Dupa ce am scris materialul ”Parinti, mergeti si aparati dreptul copiilor la sanatate!”, care a descris o situatie cat se poate de generica dintr-o gradinita de stat in ceea ce priveste meniul copiilor, am vorbit cu multi parinti atat despre mesajul pe care l-am transmis, cat si despre experientele lor. In urma tuturor acestor feedbackuri, am constatat ca situatia e cam asa: sunt parinti ca si mine, interesati de acest subiect, dar si de posibilitatea de a schimba lucrurile; sunt parinti care, desi interesati de subiect, nu considera ca au puterea de a se implica, pentru ca nu cred in schimbarea sistemului; sunt familii care considera ca am exagerat, caci schimbarea nu poate veni dintr-o atitudine atat de taioasa, asa cum se pare ca am sugerat eu prin postarea respectiva. In oricare dintre cazuri, cred puternic in faptul ca avem nevoie sa fim informati, dincolo de orice pas catre actiune pe care l-am putea face. Asa ca m-am informat eu pentru voi – am citit legile si am aflat care este lista alimentelor interzise la gradinita prin lege. 

Care este legislatia

Exista 2 acte normative din anul 2008 – o lege si un ordin, dupa cum urmeaza:

  • LEGEA NR. 123 din 27 mai 2008, pentru o alimentatie sanatoasa in unitatile de invatamant preuniversitar
  • ORDINUL Nr. 1563 din 12 septembrie 2008, pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor si a principiilor care stau la baza unei alimentatii sanatoase pentru copii si adolescenti

Gasiti ambele documente integral aici, nu sunt foarte stufoase, va sfatuiesc sa le cititi, ca sa fiti informati in eventualitatea unei discutii.

Raspunsuri la intrebarile parintilor

Idei utile extrase de mine din ele, ca raspuns la intrebarile voastre din postarea anterioara:

  1. Ce alimente nu se recomanda prescolarilor si scolarilor?

Conform legii nr 123 sub denumirea aliment nerecomandat prescolarilor si scolarilor se intelege ”un aliment cu un aport substantial de compusi cu efect daunator sanatatii, ca grasimi, sare, zahar, indulcitori, aditivi alimentari, in detrimentul compusilor cu efect benefic, cum ar fi fibre, vitamine, minerale.” 

  1. Cine este responsabil cu supravegherea alimentatiei copiilor din unitatile de invatamant?

Conform aceleiasi legi, institutiile abilitate ale statului intocmesc, actualizeaza si difuzeaza lista alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor, dupa cum urmeaza:

a) Ministerul Sanatatii Publice intocmeste si actualizeaza lista alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor, conform recomandarilor specialistilor in nutritie;

b) inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti preiau lista prevazuta la lit. a) si o comunica tuturor unitatilor de invatamant, mai putin creselor

c) creselor li se comunica lista direct de catre Ministerul Sanatatii Publice.

De asemenea, o idee importanta se gaseste in Articolul 11, care spune ca ”meniurile servite in cantinele sau locatiile asimilate cu cantinele din colectivitati sunt avizate de catre personalul medical si aprobate de catre conducatorul unitatii”.

Lista alimentelor interzise la gradinita prin lege

Mai jos este lista integrala, extrasa din Ordin, cu toate grupele de alimente si lista detaliata. Ele fac referire atat la alimente cu zaharuri, dar si cu grasimi, sare si continut mare de calorii.

Alimente cu continut mare de zaharuri:

  • prajituri
  • bomboane
  • acadele
  • alte produse similare.

Alimente cu continut mare de grasimi:

  • hamburgeri
  • pizza
  • produse de tip patiserie
  • cartofi prajiti
  • alte alimente preparate prin prajire
  • maioneze, margarina
  • branză topita, branzeturi tartinabile cu continut de grasime peste 20%
  • mezeluri grase
  • alte produse similare

Alimente cu continut mare de sare:

  • chipsuri
  • biscuiti sarati
  • covrigei sarati
  • sticksuri sarate
  • snacksuri
  • alune sarate
  • seminte sarate
  • branzeturi sarate
  • alte produse similare.

Bauturi racoritoare.

Alimente cu continut ridicat de calorii pe unitatea de vanzare: orice tip de aliment care, prin continut, aduce un aport de calorii de peste 300 kcal pe unitate de vanzare.

Alimente neambalate: alimente vrac, sendvisuri neambalate.

Alimente neetichetate.

Alte raspunsuri pentru parinti

3. Care sunt principiile care stau la baza unei alimentatii sanatoasa la aceasta varsta?

Conform aceluiasi ordin de mai sus, ”alimentatia sanatoasa pentru copilul mai mare de 24 de luni implica respectarea unor principii de baza, si anume:

a) asigurarea unei diversitati alimentare, ceea ce inseamna consumul pe parcursul unei zile de alimente din toate grupele si subgrupele alimentare;

b) asigurarea unei proportionalitati intre grupele si subgrupele alimentare, adica un aport mai mare de fructe, legume, cereale integrale, lapte si produse lactate, comparativ cu alimentele cu un continut crescut de grasimi si adaos de zahar;

c) consumul moderat al unor produse alimentare, adica alegerea unor alimente cu un aport scazut de grasimi saturate (unt, untura, carne grasa) si de zahar adaugat.

4. Cat trebuie sa manance copilul?

Cantitatea de mancare trebuie sa fie adecvata varstei copilului; o modalitate practica de stabilire a cantitatii de mancare la copilul mic, in lipsa tabelelor si a graficelor, este de a-i servi o lingura din fiecare grup alimentar pentru fiecare an de varsta al copilului.

5. Alte idei extrase din lege, care va pot ajuta si pe voi acasa:

  • pentru un program scolar de 6 ore, se recomanda o gustare care sa asigure 10% din ratia energetica zilnica;
  • se va evita asocierea alimentelor din aceeasi grupa la felurile de mancare servite (de exemplu, la micul dejun nu se va servi ceai cu paine cu gem, ci cu preparate din carne sau cu derivate lactate; in schimb, se poate folosi lapte cu paine cu gem sau cu biscuiti; la masa de pranz nu se vor servi felurile 1 si 2 preponderent cu glucide din cereale, de exemplu, supa cu galuste si friptura cu garnitura din paste fainoase, ci din legume);
  • se vor evita la cina mancarurile care solicita un efort digestiv puternic sau care au efect excitant ori a caror combinatie produce efecte digestive nefavorabile (de exemplu, iahnie de fasole cu iaurt sau cu compot);
  • mancarurile gen tocaturi sunt acceptate numai daca sunt prelucrate termic prin fierbere sau la cuptor. Ouale se recomanda a fi servite ca omleta la cuptor si nu ca ochiuri romanesti sau prajite;
  • se interzice folosirea cremelor cu oua si frisca, a maionezelor, indiferent de anotimp.
Ce putem face noi, parintii

Asadar, acum ca v-am pus la curent cu ceea ce prevede legea in legatura cu alimentatia copiilor la gradinita (si nu numai), iata ce cred ca ar fi util daca ati face asa incat sa va asigurati ca si la gradinita copilul beneficiaza de un meniu sanatos, in care sa nu scape alimente de pe lista celor interzise pentru consum la aceasta varsta:

  • Sa vorbiti despre meniu inca de saptamana aceasta, daca mai interactionati cu reprezentantii ei si daca nu ati facut-o deja;
  • Sa solicitati o intalnire speciala cu directorul gradinitei, pentru a aborda acest subiect; nu este neaparat nevoie sa invocati legea in acest sens, dar sa mentionat in treacat in discutie ca stiti despre ea nu cred sa fie rau;
  • Sa ridicati problema la sedinta cu parintii – cea din prima saptamana de scoala; sa se mentioneze in procesul verbal al sedintei ca ati ridicat aceasta problema;
  • Sa rugati ca la urmatoarea intalnire sa fie prezent si directorul gradinitei – este o practica frecventa, de obicei acesta participa la sedintele de inceput de an scolar;
  • Sa vorbiti in privat si cu ceilalti parinti, pentru a-i pune in tema si a-i atrage de partea cauzei;
  • Sa sesizati scaparile din meniu, daca ele incep sa se arate;
  • Sa fiti atenti la argumentul bugetului pentru mancare, nu este corect sa vi se spuna ca acesta este meniul pentru banii asa zisi putini pe care ii platiti. Cei responsabili trebuie sa se asigure ca de bugetul pe care il au la dispozitie conceput un meniu cat mai sanatos si mai atractiv pentru copii;
  • Sa nu renuntati repede, sa fiti insistenti. Nu faceti nimc ilegal si nici imoral. Este o cauza importanta din viata copiilor vostri;
  • Sa va asigurati ca practicati si acasa principiile unei alimentatii sanatoase si ca le explicati copiilor despre ce inseamna alimente care ii ajuta sa creasca.

Sa va fie de folos si pentru sanatate, ca e mai buna decat toate!

Va pun mai jos cateva articole care s-ar putea sa va intereseze, ca parinti:

In articolul acesta vorbesc despre o inovatie pentru parinti – prima aplicatie medicala gratuita, destinata parintilor, pentru monitorizarea cresterii si dezvoltarii copilului.

In materialul de aici am scris pe larg despre ce inseamna BIO/ORGANIC/ECO si de ce sunt aceste produse mai bune pentru noi si copiii nostri.

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Nota de final: am scris si acest material, dar si pe cel precedent plecand de la premise ca acasa, in familie, respectam regulile unei alimentatii sanatoase si echilibrate pentru noi si copiii nostri si ne dorim ca odata intrati in sistemul de invatamant sa li se respecte aceleasi principii de nutritie sanatoasa. Daca voi insiva inca mai sunteti in dubii in ceea ce priveste nutritia copiilor, va recomand cu prietenie sa incepeti sa va informati, pentru sanatatea voastra si pentru binele copiilor vostri! 

Sursa foto: aici