De ce mersul la baie noaptea nu e ok și ce să faceți

mersul la baie

Indiferent de cât de faină e baia voastră, mersul la baie prea des nu e plăcut. Indiferent de ora din zi, frecvența prea mare a plimbărilor în acest loc nu e bună. Cu atât mai mult dacă e noapte. Pentru că noaptea e dedicată somnului. Și pentru că lipsa somnului de calitate afectează calitatea vieții din timpul zilei. Așadar, dacă vă treziți în timpul nopții ca să mergeți la baie nu e ok. V-ați gândit vreodată că ar putea fi o problemă în spate, uneori chiar foarte gravă?

Dar ”cine” e responsabilul

Urologii spun că, în mod normal, corpul produce un hormon numit ADH – hormonul antidiuretic (vasopresină). El este cel care ajută la reglarea apei în organism (echilibrul hidric), prin controlul cantității de apă resorbită de rinichi în timpul filtrării deșeurilor din sânge. DH este produs de hipotalamus și stocat în glanda pituitară posterioară. Este eliberat în mod normal de glanda pituitară ca răspuns la creșterea osmolarității sângelui sau creșterea volumului sanguin (sursa aici).

În timpul somnului, nivelul de ADH crește, tocmai ca să ne țină pe noi departe de nevoia de a merge la baie. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, nivelurile de ADH scad, de aceea oamenii mai în vârstă ajung să aibă nevoie de baie de mai multe ori pe noapte. Fapt încadrat în categoria ”normalului”. Așadar, odată cu înaintarea în vârstă, cantitatea de hormoni antidiuretici scade. Cantitatea de hormoni anidiuretici începe să scadă după vârsta de 40 de ani, însă efectele vizibile se produc abia după 60 de ani.

De câte ori e ”normal” să mergem noaptea la baie

Oamenii care nu au tulburări de nicio natură, pot dormi fără întrerupere de la 6 la 8 ore pe noapte. Este ok să ne trezim o dată pe noapte. Mai mult însă poate să ne indice o problemă de sănătate.

1-2 vizite la baie pe timpul nopții pot apărea ca efect al oboselii excesive de după zi.

De ce ne trezim noaptea să mergem la baie

Sunt mai multe cauze care contribuie la creșterea numărului de vizite pe care le facem la baie noaptea. Printre ele:

  • Un consum de apă prea mare seara, înainte de culcare (aici intru eu, care așa de bine m-am educat să beau apă, că aș bea până în clipa în care închid ochii). Facem asta fără să ne dăm seama, uneori, ori pentru că am avut o masă prea copioasă și condimentată seara. E bine ca înainte de culcare cu 2 ore să nu mai bem nimic și să mergem musai la baie.
  • Consumul de alcool sau de cofeină seara (băuturi diurétice). Alcoolul nu ar trebui să se consume cu mai puțin de 3 ore înainte de culcare, iar după ora 18.00 fără cafea ori ceaiuri negre.
  • Diferite tratamente medicamentoase – urinarea frecventă poate fi un efect advers al acestora;
  • Unele probleme medicale: infecții de natură urologică, ale vezicii urinare ori ale prostatei, afecțiuni specifice ale vezicii ori probleme legate de controlul sfincterelor. Problemă des apărută la persoane care suferă de diabet, probleme cu ficatul ori cardivasculare. Mergeți la medic!
  • Problemă considerată normală în timpul sarcinii;
  • Probleme de natură ginecologică: creșterea în volum a uterului sau a ovarelor care pun presiune pe vezica urinară. Foarte periculos!

Mergeți la medic, nu amânați consultul!

Atenție la consumul de sare! Poate fi ”vinovat” de mersul la baie

Foarte interesante sunt cercetarile care au studiat legătura dintre consumul de sare în timpul zilei și frecvența vizitelor la baie din timpul nopții. Grupul de persoane care a redus consumul de sare de la 10.7 gr. la 8 gr. în timpul zilei a scăzut și numărul de vizite la pipi de la 2.3 la 1.4. În timp ce grupul care a crescut cantitatea de sare de la 9.6 gr. la 11 gr., care a crescut și numărul de vizite la baie, de la 2.3 la 2.7.

Ce se întâmplă, de fapt? Corpul trebuie să scape de sarea în exces și o face prin urină. Așadar, atenție mare la consumul de sare!

Vedeți ce simplu ar putea fi câteodată? Schimbări mici în dieta zilnică și impactul asupra sănătății se vede imediat. În ceea ce privește cantitatea de sare, nu numai că ajută pe partea de urinare, dar și în plan al sănătății inimii și al tensiunii arteriale.

Ce puteți face

În primul rând, să vă observați rutina de seara, de peste zi și din timpul nopții. Un jurnal pentru 1 săptămână ar fi cel mai bun. În felul acesta, veți merge și la medic pregătit cu toate datele. Să scrieți în el și ce medicație luați, cantitățile de fluide consumate zilnic, la ce ore și ce mâncați.

De asemenea, trebuie observat în ce categorie intră mersul la baie:

  • nevoia de urinare ca urmare a cantității mari de fluide care pune presiune pe vezică;
  • nevoia urgentă de urinare, de multe ori fără rezultat;
  • doar vi se pare că aveți nevoie la baie, nu urinați.

Medicul vă poate recomanda examene de urină, după anamneză, ecografie, alte teste specifice ori trimite la neurologie. Terapiile complementare vă pot fi, de asemenea, de ajutor: homeopatie, acupunctură etc.

Sănătate multă vă doresc și, nu uitați: sănătatea e cel mai de preț dar pe care vi-l puteți face vouă înșivă!

Vă aștept mai des să citiți rubrica SĂNĂTATE ȘI WELLBEING, pentru informații de actualitate și interesante.

Related posts

Publică un comentariu

programe de nutriție toamnă