Categorii
Blog Food and nutrition

Meniu de post – 12 idei pentru cină

După ideile de mic dejun pentru perioada postului (aici), am revenit cu meniu de post pentru cină. Am strâns 12 idei pentru cină, dintre care 2 sunt cu pește, pentru zilele de dezlegări. Sper să vă ajute și pe voi, mai ales că să ții post și să mănânci sănătos e o provocare. Tendința în aceste perioade e de exces de carbohidrați și echilibrul e cel mai greu de găsit. O altă provocare e lipsa timpului, așa încât să putem diversifica cât mai mult felurile de mâncare.

Luăm cina destul de târziu, în jur de ora 20.00. Programul nostru de lucru face ca mesele noastre de seară să fie târzii, mai ales că vrem să le și luăm împreună, nu pe rând. E singura noastră masă din zi când suntem toți în jurul mesei.

În post, preparăm pe loc și, uneori, comandăm. Totul depinde de timp și de cât de bine dispuși suntem. Uneori, fetele sunt obosite și flămânde și vor repede mâncare. La fel și noi.

Chiar dacă noi ținem post, gătim și pentru ele. Nu le prea place să mănânce separat, așa că sunt mereu cu lingura în farfuriile noastre.

Avem un pricipiu, chiar dacă e post: nu prăjim și nu vrem să mâncăm fast food. Oricât am fi de grăbiți și de flămânzi. Meniul de post trebuie să se păstreze în limitele de mâncare sănătoasă pe care ni le-am setat de ani de zile.

1. Ciuperci trase la tigaie cu verdeață și tofu

Am tras ciupercile la tigaie cu foarte puțin ulei și am adăugat verdeața, ceapa și tofu. Alături, am infuzat bulgurul, l-am stropit și pe el cu ulei de măsline, sare și piper și gata. Salata verde a completat meniul, fără sos și nimic special.

meniu de post
Ciuperci cu tofu și bulgur cu salată verde

2. Supă de linte cu bruschete

Supa de linte e preferata noastră. Aici e varianta neblanduită. Ingredientele ei sunt cât se poate de simple: ceapă, morcov și ardei, pe lângă linte. Nu am prăjit nimic. Pun și pătrunjel deasupra, dar aici eram prea pe graba.

Pâinea e prăjită, e o felie întreagă de pâine cu maia. O parte e unsă cu humus, cealaltă cu icre de crap, home made.

meniu de post
Supă de linte cu bruschete

3. Paste 3 culori cu dovlecel tagliatele

Pastele sunt preferatele copiilor. De data aceasta am dat prin răzătoarea specială dovlecelul, după care l-am opărit 3 minute și am completat cu porumb fiert din conservă. Cu ulei de măsline, sare și piper am completat o cină simplă pentru noi, de post.

Paste 3 culori cu dovlecel tagliatele

4. Pasta de linte cu crackers și ciuperci la tigaie

Pastea mea de linte a devenit preferata soțului, îi place mai mult decât humusul. Este din linte fiartă, cu morcov și ceapă, plus pătrunjel și usturoi, pusă la blender și completată cu ulei de măsline. Dacă aveți, puteți pune și pastă de tahini.

Crackerșii sunt cu făină integrală de grâu de la Vel Pitar, iar ciupercile trase la tigaie erau din meniul de ieri. Doar am adăugat roșii și usturoi, pentru gust.

meniu de post
Piure de linte cu ciuperci trase la tigaie

5. Caras la cuptor cu sfeclă și conopidă

Mie îmi place mult carasul, practic am crescut cu el. Doar că eu un pește care în tradiția noastră se mănâncă prăjit. Am găsit noi o cale însă, l-am crestat pe ambele părți, l-am dat cu puțină sare și l-am pus pe folie de copt la cuptor. Deci nici pic de ulei și s-a făcut extrem de crocant și gustos. Se desprinde ușor de pe oase și e foarte ușor de mâncat. Legumele sunt lăsate la imaginația voastră.

meniu de post
Caras la cuptor cu sfeclă coaptă și conopidă

6. Caponata alla siciliana cu vinete și zuchini

Caponata e cel mai bun fel de mâncare vegetarian. E o tocăniță din toate aromele toamnei: vinete, dovlecei, ardei, țelină, ceapă, roșii, măsline. Se gătește simplu, prin fierbere ori la cuptor ori la slow cooker. Pot fi trase la tigaie întâi ceapa, cu ardeii și țelina, după care adăugate restul de legume, în apă. E de-li-cioa-să!

Nu am avut mălai, că aș fi pus 2 linguri de mămăligă la ea. 🙂

meniu de post
Caponata alla siciliana cu vinete și zuchini

7. Salată risotto cu orez, legume și arahide coapte

Orezul se fierbe separat, după care se adaugă legumele (ardei roșu, ardei verde, ceapă, zuchini) și arahidele. Se mai pot pune stafide (opărite înainte), dar mie nu îmi plac în mâncare, le asociez cu desertul.

Puteți adăuga o salată de orice fel, chiar de crudități ar merge foarte bine.

meniu de post
Salată de risotto cu legume și arahide

8. Năut marocan cu morcov și coriandru

Foarte bune aromele! E un fel de mâncare comandat, dar o idee genială și ușor de făcut acasă. Sosul peste nu e de post, dar s-au bucurat fetele de el.

meniu de post
Năut marocan cu morcov și coriandru

9. Mix de legume cu fasole bătută

E o cină luată în oraș, dar am apreciat legumele la cuptor, iar fasoalea a fost extrem de gustoasă. Desigur, orezul cu pâine nu au ce căuta în aceeași farfurie, însă fasolea a trebuit să o mănânc pe ceva, în lipsa unui ardei mare roșu. De multe ori, în post, în funcție de locul unde mănânci, trebuie să faci niște compromisuri.

meniu de post
Mix de legume cu fasole bătută

10. Curry vegan cu cartofi dulci

Buni cartofii dulci în această combinație. E tot un fel de mâncare comandat. Am apreciat sfecla coaptă pe care am adăugat-o, a dat sațietate aceastei cine.

idei de cină
Curry vegan cu cartofi dulci

11. Sarmale cu orez și legume

Ciuperci, morcov, verdeață – o umplutură grozavă pentru vegetarienii cărora le plac sarmalele. Mama le pregătește foarte bune, mereu ne bucurăm de oala ei de sarmale, fie că sunt de post ori cu carne.

cină de post
sărmăluțe de la mama

12. Caras la cuptor cu legume la tigaie

Am dat păstrăvul și dorada pe carasul ăsta, de care nu mă mai satur în acest meniu de post. Legumele la tigaie (vinete, dovlecei, ardei) au fost presărate cu susan și au ieșit foarte bune.

meniu de post
Caras fript și legume trase la tigaie

Caponata, rissoto cu legume, curry și năutul marocan au fost comandate de la Food Kit. Nu știu dacă știți, e un serviciu destul de nou de livrare mâncare gătită prin tehnica sous-vide. Prin tehnica aceast mâncarea își păstrează prospețimea, aroma, textura și toți nutrienții esențiali. Plus că pentru clienți e foarte ușor, în 5 minute e mâncare în farfurie, pe masă.

A fost mâncare foarte delicioasă, asemănătoare la gust cu ce preaparăm noi acasă. Zilele în care am mâncat la cină de la ei au fost chiar foarte aglomerate, când am ajuns foarte târziu acasă. Copilele erau flămânde și noi obosiți, nu mai avea nimeni răbdare să gătim. Și nici pizza ori alt junk food nu vreau să comandăm, după cum spuneam.

Așadar, sper să vă inspire ideile noastre de meniu de post pentru cină.

Facem schimb de idei? 🙂 Voi ce mâncați seara în post?

Sursa foto: arhiva personală

2 răspunsuri la “Meniu de post – 12 idei pentru cină”

Multumim frumos!!! Sunt idei minunate! Eu am tinut post ani de zile, dar acum alaptez si nu pot, am incercat cateva zile, dar imi este extrem de greu. Eu pregăteam uneori spaghete, fierte inainte, peste care puneam masline fara sâmburi, porumb, ciuperci, condimente si suc de rosii pregatit in casa, date la cuptor. Aveau gust de pizza si erau satioase.

Stiu ce zici. Si la mine e prima oara in 3 ani cand o fac cap-coada. Chiar 4. Ba ma fost insarcinata, ba alaptam, ba eram asa obosísta incat imi trebuia mancare, ba am avut probleme de sanatate etc.
Dar daca alaptezi, mananca linistita, Bunutul ocroteste mamele si bebelusii. Stiu eu sigur sigur. 🙂