Anul acesta nu am calatorit deloc cu avionul si nici nu cred ca o voi face, intrucat bebe va fi destul de mic pentru o astfel de experienta pana la final de an, iar varianta de a-l lasa acasa atat de mic (la cateva luni), pentru noi nu exista. Cu toate acestea, ma informez in continuare in legatura cu tot ceea ce inseamna vacante si calatorii, pentru ca ele fac parte din viata noastra si le vom relua incet incet, odata cu prima parte a anului viitor. Consideram ca viata e mai frumoasa si mai bogata traind-o prin ochelari de calator si vrem sa ne invatam si copiii cu acest mod de viata, aducator de bucurii si plin de lucruri frumoase.

De aceea, informatia legata de drepturile pe care le avem cand calatorim in Uniunea Europeana este foarte valoroasa si ar trebui sa fie la indemana fiecaruia dintre noi. Unii dintre noi poate suntem deja in posesia ei, pentru unii este o noutate. Marturisesc ca si pentru mine unele dintre sfaturile pe care incep sa vi le dau astazi sunt o noutate. Pentru ca blogul de viata sanatoasa este partener media al Centrului European al Consumatorilor – ECC Romania, voi incepe o serie de materiale pe teme de interes pentru tot inseamna protectia consumatorului in UE (achizitionare de produse sau servicii), drepturi pe care le avem ca turisti intr-un alt stat european sau ce inseamna sustinerea pe care ECC ne-o poate oferi gratuit pentru a solutiona o problema pe care o avem cu o companie europeana.

Prin urmare, incepe serialul cu informatii despre drepturile pe care le avem cand calatorim cu avionul. Cand incepem o calatorie, cu siguranta nu ne gandim ca am putea avea probleme. Cine isi doreste probleme in vacanta, nu-i asa? Cu toate acestea, sunt situatii in care se anuleaza zboruri sau ne imbarcam cu intarziere, ni se pierd bagajele sau le gasim pe banda deteriorate. Ce facem in acest caz, ne impacam cu gandul sau ne cerem drepturile caci, vorba aceea, suntem cetateni europeni?

Ce facem daca ni se pierd sau ni se deterioreaza bagajele?

  • In primul rand, compania trebuie anuntata imediat de incident, inca de pe aeroport, chiar daca cererea pentru compensatii o trimitem mai tarziu.
  • In conformitate cu politica companiei aeriene, avem dreptul la o despagubire de pana la 1,200 EURO/bagaj inregistrat.
  • Solicitatea de despagubire trebuie trimisa companiei aeriene in cazul deteriorarii bagajului in termen de 7 zile, iar in cazul intarzierii in termen de 21 de zile.

Ce facem in caz de intarziere a zborului?

  • Daca intarzierea este de cel putin 2 ore, avem dreptul la mese gratuite si bauturi racoritoare, plus 2 mesaje gratuite (telefon/email/fax).
  • Daca intarzierea cuprinde o noapte – avem dreptul la cazare gratuita si transport intre aeroport si locul cazarii.
  • Daca intarzierea este de cel putin 5 ore, putem renunta la zbor si trebuie sa primim banii inapoi.
  • Daca zborul ajunge la destinatie cu o intarziere de 3 ore sau mai mult, putem avea dreptul la compensatie, intre 250 EURO si 600 EURO, in functie de distanta.

Ce facem in caz de anulare a zborului?

  • Daca zborul este anulat, compania aeriana trebuie sa ne ofere 2 mesaje gratuite (telefon, fax, email), mese gratuite, bauturi racoritoare, hotel si transport gratuit, in cazul in care avem nevoie de sedere peste noapte.
  • Avem posibilitatea sa alegem intre: restituirea costului total al zborului – in termen de 7 zile si redirectionarea la destinatia finala, cu prima ocazie sau la o data ulterioara.
  • Putem avea dreptul la despagubiri, cuprinse intre 250 EURO si 600 EURO, in functie de distanta.

Nu avem dreptul la despagubiri daca anularea sau intarzierea mai mare de 3 ore este cauzata de imprejurari exceptionale (de regula, calamitati naturale, ce nu pot fi prevazute) sau daca am fost deja instiintati despre anulare cu 2 saptamani inainte de data plecarii sau am fost informati in mai putin de 14 zile, dar redirectionati in conditii apropiate de orarul initial.

La final, NU UITATI:

  • Sunteti cetateni europeni, aveti drepturi, nu ezitati sa le cereti!
  • Aveti dreptul de a ajunge la destinatie la timp! Daca exista intarzieri, aveti dreptul la compensatii – care variaza in functie de distanta si durata intarzierii.
  • Nu conteaza unde anume zburati, aveti dreptul la compensatii daca ati inceput calatoria in UE, Islanda sau Norvegia.
  • Daca va intoarceti prin intermediul unei companii aeriene care isi are sediul in una din aceste tari, nu conteaza unde anume ati inceput calatoria.
  • Faceti o poza panoului de plecari care evidentiaza intarzierea, ca sa aveti o dovada si sa usurati procesul de acordare a compensatiilor.
  • Luati de la aeroport un formular de reclamatie, sa il aveti asupra voastra, la fiecare calatorie.

Am cunoscut oameni care au trecut prin fiecare din aceste situatii, pe rand sau in acelasi timp. Cu toate acestea, oamenii respectivi, s-au multumit sa mearga mai departe si sa nu faca nicio reclamatie, pentru ca…nu au vrut sa se indispuna si mai mult. Adevarul este ca, odata cu petrecerea unui asemenea incident, deja esti indispus si calatoria iti este afectata – faptic si emotional. Asa ca eu cred ca se merita ceva compensatii, in aceste cazuri. Doar sa le cerem!

Unde sa cereti sprijin

Pentru sfaturi si consultanta pe temele de mai sus, trebuie sa va adresati Centrului European al Consumatorului: www.eccromania.ro, telefon: 021 315 71 49. E-mail: office@eccromania.ro. Puteti descarca aplicatia ECC-Net Travel App – functioneaza online si offline.

Sa va fie de folos!

Sursa info: ECC Romania

Sursa foto: aici