Ne antrenăm când suntem răciți? Jurnal de începător la sală, episodul 19

ne antrenăm răciți

Din septembrie încoace, au venit provocări de te miri unde. De obicei, răcesc o dată pe an. Sau nici măcar atât. Mă feresc de medii aglomerate unde e potențial de a aduna câte un virus mititel. Mânânc sănătos și mă odihnesc, în mare îndeplinesc condițiile pentru un trai sănătos. Cu toate acestea, de când Maria a intrat la grădi, suntem dați peste cap din punct de vedere sănătate. Pe nesimțite, zilele în care am bolit luna asta s-au adunat. Prea multe chiar. Mai mult am bolit decât am muncit. Dulapul din living e plin de medicamente, siropele și alte leacuri tămăduitoare, ceaiurile sunt noua apă. Și noi ne simțim de parcă am trecut printr-o tornadă. Așa de rău a fost, că am anulat și o călătorie. Asta da, mi-a pus capac emoțional. Dar cu sportul? Ce-am făcut cu sportul? Aici e dilema: ne antrenăm când suntem răciți?

Anul ăsta am mai avut un episod de răceală. Am simțit chiar la sală cum mă preia. Eram transpirată, geamul era deschis chiar lângă mine, afară era super frig și ploua. Am tras de mine în ziua respectivă, am venit chiar și a 2-a zi. Pe ideea că mișcarea oricum ajută la imunitate. Și ghiciți cui i-a fost rău apoi, că abia se târa prin casă? Știți cum e cu răurile astea, sunt de mai multe tipuri. Te doare capul și îți curge nasul. Eu mai reușesc să mă adun și să mai funcționez. E drept, pe avarie, dar mai merg până la colț. Vine seara, baie caldă, șosete, somn la căldurică, o pastilă și a 2-a zi parcă viața e altfel. Dar dacă tușesc încât parcă mă sfârșesc și simt cum tot corpul se vaită de parcă a fost biciuit cu urzici, nici nu mai pot să mă ridic. Shut down.

După ce am văzut că am tras de mine să merg la sală și mi-a fost mai rău, instinctul de supraviețuire a zis: ”never again.” A fost încă un moment în care m-am certat pentru faptul că nu mi-am ascultat corpul. El știe mai bine și ne transmite semnale. Doar că cine să le asculte? Presată de starea de rău și înclinată să cred unele lucruri citite deja, sub influența programului zilnic și a taskurilor pe care mi le dau zilnic, nu mai aud alte voci. Decât pe cea din capul meu.

Au venit episoadele de toamnă: viroze de 2 ori, entero-viroză o dată. Aflată sub vitamine și minerale oricum, dar pe un fond de oboseală apărută din schimbarea programului de toamnă, am picat din nou. De mai multe ori, cum ziceam. Am apucat să merg la sală 1 dată pe săptămână între episoade și să fac 4 kilometri pe jos timp de 1 săptămână. În rest, am zăcut, am amânat proiecte, nu am mai ieșit niciunde și am îngrijit copiii, așa cum am putut. Fără gimnastică, fără aparate, deși cu regrete.

Ne antrenăm răciți? Ce spun specialiștii

Chiar mă gândeam: eu ca eu, că nu trăiesc din asta, dar ce fac sportivii de performanță? Runnerii care se pregătesc de competiții, e reputația lor în joc, timpul trece și ei bolesc. Oare cum procedează?

M-am pus nițel pe citit, că tot am bolit. 🙂 Într-adevăr, și-au pus mulți oameni problema, înaintea mea.

Clinica Mayo ne recomandă: activitatea fizică de la ușor către moderat, ca niveluri de intensitate, dacă vorbim de o răceală ușoară și fără febră. În acest caz, antrenamentul chiar ne poate face să ne simțim mai bine, ajutând la respirația nazală și la decongestie.

Ca recomandare, pentru antrenamente și răceli, e bine să luăm în considerare regula: dacă avem simptome de la gât în sus, antrenamentele sunt ok. Adică nas care curge, congestie nazală, durere de cap ori durere ușoară de gât. Dar chiar și așa, în loc de alergare, dacă starea generală nu e ok, reduceți din intensitatea și durata antrenamentelor. În loc să mergeți la alergat, de exemplu, faceți o plimbare mai alertă poate.

Dacă simptomele pe care le avem sunt de la gât în jos, de genul tuse puternică, dureri în piept, dureri gastro-digestive, diaree, ori febră, oboseală puternică și dureri musculare, nu, nu e ok să ne antrenăm. Corpul are nevoie de odihnă.

Tot ei ne recomandă să ne ascultăm corpul (bingo!). Dacă ne simțim mizerabil, să luăm o pauză, pur și simplu, nu să ne antrenăm răciți. Câteva zile fără antrenaente nu ne vor afecta performanța și nu vor duce la regresie musculară. Iar când ne vom recupera după răceală, recomandarea e să nu începem în forță, ci treptat. În orice caz, dacă avem dubii, dacă suferim complicații, e bine să discutăm cu medicul.

Atenție, dacă continuăm să ne antrenăm la intensitate și durată obișnuită atunci când avem mai mult decât o simplă răceală cu simptome minore, riscăm să ne accidentăm ori chiar să ne îmbolnăvim mai rău! Eu mai adaug aici, atenție și la sfaturile pe care le primiți prin sălile de sport, de la antrenori sau prieteni. Nu-i lăsați să decidă ei pentru voi, nu toată lumea știe pericolele la care vă puteți expune, iar prea mult zel vă poate face rău pe termen lung.

Un alt aspect pentru care e bine să vă țineți departe de sălile de sport în perioada în care sunteți răciți e cel legat de reponsabilitate. Să îi protejați pe ceilalți ar trebui să vă pese. Să nu răspândiți cu generozitate din ceea ce aveți voi. Adică să nu vă purtați precum părinții care își duc în parc bolnavi copiii, tușind și cu mucii până sub bărbie. Pentru ceilalți și pentru voi, cu imunitatea slăbită fiind, puteți să mai luați cu voi ceva și să mai incubați nițel.

Dacă avem febră, aceasta e un factor limitativ, pentru că pericolul este ca temperatura corpului să crească și mai mult prin activarea musculară din timpul antrenamentului. Ceea ce, evident, ne va face și mai rău.

Pentru perioade când ne simțim așa și așa, yoga și pilates pot fi opțiuni ok, în ritmul pe care corpul ni-l impune și eventual acasă, dacă deplasarea către sală e dificilă.

Fiecare își cunoaște limitele, de fapt. Cu toate acestea, scopul atunci când suntem răciți e să ne facem bine, nu-i așa? Corpul se va concentra pe scop, de aceea ne va fi greu să executăm în aceste perioade exerciții pe care le facem în mod curent. Orice presiune în plus pe care o punem pe corp până ca el să se refacă complet după o asemenea perioadă e un stres în plus.

Însă, nu vă feriți de mișcare toamna și iarna!

Adică nu picați în extrema cealaltă, pentru că e greșit. În scop de prevenție a răcelilor și gripei, mișcarea e minunată. Exercițiile executate în mod regulat și variate sunt un adevărat boost de imunitate. Studiile au arătat că exercițiile moderate de aerobic, cu durată de 30-45 de minute și cu frecvență de 1 dată pe zi, precum mersul, pedalatul sau alergatul – pot reduce la jumătate riscurile de infecții respiratorii și alte afecțiuni de sezon.

Acestea fiind spuse, sper că v-am fost de ajutor în această dilemă. Spor la antrenamente și luați-o mai ușor în peroada asta cu răceli și tot felul de virusuri!

Urmăriți proiectul Jurnal de începător la sală, aici. În curând va împlini 1 an. 🙂

Ofertă pentru voi

Prietenii de la Nutrivita.ro au prelungit pentru voi durata de valabilitate a voucherului prin care puteți achiziționa produse Isostar și Guerlinea de la ei de pe site, dacă folosiți codul meu de reducere: FLORINA25. Așadar, până pe 31 decembrie aveți 25% reducere la oricare dintre produsele acestor game, cu numele meu. 🙂 Așa, din prietenie cu mine, da?

Spor la cumpărături și reflectați în continuare dacă e bine să ne antrenăm răciți sau nu!

Related posts

Publică un comentariu

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

programe de nutriție toamnă