Susținerea imunității copiilor toamna – idei pentru rutina de zi cu zi

sustinerea imunitatii copiilor

Gata vacanța, a venit toamna. Încă mai e soare și sandalele ne fac cu ochiul. Dar curând vremea rea și lipsa soarelui ne vor afecta pe toți, moral și fizic. Mai mult, intrarea copiilor în colectivitate va avea ca rezultat un schimb de virusuri și bacterii. Suntem pregătiți? Nu prea. Dar e nevoie să o facem. Așa cum ne pregătim cu rechizite și haine de toamnă, pentru noul an școlar. Nu ignorați partea cu imunitatea, face parte și ea din pregătire. Și nu presupuneți că susținerea imunității copiilor toamna se face doar cu suplimente.

Susținerea imunității copiilor – cu răbdare!

Adevărul e că partea cu susținerea imunității nu se petrece peste noapte. Dacă mă întrebați pe mine, am avut grijă de ea încă de pe vremea când fetele erau în burtică.

În orice caz, e nevoie de timp. Am învățat de-a lungul timpului că trebuie să fie o preocupare constantă.

Dar pentru trecerea de la vară la toamnă ar fi trebuit să începem deja pregătirea. Ca picii să fie deja mai puternici când școala și interacțiunea încep.

Bineînțeles că nu putem evita orice răceală și gripă. Și nici nu e bine. Dar susținerea sistemului imunitar al copiilor în mod natural e una din ”armele” la îndemâna mămicilor. Ieftine, bune și eficiente. 🙂 Și funcționează, cu răbdare.

Nu faceți această greșeală!

Știu că generația noastră de părinți a luat școala foarte în serios. Și am cântat în struna profesorilor și a părinților noștri. Dar poate nu mai greșim în relația cu școala copiilor noștri. Școala e importantă, dar poate fi abordată și altfel, nu doar cu încordare și maxim de stres.

Dacă a venit școala, asta nu înseamnă că gata, copiii nu mai au voie să se joace afară. Ori să nu mai plecați niciunde în weekend. Ori să începeți brutal cu pregătiri suplimentare și cursuri opționale.

Ușurel, că e timp destul. Cât încă mai e vremea bună, e chiar bine ca cei mici și mari să se bucure de razele soarelui și deci de vitamina D, vitamina soarelui. E una dintre cele mai importante tehnici de susținere a imunității copiilor.

Distracție în familie

Va fi destul de frustrant pentru copii ca după o vară petrecută cu părinții la mare, la munte, în weekenduri prelungite, să se trezească dintr-o dată la școală și apoi la after school, cu program de corporație. Adică departe de frați și părinți, fix atunci când au cea mai mare nevoie de ei.

Dacă puteți să îi mai țineți departe de after school măcar 1-2 săptămâni, i-ar ajuta mult. Acomodarea treptată, reintegrarea blândă în ritmul școlii ori al grădiniței îi va scuti de anxietate. Adică veți contribui la susținerea sistemului imunitar.

Arătați-le spiritul familiei în continuare, prin petreceri în pijamale vinerea, ieșiri la terasă în weekend, plimbări cu trenul pe distanțe scurte, picnic în parc și tot așa. Îi va ajuta emoțional foarte mult. Dar și pe noi, adulții.

Mișcare în familie

Activitatea fizică e importantă și la copii și la adulți, pentru starea de sănătate generală. Dincolo de menținerea greutății optime, mișcarea ajută sănătatea inimii, funcționarea creierului și are impact asupra sistemului imunitar.

Și, ce e mai interesant, un studiu din 2018 arată că mișcarea diversifică bacteriile din intestinul nostru. În intestin se află cam 70% din sistemul nostru imunitar, ca să zic așa. O variatate mare de bacterii bune în intestin se traduce într-un sistem imunitar ok, ceea ce înseamnă că putem lupta mai bine împotriva infecțiilor.

Lăsați copiii să se murdărească!

E vorba despre altă modalitate de a crește diversitatea bacteriilor din tubul digestiv: joaca în țărână, cum se zice la noi. Adică în picioarele goale, pe nisip și pământ. Ceea ce ar fi trebuit să facem încă de când erau bebeluși, în același scop.

Cercetările ne arată că așa se formează microbiomul sănătos. Jucatul în țărână antrenează sistemul imunitar.

De asta și ziceam că partea cu imunitatea copiilor nu trebuie să ne preocupe doar la trecerea dintre anotimpuri. Căci toată vara ar fi fost momentul de a pregăti imunitatea. Acum, toamna, dacă vine vremea ploioasă, pur și simplu nu mai putem face unele lucruri. Iar copiii vor petrece mult mai mult timp indoor, la grădiniță sau la școală.

Dar încă mai pot merge în picioarele goale pe iarbă, încă se pot murdări, se pot alerga și tăvăli în praf. Profitați de asta pentru susținerea sistemului imunitar!

Dieta, of dieta

Aș fi pus capitolul ăsta primul, dar mi-a fost teamă că nu o să citiți. 🙂 Mâncarea adevărată, nu cea fake, procesată, joacă unul dintre cele mai importante roluri în susținerea sistemului imunitar.

Știu că poate veți strâmba din nas și că mereu există ceva de dezbătut pe tema asta. Însă un lucru e clar: dacă mâncarea e ultra procesată, conține conservanți și coloranți chimici, aceasta nu este o opțiune sănătoasă. Și nu îi ajută cu nimic pe copii. Mai mult, mâncarea procesată contribuie la apariția inflamației în corp. Inflamația cronică reduce din capacitatea corpului de a lupta cu infecțiile. Ceea ce nu ne dorim în sezonul rece, nu-i așa?

Ca să contribuie la sănătate și la susținerea sistemului imunitar, copiii (și adulții) au nevoie de vitaminele și mineralele din alimente, dar și de macronutrienți. Meniul trebuie să cuprindă ouă de calitate, nuci și semințe, pește sălbatic, verdețuri, fructe și legume colorate, carne de vită crescută cu iarbă, păsăreturi crescute liber. Despre cum trebuie să arate farfuria copiilor – AICI. 

Harnă pentru cop și creier adică. Citiți aici despre NDD – nutrition deficit disorder și cum afectează acest sindrom performențele școlare/intelectuale ale copiilor.

AICI sunt idei pentru pachețelul de școală al copiilor.

AICI sunt idei pentru mic dejun.

AICI sunt idei de gustări sănătoase.

Despre Food for Brain – AICI.

Rutina somnului

Când suntem bolnavi, somnul e cel mai important pentru refacere. Dar somnul de calitate joacă un rol mare și când vine vorba de prevenție. Specialiștii spun că somnul ajută la susținerea sistemului imunitar.

Așadar o rutină a somnului trebuie aplicată odată cu începerea școlii:

  • Stabiliți o oră de mers la culcare – puneți alarma în acest sens, ca să nu mai protesteze nimeni. Ora de culcare pentru copiii mici – între 20.30 și 21.00.
  • Stabiliți rutina de dinainte – ce activități faceți împreună cu cei mici înainte de mersul în pat: dușul, gustarea de seară, cititul poveștii;
  • Lumini mai slabe înainte de culcare și deloc în timpul somnului. Chiar și o lumină slabă poate afecta producția de melatonină în timpul nopții. În general, lumina albastră de la TV, laptop, tablete suprimă melatonina. Cu 1-2 ore înainte de culcare acestea vor fi îndepărtate. Niciun astfel de device nu va rămâne în camera copilului.

Suplimentele

Vitamina C, vitamina D, magneziu, probiotice – analizați oportunitatea suplimentării cu medicii pediatri.

Igiena

Ok, țărână țărână, dar la intrarea în casă dușul e obligatoriu.

În general, pentru prevenirea bolilor, e nevoie și de igiena mâinilor și a corpului.

Copiii trebuie să știe că spălatul mâinilor înainte de masă și după folosirea toaletei e oblogatoriu și îi păzește de boli.

Spălatul pe dinți e obligatoriu dimineața și seara. Pasta de dinți cu ingrediente naturale e cea mai potrivită. Repetați cu ei mișcările cele mai bune și perierea limbii. Folosiți un timer pentru a vă asigura că respectă timpul optim pentru periere.

Cada și dușul sunt momente plăcute, de joacă, pentru copii. Profitați de ele!

Ca să nu răspândim germenii:

  • Strănut ori tușit în șervețel sau în încheietura mâinii;
  • Spălat pe mâini după ce le facem pe cele de mai sus și ori suflăm nasul. Și nu atingem alte obiecte între timp. Ori nu atingem șervețele ale altor copii.
  • Cerem șervețele, nu ne ștergem cu mâna;
  • Ne ferim de copiii care tușesc/strănută/șterg nasul fără să se acopere.

Cam acestea sunt cele mai importante lucruri pe care le facem noi pentru susținerea sistemului imunitar al copiilor.

Ideea e ca și copiii să înțeleagă că au o putere mare când vine vorba de sănătatea lor. Și că, urmând toate acestea, vor dezvolta obiceiuri care îi vor ajuta când vor crește mari. Suținerea imunității copiilor nu e poveste. 🙂

Începeți susținerea imunității copiilor pas cu pas

Știu că par multe de făcut. Dar luați-o pas cu pas. Începeți cu:

  • dieta;
  • igiena somnului;
  • mișcarea.

După care adăugați ușor ușor celelalate ingrediente. Dacă faceți un program scris cu cei mici, poate e mai ușor.

Probabil, dacă ați ajuns la final, v-ați dat seama că aceleași reguli se aplică și la adulți. 🙂

Ce părere aveți? 

Voi citiți rubrica mea SĂNĂTATE ȘI WELLBEING? Dar pe cea de PARENTING?

Related posts

Publică un comentariu

programe de nutriție toamnă