Multe produse din comert sunt pozitionate ca fiind pentru copii, iar parintii le aleg cu gandul ca sunt mai sanatoase – de la deserturi, pana la iaurt, cereale sau sucuri. Oameni de bine, noi, parintii, am zis ca nu se poate ca cineva sa vrea raul copiilor nostri si sa faca produse si mai nesanatoase pentru copii. Nu, nu a zis nimeni ca vrea raul copiilor, dar tot ce se produce industrial are menirea de a hrani cat mai multe guri si deci a rezista cat mai mult la raft. Asa se explica numerosii aditivi pe care acestea le contin. Cat despre zaharul mult prea prezent in orice aliment, aici e alta poveste, afla cumva la mijloc intre parinti si producatori: unor copii le-a fost deja alterat gustul pur de acasa cu diverse produse prea dulci, prin urmare nu mai mananca altceva. Iar eu cred ca producatorii se tem sa scoata zaharul din produse, de teama ca ele vor disparea din preferintele copiilor. Cu toate acestea, sa incetam datul cu pietre in producatori, raspunderea e la noi, nu la ei. Ei produc, noi alegem!

Noi alegem sa cumparam desert din comert, pentru ca ne e mai usor sa dam cativa lei pe ceva ambalat decat sa preparam acasa alternative.

Noi alegem sa insfacam pentru petreceri sucuri, decat sa facem limonada copiilor.

Noi alegem sa punem in cosul de cumparaturi iaurt cu fructe plin de zahar, decat sa ii invatam pe copii cum se face acasa un iaurt gustos sanatos.

Noi alegem sa le punem mezeluri in farfurie sau snitel din comert, in loc sa le facem noi sunca casa sau snitel la cuptor.

Noi alegem sa ii ducem la fast food, in loc sa facem cartofi wedges la cuptor si hamburger de casa.

Noi alegem pungile de chipsuri pline de aditivi si de sare, in loc sa le aratam cum se pot prepara acasa si se pot usca la cuptor la fel de bine.

Sa nu ne mai plangem de copiii nostri, ca mananca prea multe dulciuri ambalate sau de alte obiceiuri asemanatoare! Copiii nostri nu se urca in masina, nu conduc pana la supermarket si nu suie in cos toate acele produse ambalate, care ar putea avea alternative sanatoase facute in casa de noi toti, in bucatarie, in weekend sau seara! Noi facem acest lucru pentru ei, noi alegem sa le punem in brate aceste alimente!

Iata care sunt cele mai periculoase alimente din comert si cu ce le-am putea inlocui, asa incat sa le oferim copiilor alternative la ele si nu sa le interzicem sa se bucure de ele:

1.Maioneze, sosuri, ketchup

Sunt pline de aditivi, de sare si de zahar. In acelasi timp, pot fi preparate acasa din oua, ulei de masline, lamaie, suc de rosii. Pentru ca aduc gust unor legume, ele nu trebuie inlaturate din casa, insa e bine sa le preparam noi. Copiii se vor bucura sa se implice ei si sa verifice daca sticlutele mai trebuie inlocuite sau completate, din cand in cand.

2. Dulciuri

Ele intra la categoria tratatii din cand in cand, nu hrana zilnica. Optati pentru ce pregatiti in casa, pentru a obtine deserturi cat mai sanatoase. Produsele din comert sunt facute pentru gust si pentru a rezista mult in cutii. Nu cred ca a existat vreun producator care sa zica ceva despre bomboanele lui ca sunt sanatoase! 🙂

Am scris pentru Mamica Urbana un material despre dulciuri, pe care va invit sa il cititi. Explica viziunea mea despre desert si cuprinde exemple de alternative sanatoase.

3. Fructe si legume care arata ca din reviste

Iarna, din pacate, optiunile pentru fructe si legume din Romania nu prea exista. Trebuie sa ne multumim cu ce mai ramane la micii producatori de prin toamna – mere si pere, dar cu atentie mare si aici, pentru ca unii pot fi impostori care comercializeaza tot din import. Ca sa aiba valorile nutritive pe care le dorim pentru copiii nostri, acestea trebuie sa fie produse la noi in tara si sa fie cat mai putin tratate. Fructele si legumele perfecte nu exista!

4. Sucurile carbogazoase

Copiii nu trebuie sa bea sucuri! Punct. Sunt pline de aditivi si arome. Desigur, daca voi, parintii, va doriti ca ei sa fie sanatosi! Cu atat mai mult, sucuri la doza, pentru ca aluminiul din care e facuta doza este extrem de periculos!

Am scris despre ce alternative le putem oferi copiilor, ca sa se bucure si ei de bule. 🙂 Cititi aici materialul.

Atentie insa si la nectar si fresh urile de fructe, din comert. Cititi etichete si termen de garantie! Si nu uitati, copiii trebuie sa consume fructe, nu sucuri!

5. Produsele de patiserie

Nu au valori nutritive, contin grasimi care nu sunt bune pentru copii si favorizeaza astfel aparitia obezitii. Scriu pentru ca am vazut multe mame care le ofera copiilor merdenele, de exemplu, cu gandul ca sunt sanatoase, pentru ca au branza.

6. Mezelurile

Aici intra tot: si carnatii, parizer, salam etc. Copiii trebuie sa manance carne de calitate, atent aleasa. Astfel de produse contin aditivi, conservanti, coloranti, iar calitatea carnii….practic nu exista. Dar cred ca stiti deja acest lucru. Alternativa, carnea preparata acasa. Am scris o reteta de sunca de casa care noua de iese foarte bine si e foarte gustoasa aici.

7. Piureurile de fructe sau legume la borcanase

Desi pe multe dintre ele scrie ”natural, fara conservanti”, citind etichetele va veti da seama singuri daca sunt asa sau nu. Contin agenti de ingrosare, de exemplu? Prin urmare, nu au cum sa fie sanatoase pentru copii. Contin sare? Pana la varsta de 1 an eu nu am pus sare in mancare pentru Teodora. Aceasta a fost recomandarea pediatrului si o voi urma si la Mariuca. Prin urmare, alegeti sa pregatiti singuri acasa mancarea copiilor si sa o depozitati in recipiente pentru drum, daca acesta este motivul pentru care cumparati mancare la borcanase, din cand in cand.

8. Produsele fara zahar

Daca produsele nu au zahar, inseamna ca au inlocuitori. Poate nu ingrasa (dar de ce sa punem aceasta problema pentru copii??), dar consumul pe termen lung si in cantitati mari poate provoca diferite afectiuni. In functie de produse, poate le preparati acasa si dozati voi cantitatea de zahar sau gasiti inlocuitori sanatosi pentru el. Am scris aici pe larg despre subiectul zaharului.

9. Iaurtul cu fructe

Stiu ca producatorii fac astfel de produse ca desert pentru copii, nu ca un produs neaparat sanatos. E ceea ce spuneam la inceput de articol. Unele lucruri ne sunt servite de producatori cu un scop (in cazul iaurtului cu fructe ca desert, in loc de alte dulciuri), noi alegem sa gandim ca sunt bune si sanatoase pentru copii si incepem sa le oferim doar pe acestea celor mici, alterandu-le gustul. Iaurtul simplu este sanatos pentru copii. Daca ne dorim adaos de fructe, putem sa il facem noi acasa, punand bucatele de fructe in el si evitand astfel adaosul mare de zahar pe care un borcanas din comert il are, in scopuri de conservare.

10. Chipsuri, pufuleti, floricele de porumb

Nu, nu, nu! Sare si conservanti prea multi! In corpul copilului nu ramane nimic de calitate dupa consumul de astfel de produse. Doar gustul persistent de sare, care strica papilele! Puteti prepara acasa, la cuptor, chipsuri din cartofi si din legume – taiate subtire, adaugat un strat infim de sare si un condiment simplu si lasate la uscat. Delicioase vor fi pentru cei mici, care le vor astepta lipiti de usa cuptorului. 🙂 Si floricele pot fi facute acasa, clasic, in oala, nu in cuptorul cu microunde.

Later update:

11. Cerealele

Aici e o poveste foarte lungaaaa, pe care e bine sa o aprofundati singuri. Faceti un exercitiu la raft: mergeti si cercetati etichetele tuturor cerealelor pentru copii. Vedeti ce contin ele. Faceti poze cu telefonul si luati-le acasa, cautati pe internet sa vedeti ce inseamna acele ingrediente al caror nume nu stiti nici macar sa il pronuntati. Mai mult, nu exista nimic fara zahar, miere sau alti indulcitori, fulgi de ciocolata. Uitati-va si la numarul de calorii ”per serving”. Nu vrem sa devenim niste obsedati ai etichetelor, dar cateodata si, mai ales cand e vorba de copiii nostri, e bine sa le cercetam! Noi am descoperit la Lidl cereale care nu au zahar sau unele au un procent infim pe gram si care au si o cantitate de fibre consistenta. Pentru aceasta mancam de fapt cereale, nu? Pentru fibre, in primul rand. Dar voi aloca un material intreg pe aceasta tema, in viitor.

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici