Mâncarea în vacanță – cât de multe excepții putem face

mâncarea în vacanță

”E vacanță, mami, să ne relaxăm!” sau ”Nu ai zis tu că din când în când putem face o excepție??” ori ”Ce rău poate să ne facă o bombonică din când în când?”. Și uite așa, se frânge inima mamei și se înmoaie deciziile ei drepte, care au hotărât că timpul trebuie să curgă la fel, indiferent că e vacanță sau zi de școală, fie că e vorba de somn sau mâncare. Cu toate acestea, copiii văd vacanța ca pe o perioadă de indulgență și poate fi foarte greu să trecem peste unele dorințe ale lor, mai ales dacă și călătorim în această perioadă. Nu sunt împotriva răsfățului ocazional, dar mă tem ca vacanța să nu se transforme într-un răsfăț continuu, care ulterior să ne saboteze pe toți o perioadă bună de timp, până ne reintrăm în ritm. Să nu uităm că mâncarea ajută organismul să funcționeze corect și ne oferă energie, iar lucrurile acestea sunt valabile și în vacanță. Chiar dacă nu mai muncim sau nu mai învățăm, tot avem nevoie de energie, nu-i așa?

În vacanță, din imposibilitatea de a găti și de a stoca alimente, comoditatea câștigă adesea. Mâncarea sănătoasă în timp ce suntem în vacanță nu este tocmai obiectivul principal, nu? 🙂 În plus, există și restaurante tentante care ne îndeamnă să le încercăm. După ani de încercări și erori, am găsit câteva idei care funcționează și după care ne ghidăm în fiecare vacanță, indiferent cât de scurtă ar fi.

  • Planificarea e, ca de obicei, cheia – locul unde mergem

Primul pas al planificării are legătură chiar cu locul în care mergem. Cât este de prietenos cu cei mici și ce fel de mâncare oferă hotelul/pensiunea? Dacă acestea nu oferă decât mic dejun, e nevoie să aflăm despre restaurantele zonei, despre piețe și supermarketuri (valabil și când călătorim fără ei). Când călătorim cu copii, căutăm întotdeauna un loc care să aibă suficient spațiu pentru ca toți să ne simțim confortabil, dar și o bucătărie. Acest lucru economisește nu numai bani, ci ne permite să alegem exact ceea ce mâncăm și să preparăm pe loc anumite feluri de mâncare.

  • Setarea gândirii pentru toată familia

Nu vrem să ne refuzăm mici plăceri, însă trebuie să avem grijă și să fim moderați în dorințe, ca să nu ajungem în situații neplăcute (dureri de burtică, vărsături). Copiii mai mari înțeleg foarte bine ideea, mai ales dacă au mâncat în mașină de câteva ori ceva ce nu mănâncă de obicei și li s-a făcut rău pe serpentine, de exemplu. Noi am trecut prin asta, așa că lecțiile au fost învățate. 🙂

  • Planificarea pentru drum

Mai e important mijlocul de transport cu care ajungem la destinație – dacă vom călători cu mașina ne ajută să ne planificăm mesele mai bine, în timp ce călătoria cu avionul poate presupune mai multă mâncare oferită de restaurante. Cu toate acestea, indiferent dacă destinația noastră este o călătorie scurtă cu mașina sau un zbor de 3 ore, având un arsenal de gustări sănătoase, neperisabile, poate face diferența dintre alimentele procesate de la aeroport sau benzinării și o alternativă proaspătă.

Așadar, dacă lăsam lenea la o parte, pardon dispoziția de vacanță :), cel mai bine este să pregătim gustări sănătoase pentru mașină sau plimbarea cu avionul. Odată ajunși la destinație, ne refacem stocurile la un magazin alimentar local, de unde putem procura alimente sănătoase cum ar fi fructe, legume crude, carne, brânză și pâine integrală. Untul de arahide este, de asemenea, un ajutor foarte bun în călătorii.

Când pregătim alimente pentru drum, alegem rețete care să nu se altereze repede, dar și caserole sau diverse recipiente în care să le depozităm astfel încât să nu ne dea bătaie de cap și să se păstreze ușor. Planificarea și pregătirea ne permite să luăm cu noi doar ceea ce este necesar și să nu împachetăm lucruri ca mirodenii și condimente.

Am scris pentru Raluca Loteanu acum ceva vreme cum ne planificăm mâncarea în călătoriile cu mașina, AICI. E un articol de care s-au bucurat mulți părinți, în care puteți găsi sursă de inspirație pentru voi.

  • Planificarea meselor la destinație

Planificarea meselor este unul dintre lucrurile pe care le fac constant în fiecare săptămână pentru sănătatea mea și pentru bugetul nostru. Așa că m-am obișnuit.

Frumusețea planificării este că o poți replica oriunde mergi. Noi avem listă de cumpărături în fiecare țară unde mergem, căutăm piețe și acolo, precum și magazine locale. La un moment dat, în Salonic, arătam chiar ca niște localnici cu punguțe de la aprozar și copiii după noi. Mai mult, partea de risipă alimentară ne preocupă la fel și în vacanță. De ce aruncăm mâncare și să cheltuim bani aiurea? Cumpărăm pentru 1-2 zile, după care revenim. Sau poate ieșim în oraș și nu mai e nevoie să revenim așa repede la aprozar. 🙂 Încercăm să găsim un echilibru în cheful de vacanță, buget și principiile pe care le avem, în general.

Un lucru pe care unii îl iubesc la vacanțe este și pauza de la gătit. Mulți oameni nici nu vor să audă de bucătărie proprie în vacanță, mai ales dacă și au vacanțe rare în timpul unui an. Cine îi poate acuza? Așa că ce e valabil pentru noi, care avem destul de multe vacanțe într-un an, nu e fezabil pentru acești oameni.

  • Setarea 2 – pretindem că mâncăm acasă

Din anumite motive, mulți oameni simt că un concediu este un moment pentru a ignora complet obiceiurile alimentare normale și constrângerile bugetare. Mult timp, am cheltuit sume enorme de bani mâncând alimente prelucrate la restaurante supraevaluate. Așa că argumentul pe care îl aduc celor 3 cu care îmi împart concediul este aceasta: ”dacă nu mâncăm un aliment acasă, de ce să îl mâncăm când suntem în vacanță?”. Fie că este în țară sau în afară, acest lucru este mai ușor de zis decât de făcut uneori. 🙂 Pentru că descoperim unele alimente/feluri de mâncare care se consumă în zonă și pe care noi nu le avem acasă.

  • Picnic, indiferent de anotimp

În loc să mergem la un restaurant local, mai bine mergem la un magazin alimentar și să-i ajutăm pe copii să aleagă ce vor să mănânce, respectând principiile de mai sus, desigur. Ne alegem un loc de picnic și mâncăm în aer liber. Va fi la fel ca mâncatul acasă, dar între salatele delicioase și sandvișuri, copiii pot arunca o minge de fotbal sau se pot joaca în orice fel doresc, toate în timp ce se aleg și cu niște vitamina D. 🙂

  • Fără stres, suntem în vacanță!

Trebuie să ne amintim că stresul este dușmanul cel mai de temut al vieții noastre, iar vacanța trebuie să fie un moment de relaxare și deconectare de la tot. De ce să ne învinovățim pe noi sau pe pe copii dacă nu aderă la regimul fantastic pe care îl impunem de obicei? 🙂 Doar încercăm să facem cele mai bune alegeri de mâncare și, mai presus de toate, trebuie să nu uităm de starea noastră de bine, care nu vine doar din mâncare!

  • Mișcare pentru toată familia

Putem ieși dimineața pentru un antrenament, înainte de a începe ziua. Nu este necesar să ne trezim devreme pentru că este vacanță, însă nu trebuie să uităm să avem grijă și de noi și forma fizică în care ne aflăm. Acest lucru îl putem face mai ales dacă programul de peste zi nu este unul foarte încărcat – multă mișcare pe munte, de exemplu. Activitățile fizice sunt cu atât mai plăcute, cu cât sunt efectuate la malul mării, pe nisipul fin. Centru de fitness din locația în care ne aflăm ar putea fi o altă opțiune în cazul în care destinația sau vremea nu ne permite altfel de activități. În felul acesta, cele câteva derapaje de la mâncare vor fi anulate, căci consumăm energia luată din mâncare prin mișcare.

Nu uitați, echilibrul este cheia în tot ceea ce faceți, fie că e vacanță sau doar o zi obișnuită! Raportul e de 80 la 20. Adică, 20% din timp sunt permise excepțiile, așa încât să vă puteți menține pe linie principiile alimentare sănătoase.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter! 

Sursa foto: aici

Related posts

Leave a comment