Am mai scris despre diete si intentionez sa o mai fac in viitor. Faptul ca eu nu sunt de acord cu ele oricum si oriunde, probabil conteaza prea putin. Imi asum rolul de a va informa corect si documentat si de a va povesti din experienta mea cu anumite decizii, printre care si cele legate de a tine anumite diete in anumite momente ale vietii. La final, fiecare decidem daca mergem mai departe sau nu pe aceasta cale. Cand incepem sa ne gandim la o dieta, de fapt? La inceputul verii, primavara, cand vrem sa ne primenim pe interior si la exterior, dupa ce nastem sau inainte de plecarea in vreo vacanta. Oricare ar fi aceste momente, ne dorim evident rezultate rapide, care sa ne ajute sa aratam bine atunci, nu? 🙂 Doar ca rezultatele rapide vin la pachet si cu alte…neplaceri pe care incepem sa le simtim in timpul si dupa aceste diete. Vara, una dintre cele mai comune este dieta cu pepene rosu. Nu stiu de unde a aparut si a cui a fost ideea, cert este ca e imbratisata de tot mai multi dintre noi. Mereu m-am intrebat cum o fi sa mananci doar un aliment o perioada de timp. Asa ca anul trecut am incercat-o si eu pe cea cu pepene, caci acesta este chiar un aliment care imi place tare mult. Dupa 2 zile eram deja fara energie si incapabila sa ma mai concentrez pe ceva sau sa ma gandesc la altceva decat la mancare. Asa ca m-am gandit sa intreb specialistul cum am ajuns aici – Dr. Mihaela Posea, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice. Raspunsurile dansei m-au clarificat pe deplin si am ajuns la niste concluzii. Vi le pun si voua mai jos, celor amatori de o dieta cu pepene rosu acum, la final de vara! Sa va fie de folos si pentru sanatate!

”Anul aceasta, la mare cautare este dieta cu pepene rosu. Si totusi, ce presupune aceasta dieta?

Am gasit mai multe variante ale ei:

  • dieta de 5 zile, in care se consuma cate 1-2 felii de pepene la fiecare masa, dar ai voie sa mananci si alte alimente;
  • dieta de 13 zile – in care in primele 3 zile se consuma doar pepene (si nimic altceva), iar din ziua se recomanda consumul de pepene la gustari si 2 mese principale;
  • dieta in care pepenele este consumat ca si gustare, nu ca masa principala;
  • dieta in care, timp de maxim 5 zile consumi numai pepene, maxim 3 kilograme pe zi, iar apoi se recomanda 3 mese principale si 2 gustari.

Si probabil ca mai sunt si alte variante…

Dupa cum se poate observa, fiecare dintre aceste variante presupune limitarea consumului de bauturi energizante/carbogazoase/bauturi indulcite cu zahar, dar si de chipsuri, covrigi, produse de patiserie si cofetarie si alte asemenea alimente bogate in calorii (hipercalorice). De asemenea, pentru mesele principale, se recomanda consumul de carne slaba, preparata prin fierbere/gratar/cuptor alaturi de legume sub forma de salate.

Aceste diete se bazeaza, de fapt, pe limitarea consumului de mancaruri hipercalorice si, mai ales in primele zile, daca se mananca doar pepene,  scaderea in greutate se face pe seama unui regim cu foarte putine calorii (sub 1000 de calorii, uneori sub 800 de calorii pe zi).

Urmarea fireasca a unui regim alimentar echilibrat, in care alimentele bogate in calorii sunt consumate ocazional si in cantitati mici  este scaderea in greutate. Dieta cu pepene rosu, in care acest fruct este consumat ca si gustare, dar in care exista si cele 3 mese principale la care se recomanda alimente variate (carne, legume, lactate, oua, peste) este o varianta de alimentatie sanatoasa.

In tabelele de mai jos este indicat continutul nutritional al pepenelui rosu, conform National Nutrient Database for Standard Reference Release 28 al United States Department of Agriculture-Agricultural Research Service (USDA-SR 28): 

NutrientValoare per 100 g
 de pepene rosu
Apa (g)91.45
Energie (kcalorii)30
Proteine (g)0.61
Lipide (g)0.15
Carbohidrati (g)7.55
Fibre (g)0.4
Zaharuri (g)6.2

Tabel 1. Continutul in macronutrienti al pepenelui rosu

MineraleValoare per 100 g
de pepene rosu
Doza zilnica recomandata (1)
Calciu (mg)71000-1200
Fier (mg)0.248-18
Magneziu (mg)10320-420
Fosfor (mg)11700
Potasiu (mg)1124700
Sodiu (mg)11300-1500
Zinc (mg)0.18-11

Tabel 2. Continutul in minerale si doza zilnica recomandata pentru fiecare mineral (1- conform Food and Nutrition Board, Institute of Medicine, National Academies, pentru populatia adulta).

VitamineValoare per 100 g
de pepene rosu
Doza zilnica recomandata (1)
Vitamina C (mg)8.175-90
Vitamina B1 (mg)0.0331.1-1.2
Vitamina B2 (mg)0.0211.1-1.3
Vitamina B3 (mg)0.17814-16
Vitamina B6 (mg)0.0451.3-1.7
Folat, DFE (µg)3400
Vitamina B12 (µg)02.4
Vitamina A, RAE (µg)28700-900
Vitamina E (mg)0.0515
Vitamina D (UI)0600
Vitamina K (µg)0.190-120

Tabel 3. Continutul in vitamine si doza zilnica recomandata pentru fiecare vitamina (1- conform Food and Nutrition Board, Institute of Medicine, National Academies, pentru populatia adulta).

Astfel, putem concluziona ca pepenele rosu este bogat in apa si are valoare energetica mica (30 calorii pe 100 g), insa pentru a atinge necesarul zilnic de vitamine si minerale numai din acest aliment, este nevoie a-l consuma in cantitati mari. Prin urmare, se recomanda consumul lui alaturi de un regim alimentar variat!”

La final, concluziile mele legate de starea de rau pe care am avut-o dupa o incercare de 2 zile cu aceasta asa zisa dieta:

  • e foarte usor sa produci dezechilibre in corp, urmand diete de pe internet sau de la prieteni cu vointa puternica, dar neinformati
  • astfel de diete te ”ajuta” sa pierzi rapid vitamine si minerale, odata cu apa din corp, ceea ce este foarte rau de fapt; de altfel, de aceea ma si simteam slabita si nu ma puteam concentra deloc
  • daca vreti sa tineti dieta cu pepene rosu, alegeti varianta in care consumati acest fruct ca si gustare, intre mesele pe care le luati si din care eliminati oricum ”dusmanii” corpului: dulciuri, sucuri si toate mancarurile supercalorice.

Sa ne fie folos si pentru sanatate, ca e mai buna decat toate!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici