Ce mâncare pregătim pentru copii de Crăciun

mâncare copii Crăciun

Vine Crăciunul! Ce mult l-am așteptat, nu-i așa? Moșul cu darurile lui, brăduțul care tresaltă de lumini și, mai ales, bunătățurile pe care le pregătim – noi sau bunicile copiilor. Toate sunt neprețuite, iar momentele sunt pline de trăire. Mamele de copii mici sunt însă un pic mai rezervate în ceea ce privește mâncarea, din 2 motive: potopul de dulciuri care se revarsă asupra copiilor (nu există punguță de cadou fără ceva dulce) și preparatele pentru mesele festive. În tradiția noastră, acestea presupun un mod de preparare și ingrediente care nu sunt (toate) sănătoase pentru cei mici. Deci cum va arăta Crăciunul copiilor noștri? Ce mâncare pregătim pentru ei sau cum o adaptăm pe a noastră, așa încât să poată mânca și ei?

Zahărul și sarea – pericolele pentru copii

E limpede, mesele și preparatele de Crăciun fac parte din tradițiile noastre. Nu vrem să le stricăm Crăciunul nici bunicilor și nici prietenilor. Mai bine aveți o discuție cu ei înainte, legată de obiceiul dulciurilor ca daruri pentru copii mici și bebeluși. Spuneți-le că preferați fructe în loc – sunt și mai sănătoase, dar și mai ieftine. Bunicile să fie încurajate să prepare biscuiți de casă (fără kilogramul de zahăr obișnuit) și alte preparate precum chec sau cozonac.

În ceea ce privește sarea, dacă aveți copii mai mici de 1 anișor, e bine să fie exclusă din prepararea mâncării. Să își adauge fiecare adult sare după gust la masă, așa încât să poată mânca și cel mic. Iar dacă aveți copii peste 1 an, includeți sarea cu moderație în alimente. De ce? Pentru că rinichii celor mici  nu au capacitatea de a procesa o cantitate prea mare de sare. Atenție mămici și bunici, nu e vorba doar de sarea adăugată, ci și de cea conținută de alimentele de sezon – murături sau varză murată. Dacă vreți să se bucure și copiii/nepoții voștri de preparare, la salate boeuf puneți legume fierte, nu murate, iar la sarmale varză opărită eventual, nu varză murată sau foi de viță.

Aperitivele pentru copii mici 

Aperitivele clasice din casele românilor sunt salata bouef, piftia și tot felul de răcituri, pe bază de carne tocată. Atenție mămici, oricât de tare v-ați bucura că cel mic a crescut și nu mai trebuie să gătiți separat pentru el, mai ales de sărbători, lucrurile nu stau întotdeauna așa. Depinde mult de vârsta copilului și de modul cum preparați voi alimentele. Așadar:

  • După vârsta de 1 an copilul ar trebui, teoretic, să mănânce cu voi la masă majoritatea alimentelor  uzuale, cu mici excepții. Însă, doar dacă familia mănâncă alimente sănătoase și metodele de preparare sunt cuptor, abur sau grătar, în niciun caz prăjit, cu adaosuri alimentare (baze pentru mâncăruri la plic) sau faină;
  • Se vor evita alimente precum: maioneză (este foarte grea și are ou crud), untură, smântână;
  • Se evită salata de vinete și salata de icre, preparate tradițional (cu maioneză și mult ulei) sau cumpărate;
  • Se evită piftia de porc;
  • Chiftelele și șnițelele nu sunt nici ele binevenite pentru copiii mai mici de 3 ani, din cauza aceluiași conținut de carne tocată și a uleiului în care sunt prăjite;
  • Tocăturile se vor evita: tobă, caltaboș și chiar șoriciul. Nu cunoaștem conținutul lor și sunt pe bază de carne tocată. Greu de digerat pentru stomacul celui mic, cu ingrediente nesigure și condimente diverse;
  • Exclus mezeluri, de niciun fel.

Ce și cum putem prepara/adapta pentru copii la aperitiv

  • Piftie/aspic din legume și carne de curcan sau pui, din surse sigure;
  • Salată boeuf din carne de curcan sau pui, cu maioneză de avocado (1 avocado pus la blender alături de 1 iaurt);
  • Chiftelele pot fi pregătite din carne de curcan sau pui și coapte pe folie, în cuptor;
  • Putem prepara pentru ei o omletă cu legume, colorată și gustoasă;
  • Ouă umplute cu cremă de brânză și verdețuri;
  • Pateu de casă din ficat, unt, lapte și ceapă (nu prăjită).

Felul principal pentru copii

De obicei, la masa de Crăciun, felul principal e format din ciorbă, sarmale și friptură cu cârnați. Dar atenție, dacă vreți ca și cei mici să guste din aceste preparate:

  • Ciorba este minunată, atât timp cât nu are varză murată și zeamă de varză sau bucați de afumătură ori carne de porc grasă; atenție, fără baze pentru ciorbe la plic, din comerț, care conțin potențiatori de gust;
  • Sarmalele care au carne tocată de porc (până la vârsta de 3 ani cel puțin, evitați porcul în meniul copiilor) și varză murată (conținut mare de sare) trebuie evitate; puteți opta pentru carne tocată de voi acasă, de preferat curcan cu ceva vită sau chiar pui (piept și pulpe din surse sigure). Și mai ok ar fi chiar fără carne, doar cu orez, legume și ciuperci din plin. Înveliți conținutul în foi de viță sau de varză proaspătă și puneți-le la cuptor cu apă și sos de roșii, nu mai este necesar ulei suplimentar, carnea are grăsime. Atenție la condimente și, mai ales, fără să adăugați mezeluri afumate în oală;
  • Cârnații nu reprezintă un fel de mâncare pentru copiii mici, nici varianta preparată pe grătar nu e o opțiune pentru ei.

Optați în schimb pentru friptură cu legume: pește, pui sau vită. Dacă le-ați pus la stat peste noapte cu niște ierburi aromatice, apoi la foc mic la cuptor pentru câteva ore, se vor topi în gură. Evitați cartofii prăjiți în perioada sărbătorilor, aveți grăsimi din belșug pe masă! Ok, dacă nu puteți, puneți-i la cuptor, pe folie de copt, presărați cu foarte puțin ulei de măsline și sare. 

Puneți pe masă salată verde cât mai multă, cu ulei de măsline (1 lingură) și cu lămâie. Dacă ați pus la cuptor carne, poate o înconjutați de ceva legume: dovlecei, vinete, ardei. Se vor bucura unele de compania celorlalte. 🙂

Desertul pentru copii

Copiii mici nu vor bea decât apă și lapte. Exclus sucuri sau alcool!

Cât despre desert în sine, evitați să le oferiți prăjituri cu creme sau tort de vreun fel. Dacă vi se pare că e prea auster să le oferiți copiilor doar fructe ca desert, puteți să le puneți la cuptor – merele coapte cu scorțișoară și nuci sau perele coapte sau un chec ori o tartă de mese/pere simplă sunt perfecte pentru cei mici. 

Pentru copii este o masă ca oricare alta, urmați-le programul meselor obișnuite și aveți grijă la ce mesaj le transmiteți cu ocazia Crăciunului, chiar dacă sunt mici! Crăciunul este despre familie, despre a fi împreună și a gusta din preparate pregătite cu dragoste de mama sau bunica. Este despre iubire, deci despre echilibru, nu despre dezmăț culinar. În final, când copiii cresc, vor face exact ce văd la voi și în ceea ce privește mâncarea!

Altminteri, sănătate că e mai bună decât toate! Iar sănătatea e cel mai mare dar pe care îl putem face copiilor noștri!

Crăciun tihnit, în echilibru și cu moderație! Pace și iubire!

Acest articol este realizat la invitația Minimarțieni, în cadrul campaniei ”Zi de zi, pas cu pas, până va crește mare” – care ajută părinții să crească copii sănătoși.

Acestea fiind spuse, vă aștept în continuare pe blog, la rubrica Food and nutrition, unde noutățile vă așteaptă mereu, să le descoperiți.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: aici

Related posts

Comentarii ( 2 )

  • Catalina

    Eu am ajuns la un meniu foarte netraditional pe masura ce au trecut anii si au aparut copiii. Am facut Craciunul anterior ciorba de legume ca oricum aveam friptura de porc. Multumim pentru sfaturi. Nu cunosteam anumite informatii. Eu nu mai mananc maioneza de multi ani. In varianta de maioneza cu avocado, nu se oxideaza avocado si automat maioneza?

    • Florina Badea

      Bravo voua! E in combinatie cu iaurt maioneza de avocado. Are termen de valabilitate mai scurt decat clasica maioneza. 🙂 Ca orice intra in categoria sanatos. 🙂

Publică un comentariu