raluca zoitanuImi place sa creez relatii de lunga durata si sa am incredere in oameni. Relatia cu medicii mei nu face exceptie. O astfel de relatie am cu medicul de familie. A inceput cu 15 ani in urma si s-a dezvoltat de-a lungul timpului. Am apreciat disponibilitatea sa pentru dialog, atat in cabinet, cat si in afara acestuia – apeland si la alte canale de comunicare in situatii de urgenta. Cred ca increderea a venit odata cu timpul si s-a bazat pe doi dintre cei mai importanti indicatori cand vine vorba de medic – disponibilitate, dar si diagnostic si tratament. Cu alte cuvinte, s-a dovedit ca de fiecare data cand am avut nevoie de opinia medicului, am obtinut-o, uneori chiar si in afara programului de lucru. Iar de fiecare data cand am avut niste simptome de boala, eu sau familia mea, am primit un diagnostic potrivit si o medicatie care ne-au ajutat sa depasim episodul respectiv. Cred ca toate acestea la un loc vorbesc de fapt de incredere, si au la baza calitatea relatiei. Pentru ca ambele se construiesc in timp si e nevoie de rabdare si de buna credinta pentru a te bucura de ele.

Daca m-as fi facut medic, cu siguranta as fi ales medicina de familie. Si nu pentru ca as fi apreciat mai putin celelalte specialitati medicale, ci tocmai pentru aceasta mare oportunitate de a dezvolta o relatie de o viata cu unii dintre pacientii mei. Pentru ca as fi avut ocazia sa am o imagine de ansamblu asupra suferintelor lor si sa ma conectez cat de bine pot la nevoile lor, cu ceea ce as fi stiut in calitatea mea de medic.

Imi e ciuda insa sa recunosc ca, la noi in tara, medicul de familie e confruntat cu multe dificultati si multa birocratie, care de multe ori se pun in calea acestor relatii. Imi vin in minte nesfarsite discutii cu casele de asigurari de sanatate, cardul si implementarea lui in cabinet, consultatiile si timpul insuficient alocat pacientilor din cauza documentelor ce trebuie completate – toate genereaza frustrari de ambele parti, medici de familie – pacienti. Prin urmare, presiunea din toate partile pe medicii de familie si judecatile la care sunt supusi, de multe ori chiar din partea propriilor pacienti, nu fac decat sa ii apese si mai mult, atat pe ei, cat si relatiile cu oamenii. Iar relatia completa si complexa, pe care am invocat-o si eu din propria experienta, dar si medicul cu care am stat de vorba mai jos, nu are decat de suferit. Daca ajungem, ca pacienti, sa ne alienam de medicul care ne poate aduce cea mai mare alinare si indrumare, ma tem ca este una dintre cele mai mari erori in care putem pica.

Am scris acest material intr-o vreme in care lumea medicala este in fierbere, din cauza problemelor care afecteaza sistemul de sanatate de ani de zile. Un sistem care ne afecteaza pe toti deopotriva si care in opinia multora ar trebui reformat din temelii. Dar dincolo de sistem, medicina de familie si acest material sunt despre oameni si relatii de lunga durata, despre profesionalism si dorinta de a face ceva semnificativ, de a face bine oamenilor care se bazeaza pe medic si de a pastra vie o legatura completa si profunda! Medicul de familie Raluca Zoitanu, despre toate acestea si inca ceva in plus. Va multumim, doctore!

Dr. Raluca Zoitanu a creat si coordoneaza la nivel national Grupul Tinerilor Medici de Familie si grupul de e-sanatate al Societatii Nationale de Medicina Familiei. Este reprezentantul Romaniei in reteaua europeana a tinerilor medici de familie (Vasco da Gama Movement) si membru in biroul executiv al retelei.

De cat timp practicati medicina de familie si cum ati ales aceasta profesie?

Practic medicina de familie de aproape sase ani, daca pun la socoteala si cei trei ani de „ucenicie”, adica rezidentiatul in specialitatea de medicina familiei. Dupa alegerea medicinei ca profesie, a fost destul de usor sa imi aleg aceasta specialitate. Mi-am dorit o relatie medic-pacient de durata, mai completa si mai profunda. Am vrut sa stiu cum evolueaza starea de sanatate a pacientilor mei, sa ii pot indruma si insoti o perioada mai lunga de timp decat au ocazia alte specialitati. In general, oamenii apeleaza la medic atunci cand au o problema de sanatate si sunt mari sanse sa nu il mai vada dupa ce aceasta se rezolva. La medicul de familie oamenii merg insa si atunci cand sunt sanatosi si mi se intampla frecvent ca la intrebarea „ce va supara?”, sa primesc raspunsul „nimic! Am venit pentru un control”.

Care este rolul medicului de familie in viata oamenilor si unde se termina acest rol?

Depinde foarte mult de pacient si de relatia pe care acesta si-o doreste cu medicul sau de familie. Am ca pacienti familii intregi, de la strabunici la stranepoti, multe rude. Ajung astfel sa cunosc foarte multe detalii despre familie, sa inteleg mai bine cauzele unor probleme de sanatate, dar si factorii care contribuie la insanatosire. In acelasi timp, sunt si pacienti care aleg sa apeleze la medic ocazional si despre care nu stiu decat ceea ce scrie in fisa medicala – un sir de diagnostice si tratamente.

Care este cel mai frumos lucru in aceasta profesie?

Probabil sentimentul ca fac lucruri bune, care au impact, care fac mai buna viata semenilor. Este si un factor motivational important ! Povestile de viata pe care le invat de la pacientii mei sunt de asemenea o parte foarte frumoasa a profesiei.

Care este cel mai provocator lucru pentru dvs. in practicarea acestei profesii?

In cazul medicinei de familie, as zice stapanirea de sine in fata incertitudinii. Fiecare pacient intrat pe usa este o provocare. In urma discutiei de cateva minute si a examinarii incepi sa te gandesti la anumite diagnostice, dar de multe ori nu poti fi sigur despre ce este vorba. Alegi ce este cel mai probabil, recomanzi tratamentul si inchei cu „daca nu se amelioreaza, reveniti la control”. Uneori chiar cu „reveniti peste 2 zile la control”, atunci cand ai nevoie ca mai multe simptome sa isi faca aparitia pentru a putea pune un diagnostic. In spital unde sunt la indemana laboratorul de analize, imagistica si celelalte specialitati, gradul de incertitudine este mult redus. Insa, in cabinetul de medicina de familie esti doar tu cu stiinta ta, cu increderea ta in ceea ce stii si pacientul cu increderea sa in tine.

Este mai dificila relationarea cu parintii copiilor mici sau cea cu persoanele mai varstnice?

Probabil ca cea cu parintii copiilor mici, din cauza ca sunt trei persoane implicate – medicul, parintele si pacientul-copil. Ne este mai usor sa luam decizii pentru propria persoana, decat pentru cineva pe care il avem in grija. Persoanele mai varstnice pot avea convingeri mai puternice, venite din experienta de viata, pot avea obiceiuri la care le este greu sa renunte, in ciuda recomandarilor medicului. Dar arta si stiinta medicului consta in a gasi calea de comunicare cu cel din fata sa, indiferent de varsta.

Sunt multi pacienti care va viziteaza pentru a solicita tratamente preventive – toamna sau primavara – raceala, gripa, alergii etc?

Tratamentele preventive sunt destul de rar unicul motiv al consultatiei. In general, pacientii sau parintii ingrijorati de infectiile frecvente intreaba la finalul consultatiei pentru un episod de boala daca nu pot face ceva sa previna alte infectii.

 

Va invit sa cititi si un alt material scris recent, despre cele 2 profesii pe care le respect foarte mult: medic si farmacist.

https://www.florinabadea.ro/profesia-pe-care-o-respect-farmacist/

Foto: arhiva personala, dr. Raluca Zoitanu