Nu vă mai scuzați în fața familiei și a prietenilor de sărbători!

Am ales să dezvolt subiectul acesta în lumina ultimelor sesiuni de coaching 1 la 1 cu cliente care întâmpină problema mâncatului emoțional. Provocarea principală a lui decembrie nu e numai mâncarea, dar și judecata celorlalți. E greu să fii diferit și când ești adult, nu numai în copilărie. În general, deși stilul de viață sănătos, cu mâncare și mișcare echilibrate, a atins din ce în ce mai multă lume, tot mai avem mult drum de parcurs la nivel global. Supraconsumul de sărbători încă domină casele românilor, deși eu tot sper că anul acesta nu vor mai fi atâtea apeluri la 122 din cauza indigestiilor și altor probleme declanșate de un consum iresponsabil de mâncare.

Decembrie aduce după sine și multe emoții, ca urmare a interacțiunii dintre culturile familiale atât de diferite. Chiar dacă facem parte din același cerc de prieteni, poate familia mea mănâncă altfel decât a prietenilor mei, unii dintre noi avem diferite afecțiuni care necesită modificări de dietă, ultimii ani au adus alergii sau intoleranțe. Lucrurile devin complicate, atât în familie, cât și la birou, unde încă se mai petrec întâlniri gen Christmas party, chiar dacă în grupuri restrânse. În orice caz, e multă emoție asociată cu toate aceste evenimente, nu e ușor. Cum facem față, ca să nu abdicăm de la principiile noastre, de care ne-am ținut bine atâta timp?

  1. Fiți ferme cu voi înșivă

În multe cazuri, multe dintre noi ajung să abdice de la principiilor alimentare proprii, că e Crăciun și ”nu o fi foc”. Că așa suntem noi, femeile, ne-am născut și am fost crescute după credința că trebuie mereu să îi mulțumim pe alții, să fie toată lumea fericită. Asta e norma și nu știum cum să facem să fie ok, chiar dacă ne-am dat seama că norma nu e bună. Acceptăm norma și ajungem să ne fie rău de sărbători și după aceea, vreme multă. Doar menținerea fermă pe poziții în ceea ce privește relația cu noi înșine e prima dintre soluții. Dacă noi nu suntem ferme cu noi, nu cred că are rost să citiți mai departe.

Mai mult, în momentul în care cedăm din start și ne punem nevoile noastre pe locuri secundare, respectul de sine și importanța pe care ni le acordăm se diminuează. Corpul nostru ajunge să sufere, pentru că noi nu i-am acordat importanța de care aveam nevoie când avea nevoie.

Așa că atunci când vine vorba de alegeri sănătoase de mâncare, opriți-vă și nu vă mai gândiți la alții! Gândiți-vă la voi și modul vostru de a vă hrăni întâi. Cum se zice, onorați-vă întâi pe voi!

2. Nu vă mai scuzați pentru felul cum mâncați!

Nimeni nu e obligat să explice nimănui nimic când vine vorba de alegeri. Și în niciun caz să își ceară scuze. E util să povestiți motivația pentru care mâncați într-un anume fel (vegetarian, vegan, fără carne, fără grăsimi saturate etc), ca să înțeleagă grupul că e o problemă personală importantă, dar nu vă lansați în explicații detaliate și scuze. Inclusiv această abordare înseamnă fermitate, iar familia și prietenii ar trebui să înțeleagă mesajul.

3. Nu dați sfaturi și nu vă lăudați cu modul vostru diferit de a mânca

Nimeni nu are chef să audă de Crăciun fraze de genul: ”Trebuie să scoți glutenul din meniu, altfel vei avea mari probleme cu inflamația!” sau ”Zahărul e moartea!”. Serios, ei chiar știu asta. Unii nu o cred și alții amână momentul despărțirii. Fiecare cu alegerile lui. Masa de Crăciun nu e despre educație nutrițională. Nu e momentul să creați animozități suplimentare. Mai mult, ați văzut că în familie și cu prietenii nu funcționează astfel de idei. Vorba aia, nu ați văzut profet în țara lui. Mai degrabă vă ascultă lumea în alte medii, pe online sau în grupuri profesionale.

4. Cereți ajutorul familiei și prietenilor

V-ați gândit la această abordare? Când ceri ajutorul cuiva, e cineva care să zică nu? E o problemă de poziționare. Una care poate fi de ajutor. De ce atunci când ați suferit o operație, toată lumea era atentă cu voi, vă aducea mâncare de regim și vă proteja? Cam așa și acum. Încercați abordarea: ”Poți să mă ajuți cu ceva? Am schimbat în ultima vreme modul cum mâncam, pentru că nu mă simțeam deloc bine. Mă balonam, mă constipam, mă durea capul rău și mereu eram indispusă. Am fost la medic, mi-a zis că dacă nu fac niște schimbări mici, va trebui să mă ajut de medicamente. Ori eu nu vreau să stau toată viața pe medicamente, să depind de ele. Știu că nu e chiar ce vrei să auzi de sărbători, dar chiar am nevoie de ajutorul tău să mă susții în procesul acesta de vindecare. Nu va trebui să faci nimic, mă ocup eu, doar să mă susții și să nu te superi că nu voi gusta din bunătățile făcute de tine.”

5. Vorbiți despre cum vă simțiți cu noul mod de a mânca

Familia și prietenii trebuie să înțeleagă că nu e despre ei. Că e vorba despre voi și felul cum vă simțiți voi. Că ați vrea să fiți bine de Crăciun, fizic și mental. Și că doar cu susținerea lor se poate acest lucru. Că e un protocol pentru stare de bine și sănătate, nu e un moft și nu e o altă dietă pe care o încercați. Și nu, nu puteți face o excepție de Crăciun. Pur și simplu nu se poate pune stop la acest nou mod de a mânca, nici măcar pentru o masă. Acest lucru v-ar putea aduce din nou în starea de dinainte, când vă simțeați greoaie, confuză, nervoasă și toată lumea se întreba ce e cu voi. Și pentru că doriți să fiți o mamă/fiică/soție mai bună, vreți să vă țineți de protocol. Iar ajutorul familiei și al prietenilor e esențial în această perioadă.

Însă pentru toate acestea trebuie să fiți sigure că punctul 1 este clarificat cu voi înșivă. E esențial.

6. Deveniți o inspirație pentru ceilalți!

De sărbători poate fi momentul să le arătați cât e de bună mâncarea pe care voi o pregătiți. Salate cu sosuri home made, cozonac raw vegan (am făcut noi, se poate, e demențial), friptură slabă, pește cu sos de legume și tot așa. Dincolo de ceafa cu cartofi prăjiți e viață bună, doar inspirația poate fi problema. Iar voi puteți deveni inspirația celorlalți și le puteți stârni curiozitatea.

Pentru mesele de sărbători, aduceți de acasă mâncare pregătită de voi, nu doar pentru voi. Pregătiți mai multe feluri, ca să guste și restul invitaților. Inspirați prin deliciu sănătos! Fapte, nu vorbe. 🙂

7. Nu uitați că opoziția altora nu e despre voi! Fiți blânde și înțelegătoare!

De cele mai multe ori, când nu găsim susținere în grupul de prieteni sau familie, ne întristăm și punem sub semnul întrebării decizia luată. Ne frământăm și ne dorim ca ei să ne înțeleagă și să accepte schimbările noastre. Măcar atât, dacă ei înșiși nu pot lua decizii în acest sens.

Dar știți că, de fapt, oamenilor le e frică de schimbare? Nu numai că amână să se gândească la ea, deși poate chiar medicii le-au spus că trebuie să o facă. Ei înșiși știu că nu e în regulă modul cum mănâncă, alegerile pe care le fac, cantitățile consumate. Simt că nu e normal să mănânci ceva și apoi să iei medicamente zile la rând. Întâlnirea cu voi, care ați îmbrățișat schimbarea, e ca și cum s-ar confrunta pe loc cu schimbarea. Și nu vor să facă asta de sărbători. Amână. Pentru ianuarie, pentru la anul, pentru când vor avea timp, pentru când vor crește copiii.

Schimbările în dietă nu sunt simple. O știu și eu, de la femeile cu care lucrez, din proprie experiență. O știți și voi. Aș îndrăzni să spun că sunt unele dintre cele mai mari și dificile schimbări pe care cineva le poate face într-o viață, mai ales dacă vrea să fie și sustenabile, pe termen lung. De aceea multă lume e atât de speriată când vine vorba de schimbare.

Așa că dacă întâmpinați opoziție din partea familiei și prietenilor (de sărbători) să știți că e vorba de propria lor frică, e mecanismul lor de auto-apărare care se activează. Nu are legătură cu voi. Oamenii se gândesc la ei.

8. Judecată și susținere?

Cunosc multe femei pe care soții nu le susțin în efortul lor de a schimba modul de gătit sau de mâncat. E greu să fac o apreciere în acest sens și nu e treaba mea să judec relațiile clientelor sau pe ele. E bine să știm că, în general, greutatea noastră e influențată de greutatea partenerilor noștri, e fapt dovedit științific. Și că mediul ne influențează covârșitor tipul de viață pe care o ducem. Dacă suntem într-o gașcă de prieteni care se distrează mâncând câte un castron de prăjituri pe seară și bând o ladă de bere, mai greu vom reuși să trăim noi diferit. Apropo de susținere.

Cât privește partea de judecată, nu știu dacă ați observat că cei care ne judecă modul de a mânca ne judecă și după cum arătăm și ne purtăm ca mame, cum ne îmbrăcăm, unde lucrăm și cât câștigăm și tot așa. Atât vă întreb pe voi: ce ar fi să vă gândiți mai mult la ce vă apropie de prietenii voștri? Nu ne putem alege familia, dar partea bună e că prietenii îi putem selecta după filtrele noastre. Chiar dacă sunt prieteni din liceu. Oamenii evoluează în timp, au valori diferite și e ok să fie așa. E posibil ca ce vă apropia acum 20 de ani să vă despartă de fapt, acum.

Toți avem nevoie de iubire și prietenie necondiționate, nu-i așa?

La final, mai am un mesaj pentru voi, poate unul dintre cele mai importante:

Puterea e la voi!

Nu uitați că avem în noi o putere incredibilă de schimbare și de a progresa, a prospera și a înflori. Găsiți-vă încrederea în sine și puterea de a sta drepte (a se citi ”ferme”) când vine vorba de schimbările în modul cum mâncați cum trăiți, mai sănătos și mai activ. Nu îi lăsați pe ceilalți să vă minimizeze eforturile și rezultatele! Nu uitați, nimeni nu poate lua puterea de la voi, din interiorul vostru, decât dacă voi înșivă o dați!

Cu drag de voi,

Florina Badea

p.s.: despre risipa de mâncare de sărbători am scris AICI. 

Related posts

Leave a comment