La finalul lunii august am inceput o campanie de informare care vorbeste despre cat de importat este ca cei mici sa manance cat mai sanatos la gradinita, unde petrec cea mai mare parte a zilei. In urma celor 2 articole – http://www.florinabadea.ro/parinti-mergeti-si-aparati-dreptul-copiilor-la-sanatate/ si http://www.florinabadea.ro/lista-alimentelor-interzise-la-gradinita-prin-lege/ – am vorbit cu multe persoane, atat parinti, cat si directori de gradinite sau angajati ai acestora. Am aflat informatii valoroase din directia ambelor perspective si concluzia este una: familiile si gradinitele trebuie sa fie o echipa in ceea ce priveste educatia alimentara a copiilor. Nimeni nu vrea sa faca rau copiilor, doar ca de cele mai multe ori, ori nu stim prea multe despre subiectul nutritiei, ori suntem atat de presati de timp sau de alte constrangeri incat nu reusim sa asiguram mereu un meniu echilibrat nutritional celor mici. La cererea voastra, am rugat un medic sa ne propuna un meniu simplu pentru o saptamana, care poate fi preparat la gradinita. De fapt, acesta este un meniu pe care il putem pregati si noi acasa pentru copiii nostri. Multumim medicului Mihaela Posea, medic specialist, specialitatea diabet, nutritie si boli metabolice si consultant medical al blogului de viata sanatoasa.

Sugestiile de meniu pe care le veti vedea mai jos au plecat de la urmatoarele premise:

  • Mancarea asigurata copiilor sa nu necesite mult timp pentru preparare, in afara de felurile de mancare de la pranz – lucru care sa ajute si personalul gradinitei cu timpul, personalul si infrastructura pe care le are la dispozitie pentru a asigura meniu pentru sute de copii zilnic.
  • Gustarile propuse sunt doar din categoria celor cu beneficii din punct de vedere nutritional, nu din cele care sunt alese doar pentru gust, precum clasicele deserturi: pandispan, chec, negresa etc
  • La gradinita, chiar si la cea cu program prelungit, se acopera 2 mese principale si gustarile; de aceea va propunem variante de mic dejun, praz si gustari. Cina ramane sa fie alcatuita de parinte si sa fie luata de copil impreuna cu familia sa.

Recomandarea medicului specialist este ca atunci cand se fac gustari  – desert, ele sa fie date copiilor mai degraba la gustarea de dimineata decat la cea de dupa amiaza.

Recomandarile mele sunt urmatoarele:

  • Sa va uitati cu atentie la meniu, este foarte simplu.
  • Este si usor de preparat, va fi greu sa spuneti ca nu avem timp sa pregatim o astfel de feluri de mancare copiilor.
  • Nu va alarmati, faptul ca e simplu meniul nu inseamna ca cel mic nu se satura!
  • Ideea nu este ca cel mic sa isi umple burtica, e important sa manance alimente care sa ii dea energie corpului, dar si combustibil creierului!
  • Da, nu exista crendvursti in meniu. Pentru ca nu este nevoie. Mezelurile nu sunt recomandate copiilor (ma rog, nici adultilor, dar asta e alta discutie), pentru ca ele nu ofera niciun continut nutritional. Doar calorii goale si eventual gust. Ceea ce inseamna ca cel mic se bucura de gust, burtica i se umple cu mancare multa, dar creierul lui nu primeste nimic, iar corpul primeste doar un mesaj slab. Rezultatul este ca cel mic nu va fi deloc in forma nici pe loc, iar in viitor are toate sansele la o viata de adult obez.
  • Ceaiul nu se indulceste, nu stiu de ce se practica acest lucru nici in familie si nici la gradinita. Infuzia de fructe trebuie bauta si gustul simtit ca atare de catre copil.
  • Carnea nu se prajeste niciodata, ci doar se inabusa, se fierbe sau se prapara la cuptor sau pe gratar.
  • Daca vreti ca cei mici sa manance la gradinita si mai ales sa manance un astfel de meniu, asigurati-va ca gatiti si voi acasa la fel si ca mancati asa impreuna cu cel mic.

Iata asadar mai jos sugestiile de meniu, pentru 5 zile:

Mic dejun 1

Sendvis cu ou, rosie/castravete/ardei/alta leguma, o cana cu lapte/iaurt/sana/chefir/lapte batut.

Mic dejun 2

Lapte cu cereale integrale.

Mic dejun 3

Iaurt/sana/chefir/lapte batut  cu mar/caise/piersici/alt fruct proaspat si cateva cereale integrale.

Mic dejun 4

Omleta cu ceapa/legume si branza putin sarata, un pahar cu lapte /iaurt/sana/chefir/lapte batut.

Mic dejun 5

Sendvis cu piept de pui/curcan/muschi file/peste file, rosie/castravete/ardei/alta leguma, pahar cu lapte /iaurt/sana/chefir/lapte batut.

Gustarea 1– fructe proaspete/coapte, sub forma de salata de fructe/fresh-uri, fara adaos de zahar.

Gustarea 2– cana cu lapte/iaurt/sana/chefir/lapte batut.

Gustarea 3– o mana de nuci/alune/migdale/fistic crud.

Gustarea 4– milkshake (lapte cu banana/capsuni/fructe de padure la blender).

Gustarea 5– iaurt cu mar si nuca.

Pranz 1

Supa de galusti, ghiveci de legume cu carne de pui.

Pranz 2

Ciorba de perisoare de curcan/pui, pulpe de pui la cuptor pe pat de legume.

Pranz 3

Supa crema de legume (cu o lingura de iaurt/smantana 12 % grasime), peste file la cuptor/gratar cu cartofi la cuptor.

Pranz 4

Ciorba de pui/curcan, paste integrale cu sos de rosii  si carne de pui/curcan.

Pranz 5

Ciorba de legume, pui cu orez, salata.

Precizari din partea medicului

In categoria legume avem: ardei gras rosu/verde/capia, andive, bame, broccoli, ciuperci, castraveti, conopida, ceapa verde/rosie, capere, dovleac, dovlecei, fasole verde/galbena, gogosari, gogonele, gulii, leurda, loboda, muguri de bambus, napi, ridichi rosii/negre, rosii/cherry, rucola, salata verde/iceberg, spanac, sparanghel, stevie, urzici, varza alba/rosie/de Bruxelles/chinezeasca/creata, vinete.

Se pot folosi si condimente si ierburi aromate: ardei iute, busuioc, boia dulce/iute, chimen, cimbru, coriandru, curry, cuisoare, dafin, ghimbir, leustean, maghiran, menta, nucsoara, oregano, otet balsamic,  piper alb/negru/verde, patrunjel frunze, rozmarin, sare, scortisoara, sofran, tarhon, telina frunze, usturoi etc.

Metode de preparare: fiert/inabusit/aburi/gratar/cuptor. Nu se va praji nimic in ulei.

Definitia cerealelor integrale: acele cereale care contin toate partile anatomice ale produsului cerealier.

Sa va fie de folos si pentru sanatate, ca e mai buna decat toate!

Si sa aveti un inceput de an scolar frumos si linistit!

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul de viata sanatoasa, puteti da LIKE paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter!

Sursa foto: aici