de zahăr, care ne cauzează fluctuații ale glicemiei și deci producție calumea de insulină, ceea ce înseamnă fluctuații de energie și de dispoziție. Că, deh, tocmai am zis că totul e chimie. Așa că dacă ne lăsăm pradă poftelor premenstruale, ele ne vor defini sănătatea și greutatea.

Sigur că, pe de altă parte, asta nu înseamnă că poftele trebuie negate. Și nici carbohidrații evitați complet, ca și cum ar fi ciumați. Plus că nu toți carbohidrații sunt de pus în aceeași oală. Pastele noastre integrale pomodoro făcute în casă cu ulei de măsline sunt diferite de brioșele odioase de la cafenea, mâncate pe stomacul gol.

Mai mult, unele pofte chiar apar cu un motiv – ex: oboseala, lipsa de nutrienți, dietele drastice – și corpul are nevoie de mai multe calorii.

Dacă corpul vă imploră să îi dați ceva mai mulți carbohidrați, nu vă panicați, dați-i! Dar nu orice. Și nu vă biciuți pentru că îi dați și nu vă învinovățiți că nu aveți voință. Dimpotrivă, felicitați-vă pentru că faceți alegeri bune și sunteți conștiente de perioada ciclului menstrual în care vă aflați.

Cheia e să vă ascultați corpul și să îi oferiți cea mai bună mâncare și valoroasă, din drag și iubire pentru el. Ca musafirilor, când vin o dată pe lună în vizita. Nu scoateți voi vesela cea mai prețioasă și aveți n-aveți chef, puneți pe masă cea mai bună mâncare și cea mai scumpă? Ei bine, așa să faceți și pe faza luteală, când corpul vă cere cu disperare, să îi dați carbohidrați buni buni de tot, nu junk!

Deci scoatem argintăria pentru musafiri și cea mai bună mâncare

Nu-i așa că vă e rușine să comandați pizza când vin musafirii? Și atunci ce faceți: vă pregătiți cu pește, cu fructe de mare, cu salate prețioase și verzi, cu smootie-uri și semințe, cu avocado și ouă de prepeliță. Și chiar cu ciocolată neagră, că e plină de antioxidanți și minerale.

Așa că atunci când ne pregătim de menstruație, ne pregătim să ne hrănim corpul cu toți macronutrienții și micronutrienții de care are nevoie, iar simptomele vor începe să dispară peste câteva luni (minim 3 luni să faceți acest experiment). Nici poftele nu vor mai fi așa mari, dar nici celelalte simptome nu vor mai fi așa de acute.

Ce să mai evităm: cafeaua, sorry dar da, atuncă în aer întregul sistem endocrin în această perioadă, interferând cu glicemia și nivelurile de cortizol. Soia, cartofii albi, îndulcitori artificiali, alimente modificate genetic.

Alimentele magice înainte de menstruație: năut (sursă grozavă de vitamina B6, care ajută la secreția de progesteron, care ne ajută acum, când nivelul lui e foarte scăzut), legumele cu frunze verzi, mai ales kale, care conțin indole-3-carbinol – un sprijin hormonal puternic pentru echilibru, care ajută la prevenirea dominanței estrogenice. Iaurt de cocs (probiotice și grăsimi bune), cartofi dulci (bogați în vitamina A, ajută ficatul să proceseze estrogenul în exces, echilibrează nivelul glicemiei și starea de spirit) și supa de oase – o sursă fantastică de elecroliți, magneziu și calciu, care va preveni migrenele, durererile mari de cap și senzația că nu mai e capul tău pe umerii tăi, care vin toate la pachet în PMS. Mai putem mânca fructe, putem bea smootie-uri ori să ne preparăm noi singure batoane cu cereale și semințe.

Și un gând de final

Faptul că înainte de menstruație, hormonii sunt jos și dopamina și serotonina la fel, asta nu înseamnă că ne vom căuta confort doar în mâncare. Știu că e cea mai la îndemână, dar nu, trebuie să spargeți cercul vicios! Faceți și alte lucruri care vă plac – stați la soare pe o pajiște, faceți o plimbare ușoară, vedeți un film, faceți o serie de posturi yoga pentru a ușura starea de disconfort abdominal (crampe, balonare), citiți o carte amuzantă ori vedeți-vă cu prietenii! Toate acestea și multe altele, care să vă ridice starea de spirit și să nu fie nevoie de mâncare care să vă țină anesteziate!

AICI am scris despre tipurile de mișcare de făcut pe fiecare fază a ciclului menstrual, că vă mai explică și de ce nu e bine să trageți de voi cu antrenamente obositoare pe faza luteală.

Vă pot ajuta și eu

Dați un email la contact@florinabadea.ro și spuneți-mi povestea voastră. După care stabilim un discovery call gratuit, de 20 minute și vedem cum vă pot ajuta. Abordarea mea holistică a ajutat în ultimii 5 ani zecile de femei cu care am lucrat și alături de care am parcurs procese complexe de schimbare. La finalul acestor procese, au învățat să își planifice și să își prepare mesele, au învățat ce alimente le sunt benefice și de ce, și-au schimbat total relația cu mâncarea și, mai ales, relația cu propriul corp. Au căpătat încredere în ele, au devenit mai blânde cu ele însele, au aflat de ce corpul femeii funcționează diferit de cel al bărbatului și de ce trebuie să aibă răbdare. Și, mai ales, cum să integreze toată partea de wellness în viața lor, ca să poată gestiona mai bine stresului și să își dea voie să se relaxeze. Pentru energie și putere!

Vrei și tu acest lucru pentru tine? Scrie-mi! Abia aștept să te cunosc!

 

Related posts

Leave a comment