Copile drag, vreau doar să fii sănătos și fericit!

Copil sănătos

Suspină și tresaltă în somn, în timp ce burtica ei mică urcă și coboară încet, sub păturica preferată. Obrajii ei care încă miros a lăptic parcă îmi zâmbesc, în timp ce mânuțele îmbrățișează duios o jucărie. O privesc și simt cum respir în același timp cu ea, iar inimile noastre bat la unison, ca pe vremea când încă se cuibărea la mine în burtică. În timp ce traversez holul ca să intru la soră-sa în cameră, mi-o imaginez mare și râzând fericită, cu părul ei cârlioțat în vânt și cu aceeași poftă de joacă. Deschid ușa și găsesc viezurele mare îmbrățișând un urs imens, care practic îi ocupă tot patul, în timp ce ea se mulțumește cu un colțișor. Are aerul unui copil răpus de grijile zilei și de un ghizdan cu o lume prea mare pentru căpșorul ei plin de jocuri și creații. Ridic în gând o rugăciune către cer, așa cum fac în fiecare seară. Cer doar ca ele să fie sănătoase și fericite!

Sănătatea e cel mai mare dar pe care îl putem oferi copiilor noștri

După 2 copii și zeci de întâmplări legate de sănătate, acesta a devenit valoarea mea cela mai importantă. Sunt sănătoase? Dacă da, nimic nu mai contează, pentru că orice altceva se rezolvă. 

Mai aveți caietele jurnalele copiilor voștri de când erau foarte mici? Mai țineți minte cum notați fiecare gram pe care îl depuneau și fiecare suflare în primul lor an de viață? Toate cantitățile de lapte băute la orele exacte și toate monitorizările lunare ale medicului pediatru, cu recomandări. Sau fiecare control și rețetă pentru răceală, gripă sau alte boli ale copilăriei. Când cresc mai mari nu ne mai notăm, dar orice semnal de alarmă privitor la sănătatea lor ne pune în alertă. Poate îi punem pe cântar și vedem că de câteva luni bune nu au mai luat în greutate sau poate observăm că stagnează în creștere. La trecerea dintre anotimpuri, când copiii sunt afectați de viroze, de exemplu, toată viața ni se dă peste cap, indiferent de cât de banal ar fi diagnosticul pentru un medic. Pentru că noi nu dormim nopțile în timp ce ei plâng, noi ne frământăm când ei nu mănâncă și tot noi nu mai suntem capabili să ne ducem la îndeplinire îndatoririle profesionale când ei au febră. 

Când copiii încep școala și au nevoie dintr-o dată de o capacitate de concentrare deosebită, ne întrebăm uneori dacă vor face față, nu-i așa? Par așa mici și firavi și totuși așteptăm de la ei să care pe umeri poveri destul de mari. 

Copii mici – griji mici, copii mari – griji mari?

Nimic mai neadevărat. Grijile mamelor pentru dezvoltarea emoțională și fizică a copiilor sunt mereu la fel. Părerea mea, care am crescut 2 copii, unul de 2 ani acum și unul de aproape 10 ani. Diferă doar nevoile copiilor, în funcție de vârsta lor. Un copil de 2 ani are unele nevoi pentru creștere și dezvoltare, un copil de 10 ani altele. Un lucru știm sigur însă, până la 12 ani copiii se dezvoltă într-un ritm alert, iar noi trebuie să le asigurăm această creștere, mai ales din hrană, care se știe că le oferă nutrienții potriviți.

Mâncarea, bate-o vina

Când sunt mici și doar mama îi îngrijește, e mult mai ușor de ținut sub observație felul cum crește și se dezvoltă puiul de om. Cu toate acestea, unii copii au probleme cu mâncarea, în sensul că refuză alimente sau sunt alergici la unele, ceea ce pe termen lung poate duce la carențe grave în corpul lor. De asemenea, pentru că ei cresc atât de repede, copiii au nevoie de mai mulți nutrienți decât au nevoie adulții.

Odată cu intrarea la grădiniță, când sunt implicate și alte persoane în procesul creșterii copiilor, devine mai dificil pentru mamă să urmărească dacă acestuia i se asigură o dietă variată și deci hrănitoare, esențială pentru creșterea armonioasă a celor mici. Și, uneori, fără să băgăm de seamă, pot apărea deficiențe, pe care le depistăm abia la analize. Acasă observăm doar că uneori ei sunt mai obosiți, se concentrează mai greu, au dureri de cap, lipsă de energie sau amețeli, răcesc foarte des. 

Cele mai întâlnite deficiențe la copii sunt legate de:

  • Calciu (aflat în lapte, iaurt, sardine, semințe de susan, smochide, migdale, produse din soia, broccoli);
  • Fier (aflat în carne roșie, ficat, ouă, tofu, caju, peștele cu carne roșie, semințe de chia);
  • Magneziu (din legume cu frunze verzi, nuci și semințe, pește gras, boabe de soia, avocado, banane, fructe uscate, ierburi aromatice);
  • Omega 3 (aflat în pește, fructe de mare, uleiuri vegetale de rapiță și soia, spanacul, broccoli, conopida, varza, gulia si anumite leguminoase, ca fasolea sau mazarea; avocado, banane, zmeură, capsune, afine, mango, piersici si ananas. Nucile, fisticul, migdalele, alături de semințele de in și dovleac sunt surse importante de Omega-3);
  • Vitamina C (cele mai bogate alimente în vitamina C: ardeiul gras, pătrunjelul, broccoli, conopida, căpșunele, papaia, lămâia);
  • Vitamina E (din spanac, semințe crude de floarea soarelui, varza creață, migdale, măsline, ardei gras, varză de Bruxelles, kiwi, roșii, affine, broccoli la aburi);
  • Vitamina D (din lapte, cereale, pește gras);
  • Zinc (cereale integrale, nuci și semințe, ciuperci, spanac, broccoli, varza kale și usturoiul, humus, naut, linte si  fasole, pește);
  • Vitamina B12 (se găsește preponderent în cereale, lapte de vacă, ouă, iaurt grecesc, ciuperci).

Acum înțelegeți ce spuneam? Uneori devine dificil să ne asigurăm că cei mici chiar primesc din alimentație toate aceste minerale și vitamine. 

Trebuie să știți că necesarul pentru fiecare dintre acestea diferă în funcție de vârstă și sex. Cel mai bine este să aveți o discuție cu medicul vostru în acest sens, la fiecare dintre controalele periodice.

℗ Etapele de vârstă și nevoia copiilor de vitamine și minerale:

Cel mai bine e ca cei mici să își ia nutrienții din hrană/mâncare. Dar suntem sigure că reușim mereu să asigurăm copiilor necesarul acesta din alimente? Sunt situații în care este nevoie de suplimente, tocmai în ideea enunțată mai sus.

Ce facem în acest caz? Suplimentarea e de ajutor, deși ea nu trebuie să înlocuiască mâncarea. Cred că am zis de câteva ori acest lucru, dar mai bine de mai multe ori, ca să se înțeleagă bine. 🙂

Prietenii de la Walmark au o gamă de produse care vine în întâmpinarea acestor griji ale noastre legate de necesarul copilului de vitamine și minerale. Gama are produse pentru 3 grupe de vârstă, pentru că fiecare etapă are specificul ei. E vorba de Minimarțieni Futura, care exact la aceste 3 aspecte s-a gândit, tocmai pentru a ajuta părinții să crească copii sănătoși:

  • Creștere armonioasă și oase sănătoase
  • Dezvoltarea funcțiilor cognitive 
  • Sprijinirea imunității. 

1-3 ani: creșterea armonioasă și oasele sănătoase trebuie susținute de calciu, vitamina D3 și vitamina C (pentru funcționarea normală a sistemului imunitar), precum și de vitamina K2 (pentru sănătatea oaselor). Fierul contribuie și el la dezvoltarea cognitivă a copiilor – capacitatea de concentrare și asimilarea de informații. 

Pentru 1-3 ani există Minimarțienii în format sirop, fără conservanți și coloranți, care conțin piure de mere și căpșuni.

3-6 ani: este perioada în care ritmul de creștere încetinește, însă are loc intrarea în colectivitate, care înseamnă că cel mic are nevoie de un sistem imunitar puternic. Acum copilul are nevoie de vitamina C și de beta glucani, care se găsesc în mod natural în drojdie. Copilul mai are nevoie de fier, pentru capacitatea de învățare și pentru atenție, dar și de Calciu și de vitamina D3, pentru oase și dinți.

Pentru 3-6 ani Minimarțienii sunt sub formă de tablete masticabile cu gust de căpșune, la fel, fără coloranți și conservanți.

6-9 ani: este momentul în care copiii intră la școală și au nevoie de susținerea funcțiilor cognitive și mai mult decât până acum. Așadar, apare nevoia crescută de Omega 3, acizi grași nesaturați.

Pentru 6-9ani, Minimarțienii sunt sub formă de plicuri gel oral, cu gust de fructe și fără gust de pește.

Niciun produs nu are zahăr.

Nu uitați: cereți sfatul medicului pentru doza de administrat copiilor!

La final, mai zic doar că un copil sănătos este și un copil fericit. Pentru că poate face ce își dorește el mai mult: să se joace! Atât să ne dorim pentru copiii noștri și totul va fi bine! 

Pentru inspirație din categoria Sănătate și wellbeing, vă aștept să citiți articolele din rubrică AICI.

Dacă doriți să fiți la curent cu noutățile de pe blogul de viata sănătoasă, puteti da LIKE paginii de Facebook sau vă puteți abona la Newsletter!

Sursa foto: arhiva personală

Related posts

Publică un comentariu

programe de nutriție toamnă